Project

Back to overview

Exhibiting Film: Challenges of Format

English title Exhibiting Film: Challenges of Format
Applicant Liptay Fabienne
Number 175684
Funding scheme Project funding (Div. I-III)
Research institution Seminar für Filmwissenschaft Universität Zürich
Institution of higher education University of Zurich - ZH
Main discipline Theatre and Cinema
Start/End 01.10.2017 - 30.09.2021
Approved amount 533'724.00
Show all

All Disciplines (2)

Discipline
Theatre and Cinema
Visual arts and Art history

Keywords (4)

exhibition (cinema, festival, museum); format; short film; gallery film

Lay Summary (German)

Lead
Das Forschungsprojekt "Exhibiting Film: Challenges of Format" ist den Herausforderungen gewidmet, die das Format an die Theorie und Praxis der Ausstellung von Filmen stellt. Das Format dient dabei als Schlüsselkategorie, um neue Perspektiven auf die Bedingungen zu erschließen, unter denen Filme in den unterschiedlichen institutionellen und diskursiven Kontexten des Kinos, des Festivals oder des Museums zirkulieren.
Lay summary

Die Gründe für die zunehmende Präsenz von Filmen in Museen und Galerien sowie auf Festivals und Biennalen sind vielschichtig und keineswegs vornehmlich generischer Art, d.h. der Zuordnung etwa zu den Bereichen des Experimental- und Avantgardefilms oder der Videokunst geschuldet. Ebenso wenig lässt sie sich erschöpfend aus der Geschichte der Institutionen und ihrer Strukturen oder aus der Geschichte der kuratorischen und künstlerischen Praxis erklären. Das Forschungsprojekt basiert auf der Annahme, dass – neben generischen und institutionellen Faktoren – vor allem das Format als Kategorie entscheidend für den jeweiligen Ausstellungskontext von Filmen ist. Ob ein Film im Kino, im Fernsehen, im Museum oder auf dem Festival zu sehen ist, hängt vor allem davon ab, ob sein Format mit den jeweils gegebenen Voraussetzungen kompatibel ist. Filme, die aufgrund ihres Formats in den standardisierten Gefässen und Kanälen der Distribution innerhalb der Verwertungskette nur bedingt Platz finden, sind grundsätzlich auf alternative Plattformen und Infrastrukturen angewiesen, in denen sie gezeigt und verbreitet werden. Formate bestimmen unterdessen nicht nur, unter welchen technischen Voraussetzungen Medien operieren. In einem weiter gefassten kulturellen Verständnis, wie es im Rahmen des Forschungsprojekts profiliert wird, stellt das Format (aufgrund seiner Massgaben der Standardisierung und Normierung) die Bedingungen, unter denen Filme auch in sozialer und politischer Hinsicht zur öffentlichen Ausstellung gelangen.

Das Forschungsprojekt möchte zu einem differenzierten Verständnis der Prozesse beitragen, die das Ausstellen von Filmen in den unterschiedlichen Kontexten des Kinos, des Festivals oder des Museums regulieren. Unter der Voraussetzung, dass das Format hierbei als zentrale Kategorie gelten darf, verfolgt das Projekt drei wesentliche Ziele: 1. die Untersuchung der institutionellen und künstlerischen Ausstellungspraktiken von Filmen sowie ihre Reflexion und Darstellung in den Filmen selbst; 2. die Erschliessung der materiellen und diskursiven Bedingungen der Zirkulation von Filmen in unterschiedlichen Ausstellungskontexten; 3. die Erforschung der Erkenntnis- und Wirkungspotentiale filmischer Ausstellungspraktiken innerhalb der weiteren sozialen und politischen Sphäre.

Basierend auf der Annahme, dass die Zirkulation von Filmen den Massgaben des Formats unterliegt, will das Projekt zu einer neuerlichen Anerkennung der Restriktionen und Möglichkeiten beitragen, die die lange Geschichte ihrer Ausstellung in den unterschiedlichen Kontexten des Kinos, des Festivals und des Museums begleitet haben. Während der Fokus wesentlich auf zeitgenössischen institutionellen und künstlerischen Praktiken liegt, ist es ein Anliegen des Projekts, in theoretischer Begriffsarbeit und exemplarischen Studien auch neue Zugänge zur Geschichte des Ausstellens von Filmen zu eröffnen.

