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Swiss Atrial Fibrillation Cohort Study

English title Swiss Atrial Fibrillation Cohort Study
Applicant Osswald Stefan
Number 177520
Funding scheme Cohort Studies Large
Research institution Klinik für Kardiologie Bereich Medizin Universitätsspital Basel
Institution of higher education University of Basel - BS
Main discipline Clinical Cardiovascular Research
Start/End 01.04.2018 - 31.03.2020
Approved amount 3'000'000.00
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All Disciplines (3)

Discipline
Clinical Cardiovascular Research
Cardiovascular Diseases
Internal Medicine

Keywords (10)

Stroke; Epidemiology; Dementia; Electrocardiography; Atrial fibrillation; Biomarkers; Risk prediction; Magnetic resonance imaging; Genetics; Cardiovascular diseases

Lay Summary (German)

Lead
Vorhofflimmern ist die häufigste Herzrhythmusstörung in der Bevölkerung. In den letzten Jahren wurde vermehrt ein Zusammenhang zwischen Vorhofflimmern und verminderter Hirnleistung (Demenz) beschrieben. Dieses Projekt bildet die Grundlage für ein besseres mechanistisches Verständnis für diesen Zusammenhang und dessen gesundheitlichen und ökonomischen Konsequenzen.
Lay summary

Vorhofflimmern ist die häufigste Rhythmusstörung in der Bevölkerung. In der Schweiz haben mehr als 100‘000 Personen diese Erkrankung. Patienten mit Vorhofflimmern haben ein erhöhtes Risiko, an einer Herzschwäche, einem Schlaganfall und/oder einer eingeschränkten Hirnleistung zu erkranken. Um bessere Erkenntnisse über den Zusammenhang zwischen Vorhofflimmern und eingeschränkter Hirnleistung zu gewinnen, führen wir eine langfristige Beobachtungsstudie an mehreren medizinischen Zentren in verschiedenen Sprachregionen der Schweiz mit insgesamt 2415 Patienten durch. Wichtigstes Einschlusskriterium für die Studie ist ein dokumentiertes Vorhofflimmern, die meisten Teilnehmer müssen über 65 Jahre alt sein.

Die Studienuntersuchungen werden in jährlichen Abständen durchgeführt und umfassen neben einer Vielzahl von Gesundheitsfragebögen eine Blutentnahme, eine Herzstromkurve (EKG), Fragebögen zur Testung der Hirnfunktion und eine Magnetresonanztomographie des Kopfs (jedes 2. Jahr). Die Dauer des Projekts beträgt mindestens 6 Jahre. Neben den erwähnten Untersuchungen werden auch die wichtigsten klinischen Komplikationen in dieser Patientengruppe wie Schlaganfall oder Herzschwäche systematisch erfasst. 2017 konnte die Rekrutierung von 2415 Patienten abgeschlossen werden. Aktuell laufen die jährlichen Verlaufsuntersuchungen.

Wissenschaftlicher und gesellschaftlicher Kontext des Forschungsprojekts

Vorhofflimmern und Demenz sind häufige Alterserkrankungen. Beide Entitäten werden aufgrund des zunehmenden Alters der Schweizer Bevölkerung weiter an Häufigkeit zunehmen. Ein besseres Verständnis der Grundlagen der kognitiven Einschränkung bei Patienten mit Vorhofflimmern ist dringend gefordert, um allenfalls neue Therapieansätze zu entwickeln und effizientere Behandlungspfade für diese wachsende Population zu definieren.

Direct link to Lay Summary Last update: 28.03.2018

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Project partner

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
148474 Swiss Atrial Fibrillation Cohort Study 01.04.2014 Cohort Studies Large

Abstract

Background: Atrial fibrillation (AF) is the most common cardiac arrhythmia in the general population. Due to the demographic change with increasing life expectancy, the incidence of AF is expected to further increase in the near future. Patients suffering from AF have an increased risk of serious complications, including stroke and heart failure. Recent studies found that patients with AF have an increased risk of cognitive decline and dementia over time. However, the magnitude of the problem, associated risk factors and underlying mechanisms remain unclear. Specific aims:1.To assess cognitive functions in patients with AF in the long-term2.To correlate structural brain damage and their short-term changes with long-term cognitive decline3.To quantify health care cost among patients with AF in SwitzerlandStatus of study: Enrollment of 2415 AF patients was completed in August 2017. Follow-up investigations are ongoing. Procedures: Study questionnaires, clinical examinations, blood samples (incl. genetics) for bio-banking, advanced 12-lead ECG, bMRI, cognitive assessments, disability, quality of life, and financial costs. Follow-up: Yearly clinical follow-up, covariate update, 12-lead ECG, cognitive assessments, and outcome evaluations. bMRI and blood sampling will be repeated after 2 years in all patients.Main clinical outcome measures: Death, stroke, systemic embolism, hospitalization for heart failure, myocardial infarction, any unplanned hospitalization, major bleeding and clinically relevant non-major bleedingPreliminary results: Overall, 2415 patients were enrolled in Swiss-AF. The mean age (± standard deviation) of the population was 73 ± 8.5 years; 27.1% were female. 45% of the patients had paroxysmal AF, whereas 29% and 26% had persistent and permanent AF, respectively. A history of stroke, bleeding, heart failure and hypertension was present in 13%, 26%, 15% and 69%, respectively. Median (interquartile range) CHA2DS2-VASc score was 3 (2-5). Of 2173 patients (90%) with oral anticoagulation, 56.2% were on non-vitamin-K antagonist oral anticoagulants.Impact: By establishing a national, comprehensive and interdisciplinary AF network, this cohort study is highly responsive to the current SNSF call for longitudinal studies and has the unique potential to provide important novel insights on long-term disease progression and clinical outcomes in patients with AF. The main focus on cognitive functioning and neurological complications is of major public health importance. Several major unmet clinical needs that will provide clinicians with better tools to take care of this growing patient population will be addressed. The current project also has a great potential to identify novel treatment targets for several important and currently unresolved public health problems, including AF, cognitive dysfunction or stroke. Detailed cost assessments will help to define more efficient patient care that will lead to less disability and reduced costs for the society as a whole.
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