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Health Consequences of the Burden of Atrial Fibrillation - The Swiss-AF-Burden study

Applicant Kühne Michael
Number 176178
Funding scheme Project funding (special)
Research institution Klinik für Kardiologie Bereich Medizin Universitätsspital Basel
Institution of higher education University of Basel - BS
Main discipline Clinical Cardiovascular Research
Start/End 01.10.2018 - 30.09.2022
Approved amount 598'662.00
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Keywords (9)

Large nested project; SAFCS; Cognitive function; Atrial fibrillation burden; Atrial fibrillation; Large nested project; cardiac magnetic resonance imaging; SAFCS; Stroke

Lay Summary (German)

Lead
Vorhofflimmern ist die häufigste Herzrhythmusstörung und mit einem erhöhten Risiko für Schlaganfälle, Herzinsuffizienz, kognitive Leistungseinschränkung und Mortalität assoziiert. Unklar ist jedoch, ob es einen direkten Zusammenhang zwischen Länge und/oder Häufigkeit der einzelnen Vorhofflimmerepisoden (Burden) sowie Auftreten einer Embolie oder anderer Krankheitsfolgen gibt. Das Projekt wird als Teilprojekt der schweizweiten Swiss-AF Studie durchgeführt.
Lay summary

Inhalte und Ziele des Forschungsprojekts
Vorhofflimmern ist die häufigste Herzrhythmusstörung mit ca. 100.000 Betroffenen in der Schweiz. Obwohl die Herzrhythmusstörung selbst nicht unmittelbar lebensbedrohlich ist, haben Patienten mit Vorhofflimmern ein erhöhtes Risiko für schwerwiegende Komplikationen. Die Anzahl und Länge der Vorhofflimmer-Episoden (Burden) ist heterogen. Unklar ist, ob und in welchem Ausmass ein direkter Zusammenhang zwischen dem Vorhofflimmer-Burden und gesundheitlichen Konsequenzen besteht. Das Hauptziel der Studie ist es, einen möglichen Zusammenhang zwischen dem Vorhofflimmer-Burden und dem Auftreten von Folgeerkrankungen bei Patienten mit intermittierendem Vorhofflimmern aufzuzeigen. Der Vorhofflimmer-Burden wird mittels 7-Tage Elektrokardiogramm (EKG) erfasst. Das 7-Tage EKG wird nach einem Jahr wiederholt, so dass Veränderungen des Vorhofflimmer-Burdens erfasst werden können. Zusätzlich wird bei einem Teil der Studienpopulation ein kleines Gerät unter die Haut implantiert um den Herzrhythmus kontinuierlich über zwei Jahre aufzunehmen (loop recorder). Durch eine Herz-Magnetresonanztomographie (MRI) können zusätzlich Zusammenhänge mit strukturellen und funktionellen Veränderungen des Herzens aufgezeigt werden.

Wissenschaftlicher und gesellschaftlicher Kontext des Forschungsprojekts
Es ist davon auszugehen, dass sich die Prävalenz und Inzidenz von Vorhofflimmern über die nächsten Dekaden verdoppeln wird. Die Studienergebnisse der „Swiss-AF-BURDEN“ Studie werden zu einem besseren Verständnis von Vorhofflimmern und dessen gesundheitlichen Konsequenzen beitragen, um in Zukunft Patienten mit Vorhofflimmern besser behandeln zu können.

Direct link to Lay Summary Last update: 18.09.2018

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Project partner

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
156292 Predicting Silent Atrial Fibrillation in Patients at High Thromboembolic Risk (STAR-FIB Study Program) 01.01.2015 Project funding (Div. I-III)
189077 Incidence of silent atrial fibrillation in patients with silent brain infarction - Silent2 Study 01.01.2020 Project funding (Div. I-III)
148474 Swiss Atrial Fibrillation Cohort Study 01.04.2014 Cohort Studies Large

Abstract

Background: Atrial fibrillation (AF) is the most common arrhythmia in clinical practice, affecting approximately 1-3% of the general population in Switzerland. Despite the available evidence on the association of AF with stroke and systemic embolism, the underlying mechanisms of thrombogenesis with regard to rhythm and/or other factors are largely unknown. If the presence of AF per se is the main reason for thrombus formation, more AF episodes should result in more strokes. There is at least some evidence that non-paroxysmal AF is associated with a higher risk of stroke. However, the temporal relationship of AF episodes with the occurrence of strokes has been questioned. Therefore, the significance of AF burden, defined as the percentage of time in AF and its changes over time are currently largely unknown.Aims: The aim of this study is to increase our knowledge on the association between AF burden and its health consequences, mainly stroke/systemic embolism and cognitive dysfunction. Methodology: Patients from the SNSF funded Swiss-AF cohort study with paroxysmal and persistent AF will be asked to participate in the study. Based on 1) an enrollment rate of 40% of all Swiss-AF patients with paroxysmal and persistent AF (according to a pilot study), and 2) the participation of the top enrolling centers, it is expected to enroll 460 patients. All patients will get a 7-day Holter electrocardiogram (ECG), in order to assess the AF burden. The 7-day Holter ECG will be repeated after one year. A subsample of 100 patients will additionally get an implantable loop recorder to monitor their cardiac rhythm continuously over two years. Measurement of AF burden will be performed using an automated AF episode detection algorithm and manual validation. In addition to the cardiac monitoring, these patients will get a cardiac magnetic resonance imaging to assess cardiac structure and function at baseline. All other characteristics (clinical information, blood samples, brain MRI) and follow-up information are available within the Swiss-AF cohort. Potential Significance: This multicenter interdisciplinary project will provide novel and unique insights on the association of directly measured AF burden and its consequences. Whereas the infrastructure cohort grant Swiss-AF covers important variables including validated outcome events and an established biobank in a large number of AF patients, the association of AF with stroke and other brain lesions is currently limited by the fact that AF burden is not quantified and that information on cardiac function is not assessed systematically in our patient population. The added information of measuring AF burden and obtaining structural cardiac information in an AF patient population where brain MRIs are available, will provide further evidence towards a better understanding of the correlation between AF and stroke.
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