Direct link to Lay Summary Last update: 30.09.2017

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Project partner

Publications

Publication
Just Numbers: Challenging Statistical Reasoning in Peter Watkins’s "La Commune (Paris, 1871)"
Liptay Fabienne (2020), Just Numbers: Challenging Statistical Reasoning in Peter Watkins’s "La Commune (Paris, 1871)", in Widok. Teorie i Praktyki Kultury Wizualnej / iew. Theories and Practices of Visual Culture , (25), 1-23.
Der Kurzfilm als (kleines) Format
Walde Laura (2020), Der Kurzfilm als (kleines) Format, in zfm (Zeitschrift für Medienwissenschaft), 12(22), 67-73.
Wie Formate politisch gebrauchen? Zu den 16mm-Filmen von Artur Żmijewski
Liptay Fabienne (2020), Wie Formate politisch gebrauchen? Zu den 16mm-Filmen von Artur Żmijewski, in Nieslony Magdalena, Schweizer Yvonne (ed.), edition metzel, München, 120-135.
Der menschliche Maßstab: Zur Kartografie des Kinos im amerikanischen Expanded Cinema
Liptay Fabienne (2019), Der menschliche Maßstab: Zur Kartografie des Kinos im amerikanischen Expanded Cinema, in montage AV, 2(28), 163-179.
Patterns of the Conquerors: Zu den verschiedenen Ausstellungsformaten von John Forbes Watsons textilen Musterbüchern
Engler Carla Gabriela (2019), Patterns of the Conquerors: Zu den verschiedenen Ausstellungsformaten von John Forbes Watsons textilen Musterbüchern, in Dogramaci Burcu (ed.), Böhlau, Köln, 179-190.
Practical Epistemology: William Kentridge
Liptay Fabienne (2019), Practical Epistemology: William Kentridge, in Mersch Dieter, Sasse Sylvia, Zanetti Sandro (ed.), diaphanes, Zürich, 143-162.
Praktische Epistemologie: William Kentridge
Liptay Fabienne (2019), Praktische Epistemologie: William Kentridge, in Zanetti Sandro, Mersch Dieter, Sasse Sylvia (ed.), diaphanes, Zürich, 157-177.
Was Kino gewesen sein wird: Zur Rekonfiguration des Zuschauens in Max Ophüls’ "Lola Montès"
Liptay Fabienne (2019), Was Kino gewesen sein wird: Zur Rekonfiguration des Zuschauens in Max Ophüls’ "Lola Montès", in Urban Anette, Haberer Lilian, Frohne Ursula (ed.), Fink, München, 651-666.
Tendenzen im Kurzfilm und die Aufgabe von Kurzfilmfestivals
Walde Laura (2018), Tendenzen im Kurzfilm und die Aufgabe von Kurzfilmfestivals, in Filmfest Dresden - Jubiläumsmagazin zum 30. Festivaljahrgang, 74-81.
Turkey Cinemascope: Nuri Bilge Ceylans Kino der Distanzen
Liptay Fabienne (2018), Turkey Cinemascope: Nuri Bilge Ceylans Kino der Distanzen, in Dogramaci Burcu, Smolińska Marta (ed.), Kulturverlag Kadmos, Berlin, 35-51.
Nach dem Experimentieren: das Testen. "Golden Eighties" und "Les années 80"
Liptay Fabienne (2017), Nach dem Experimentieren: das Testen. "Golden Eighties" und "Les années 80", in Film-Konzepte, (47), 55-61.
"You feel that your image is that of a person with cancer": Skalierung, Haptik und Ruptur in "Doing&Undoing. Poems from Within"
Engler Carla Gabriela, "You feel that your image is that of a person with cancer": Skalierung, Haptik und Ruptur in "Doing&Undoing. Poems from Within", in Möller Sarah, Hofmann Tim, Hagedorn Kim Vanessa (ed.), Fink, München.
Extra Girls: Grenzgängerinnen zwischen Hollywood und Avantgarde
Liptay Fabienne, Extra Girls: Grenzgängerinnen zwischen Hollywood und Avantgarde, in Mühlbacher Manuel, von Koppenfels Martin (ed.), Fink, München.
How to Argue with Art: Propositions by Artur Żmijewski
Liptay Fabienne, How to Argue with Art: Propositions by Artur Żmijewski, in Zimmermann Michael (ed.), diaphanes, Zürich.

