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Co-evolution of prosociality and networks: A longitudinal, cross-country network survey in Swiss schools

English title Co-evolution of prosociality and networks: A longitudinal, cross-country network survey in Swiss schools
Applicant Rauhut Heiko
Number 176333
Funding scheme Project funding (Div. I-III)
Research institution Soziologisches Institut Universität Zürich
Institution of higher education University of Zurich - ZH
Main discipline Sociology
Start/End 01.09.2019 - 31.08.2023
Approved amount 494'742.00
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All Disciplines (3)

Discipline
Sociology
Science of management
Economics

Keywords (10)

analytical sociology; quantitative methods; collective goods; school performance; social norms; stochastic actor network models; social network analysis; youth development; cooperation; panel analysis

Lay Summary (German)

Lead
Dieses Projekt untersucht Prozesse, Mechanismen und Dynamiken der Werte- und Normenbildung bei Kindern und Jugendlichen. Im Speziellen liegt der Fokus auf der Evolution von prosozialen Werten und der Frage, inwiefern soziale Prozesse in Freundschaftsnetzwerk in Schulklassen hierbei eine Rolle spielen.
Lay summary

Hintergrund

Schulen sind eine der Kerninstitutionen für Kinder und Jugendliche, die als soziales Umfeld fungieren und menschliches Verhalten beeinflussen. Innerhalb der Schulen sind Klassen die Orte, an denen Schüler die meiste Zeit verbringen, wo sie kontinuierlich gebeten werden zusammen zu arbeiten, und sich gemeinsam und individuell weiter zu entwickeln. Um zu verstehen, wer wir sind und zu was wir werden, kann man Schulen als frühe Determinanten kooperativen Verhaltens verstehen, und als Grundlage für die Vermittlung prosozialer und altruistischer Werte. Auf der anderen Seite kann der Wettbewerb an Schulen auch anti-soziales Verhalten auslösen oder egoistische Werte betonen. Diese Werte und Verhaltensweisen wirken sich stark auf Leistungen in Schule und im späteren Leben aus. Prosoziale Werte sind entscheidend für die Herausbildung einer Vielzahl sozialer Normen, wie ehrenamtliche Arbeit, Beitrag zum Generationenvertrag, ein umweltfreundliches Leben oder die Teilnahme an der Demokratie.

 

Das Ziel

Die meiste Verhaltensforschung zu prosozialen Werten und Kooperationsnormen wird in relativ kleinen Laboreinrichtungen durchgeführt. Das vorliegende Projekt analysiert Daten aus dem Feld und verfolgt das Ziel, die Mechanismen von Normbildung genauer zu beleuchten. Hierzu sollen insbesondere die Netzwerkstrukturen in Schulklassen bei der Bildung und Entwicklung von Kooperationen untersucht werden. Durch die systematische Untersuchung dieser Strukturen, werden wir näher verstehen, wie kontextuelle, individuelle und Netzwerkmerkmale Einfluss auf die Wertbildung bei Kindern und Jugendlichen haben.

 

Bedeutung

Neben den gennannten Implikationen für unser Verständnis von generellen Mechanismen, werden unsere Ergebnisse relevante und wertvolle Einsichten für politische Entscheidungsträger, Schulleiter und Lehrer bieten. Schulen können ihre Positionen in der mehrdimensionalen Wertelandschaft verstehen, lernen, wie sie diejenigen sozialen Strukturen aufrechterhalten können, welche die Zusammenarbeit fördern, und welche die Zufriedenheit und Schulleistung verbessern. Bildungspolitiker erhalten durch dieses Projekt Einblicke in den Einfluss von kontextuellen Faktoren wie Klassen- oder Schulkompositionen. 

Direct link to Lay Summary Last update: 14.05.2019

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Project partner

Abstract

Schools are one of the core institutions of social life which act as social environments influencing human behavior. Within schools, classes are places in which pupils are continuously asked to do things together and in which growth is expected to happen. If one wants to study who we are and what we become, schools can be understood as early determinants of cooperative behaviors based on prosocial and altruistic values. On the other hand, schools may also trigger anti-social behaviors based on competitive or selfish values. These values and behaviors have a strong impact on pupils’ performances at school and their later achievements in life. Prosocial values are of utmost importance for the emergence of a variety of social norms: voluntary engagements, helping each other, contributing to the inter-generation contract, living an eco-friendly life or participating in democracy. From a theoretical point of view, prosocial values and their impact on cooperation norms are one of the most important problems in the social sciences. In recent years, there has been considerable progress in understanding how pro-social values (i.e. social preferences) contribute to the emergence of cooperation (Winter, Rauhut, and Helbing 2012; Ostrom, Walker, and Gardner 1992; Fehr and Fischbacher 2004). However, the inter-relation and dynamics between social structures, values and cooperative behaviors is still not well understood. In particular, network formation is a promising mechanism for the creation of prosocial values and cooperation. Link formation enables to sever links to negative relationships and establish new ones to potentially better partners (Bednarik, Fehl, and Semmann 2014). Competition for partners can foster pro-sociality as individuals may use current cooperation levels to signal cooperativeness to future partners (Barclay and Willer 2007; Gambetta and Przepiorka 2014). While recent behavioral experiments (Efferson et al. 2016) suggest that network formation can actually maintain cooperation, this mechanism has not been tested in the field. This project asks for funding to analyze data from a panel network study in Swiss and Polish schools. Our unique data collection is now finished and we ask for a new generation of junior scientists analyzing the data in-depth. We have collected two large-scale multi-level network panel data sets. For the first time, survey and behavioral measures have been included in such a network study.. The first study consists of three waves of complete networks in Swiss school classes (12 schools, 84 classes, 1531 pupils) and the second study of a four-wave panel study of Polish schools (36 schools, 137 classes, 2331 individuals). Both panel data sets follow a multilevel study design, in which individuals are nested in classes that are nested in schools and countries. Schools are an ideal testing ground, since prosocial values are formed in childhood and then develop further during adolescence in the school environment (Cieciuch, Davidov, and Algesheimer 2015).Our research design and collected data allows answering the following research questions: Are prosocial pupils more likely to interact with other prosocial ones (i.e. homophily)? Are prosocial pupils more popular partners in their classes compared to selfish ones? Which is the direction of causality? Do prosocial pupils choose other prosocial pupils (selection) or do pupils who make friends with prosocial ones become more prosocial (i.e. are they influenced)? Which is the relationship between pupils' prosociality and their centrality in the network? Are prosocial pupils more successful in their school achievements and in financial decisions? The project has highly relevant implications for mechanism design, in particular for policy makers, school directors and teachers. Answering these questions will allow these stakeholders to better understand how school performance and cooperative network formation are interrelated in Switzerland and beyond.
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