Datasets

Exhibiting Film: Challenges of Format

Author Liptay, Fabienne; Walde, Laura; Engler, Carla Gabriela
Publication date 01.11.2017
Persistent Identifier (PID) www.exhibitingfilm.ch
Repository Exhibiting Film: Challenges of Format (Projektwebseite)


Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Prof. Dr. Oliver Fahle, Ruhr-Universität Bochum, ifm Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
HEAD - Genève, Département Cinéma Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Research Infrastructure
- Industry/business/other use-inspired collaboration
Zentrum Künste und Kulturtheorie (ZKK), Universität Zürich Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Research Infrastructure
Prof. Dr. Malte Hagener, Philipps-Universität Marburg, Institut für Medienwissenschaft Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Dr. Erika Balsom, King's College London, Department of Film Studies Great Britain and Northern Ireland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
IDK MIMESIS, LMU München Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Research Infrastructure
- Exchange of personnel
Zentrum für historische Mediologie (ZHM), Universität Zürich Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Research Infrastructure
Epistemologien ästhetischer Praktiken, Collegium Helveticum Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Research Infrastructure
Prof. Dr. Sylvia Sasse, ERC-Projekt "Performance Art in Eastern Europe", Universität Zürich Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Research Infrastructure
Prof. Dr. Monika Dommann, Materialfluss, Geschichte, Universität Zürich Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. Haidee Wasson, Concordia University, Mel Hoppenheim School of Cinema Canada (North America)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. Dorota Sajewska, SNF-Projekt "Crisis and Communitas", Universität Zürich Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Research Infrastructure
Dr. Yvonne Schweizer, Kunstgeschichte, Universität Bern Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Visuelle Dispositive, UNIL, Section d'histoire et esthétique du cinéma Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Research Infrastructure

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
Reframing Film Festivals: Histories, Economies, Cultures (Tagung, Università Ca' Foscari, Venedig) Talk given at a conference The Film Festival as a Cultural Format 11.02.2020 Venedig, Italy Walde Laura;
Gefühl zeigen: Emotionen im Kino (Tagung, Einstein Forum, Potsdam) Talk given at a conference Vom Testen: Affekt und Ökonomie in Hollywood 23.01.2020 Potsdam, Germany Liptay Fabienne;
Medialität von Erinnerung (Workshop, Zentrum für historische Mediologie (ZHM), Universität Zürich) Talk given at a conference Patterns of the Conquerors: John Forbes Watsons textile Musterbücher im Kurzfilm 01.11.2019 Zürich, Switzerland Engler Carla;
Vortragsreihe des Zentralinstitut für Kunstgeschichte (ZI, München) Individual talk Gedächtnis der Formate: Zum Gebrauch von 16mm in der zeitgenössischen Kunst 23.10.2019 München, Germany Liptay Fabienne;
Slices of Everyday Lives (Tagung, University of Cambridge) Talk given at a conference Formats in Dóra Maurer's Experimental Films "Timing" (1973/80) and "Proportions" (1979) 19.09.2019 Cambridge, Great Britain and Northern Ireland Engler Carla;
Filmische Zeitlichkeiten: Formate, Dispositive, mediale Räume (Workshop, Universität Zürich) Individual talk Measuring Brevity: Philipp Fleischmann's "Main Hall" 12.09.2019 Zürich, Switzerland Walde Laura;
Filmische Zeitlichkeiten: Formate, Dispositive, mediale Räume (Workshop, Universität Zürich) Individual talk Formats in Dora Maurer's "Timing" 12.09.2019 Zürich, Switzerland Engler Carla;
Filmische Zeitlichkeiten: Formate, Dispositive, mediale Räume (Workshop, Universität Zürich) Talk given at a conference Time Scales 12.09.2019 Zürich, Switzerland Liptay Fabienne;
Glücksritter: Risiko und Erzählstruktur (Ringvorlesung, DFG-Forschungsgruppe "Philologie des Abenteuers", LMU München) Individual talk Stars und Statisten: Risikomanagement in Hollywood 25.07.2019 München, Germany Liptay Fabienne;
Produktionsforschung zu Film und Fernsehen (Ringvorlesung, Grimme Akademie und Universität zu Köln) Individual talk Test-Bilder: Ränder filmischer Produktion 14.05.2019 Köln, Germany Liptay Fabienne;
Nähe suchen, Distanz wahren: Konfigurationen des filmischen Raums (Tagung, Universität Mainz) Talk given at a conference Expanding Cinema: Der menschliche Maßstab und die Kartografie des Kinos 16.01.2019 Mainz, Germany Liptay Fabienne;
Shorts and Shortage (Workshop, Universität Zürich und Internationale Kurzfilmtage Winterthur) Talk given at a conference Patterns of the Conquerors: Shortage of Time and Space in John Forbes Watson’s Textile Sample Books 09.11.2018 Winterthur, Switzerland Engler Carla;
Shorts and Shortage (Workshop, Universität Zürich und Internationale Kurzfilmtage Winterthur) Talk given at a conference Introductory Thoughts on Shorts and Shortage 09.11.2018 Winterthur, Switzerland Walde Laura;
Shorts and Shortage (Workshop, Universität Zürich und Internationale Kurzfilmtage Winterthur) Talk given at a conference Responsibility and Hesitation 09.11.2018 Winterthur, Switzerland Liptay Fabienne;
Poetik des Überflusses: Kunst und Ökonomie (Summer School, Universität Zürich) Individual talk Überschreitungen des Formats: Zur Darstellung des Volkes in Peter Watkins’ Film "La Commune (Paris 1871)" 06.09.2018 Zürich, Switzerland Liptay Fabienne;
Es war einmal der Mensch: Transhumanistische Visionen in Forschung und Fiktion (Ringvorlesung, Universität Tübingen) Individual talk Die Vermessung von Mensch und Welt: Größenrelationen im Film 12.06.2018 Tübingen, Germany Liptay Fabienne;
Split Screen: Kunst und Massenmedien (Tagung, Universität Stuttgart und Kunstmuseum Stuttgart) Talk given at a conference Test-Bilder: Castings zwischen Medien- und Kunstbetrieb 07.06.2018 Stuttgart, Germany Liptay Fabienne;
Bilder in XS und XXL: Implikationen des Formats (Kolloquium, Universität Zürich) Individual talk Format und Film: Kategorien der Verhältnisbestimmung 16.05.2018 Zürich, Switzerland Liptay Fabienne;
Kulturtheorien (Ringvorlesung, Universität Zürich) Individual talk Experimentieren und Testen 09.04.2018 Zürich, Switzerland Liptay Fabienne;
Bilder trimmen: Politiken des Formats seit 1960 (Tagung, Universität Bern) Talk given at a conference Einfache Formate: Artur Żmijewski (Brushworks, Cookbook, Making of) 13.10.2017 Bern, Switzerland Liptay Fabienne;


Self-organised

Title Date Place

Knowledge transfer events

Active participation

Title Type of contribution Date Place Persons involved
WELtRÄUME IN TRUN (Einzelausstellung, Museum Sursilvan, Trun) Performances, exhibitions (e.g. for education institutions) 14.09.2019 Trun, Switzerland Engler Carla;
Jahresausstellung der Bündner Künstlerinnen und Künstler (Ausstellung, Kunstmuseum Chur) Performances, exhibitions (e.g. for education institutions) 09.12.2018 Chur, Switzerland Engler Carla;
Online Film Archive (Workshop, Berlinale Shorts, Internationale Filmfestspiele Berlin) Talk 16.02.2018 Berlin, Germany Walde Laura;


Self-organised

Title Date Place

Communication with the public

Communication Title Media Place Year
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) Kurzfilmtage-Blog "Klima und Kultur / Climate and Culture" Internationale Kurzfilmtage Oberhausen International 2020
Media relations: print media, online media My Darling Quarantine, Short Film Festival Talking Shorts (online film magazine) Western Switzerland Italian-speaking Switzerland Rhaeto-Romanic Switzerland International German-speaking Switzerland 2020
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) Curating Short Film Programmes Filmexplorer Western Switzerland Italian-speaking Switzerland German-speaking Switzerland International Rhaeto-Romanic Switzerland 2019
Talks/events/exhibitions Format-Gespräch mit Philipp Fleischmann, Ausstellung "100 Ways of Thinking", Kunsthalle Zürich International German-speaking Switzerland 2019
Talks/events/exhibitions Kuration von Filmprogrammen, 23. Internationale Kurzfilmtage Winterthur International German-speaking Switzerland 2019
Talks/events/exhibitions Podiumsdiskussion mit Uriel Orlow, VIDEOEX International Experimental Film & Video Festival International German-speaking Switzerland 2019
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) Verkoppelungen – Verlinkungen – Verschränkungen: Éric Rohmers "Perceval ou le Conte du Graal" medioscope German-speaking Switzerland International 2019
Talks/events/exhibitions Collective Painting / Collective Talk mit Artur Zmijewski, "100 Ways of Thinking", Kunsthalle Zürich International German-speaking Switzerland 2018
Talks/events/exhibitions Dialogführung durch die Ausstellung "Tacita Dean", Kunsthaus Bregenz International 2018
Talks/events/exhibitions Format-Gespräch mit Heiner Franzen, Ausstellung "100 Ways of Thinking", Kunsthalle Zürich International German-speaking Switzerland 2018
Talks/events/exhibitions Format-Gespräch mit Sascha Reichstein, Ausstellung "100 Ways of Thinking", Kunsthalle Zürich International German-speaking Switzerland 2018
Talks/events/exhibitions Gespräch mit Alexandra Navratil und Uriel Orlow, Villa Bleuler German-speaking Switzerland 2018
Talks/events/exhibitions How to Teach Art, Ausstellungsbeitrag, "100 Ways of Thinking", Kunsthalle Zürich German-speaking Switzerland International 2018
Talks/events/exhibitions Kuration von Filmprogrammen, 22. Internationale Kurzfilmtage Winterthur German-speaking Switzerland International 2018
Talks/events/exhibitions Lohnt sich der Kurzfilm? (Auf jeden Fall!), Zürcher Filmtalk, Kino Xenix German-speaking Switzerland 2018
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) Shorts and Shortage (Online-Forum und Video-Dokumentation) Exhibiting Film: Challenges of Format (Projektwebseite) German-speaking Switzerland Italian-speaking Switzerland Western Switzerland International Rhaeto-Romanic Switzerland 2018
Talks/events/exhibitions Shorts and Shortage, Podiumsdiskussion, Internationale Kurzfilmtage Winterthur German-speaking Switzerland International 2018
Talks/events/exhibitions Unfolding Formats, Gespräch mit Sascha Reichstein, mumok kino International 2018
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) Film ausstellen: Formatierungen und Formate Filmexplorer Western Switzerland Italian-speaking Switzerland German-speaking Switzerland Rhaeto-Romanic Switzerland International 2017

Awards

Title Year
Förderungspreis, Kulturförderung Graubünden für Carla Gabriela Engler für die Verbindung von Wissenschaft und Kunst 2020

Abstract

The research project "Exhibiting Film: Challenges of Format" proposes the reconsideration of the theories and practices of film exhibition according to the distribution of moving images across different media and institutions such as the cinema, the festival, television, or the museum. Based on the premise that films persist to exceed the boundaries of their determination and definition, the research project calls for a recognition of the interconnections and dependencies that have shaped the long history of film exhibition within a field of complex and dynamic processes of exchange. While its focus lies mainly on contemporary institutional and artistic practices, the research project will also provide a theoretical perspective from which the history of film exhibition may be reconsidered. The research project is based on the assumption that - in addition to generic and institutional factors - it is format that is especially decisive as a category for programming and distributing films. Whether a film can be seen in a theater, on television, in a museum, or at a festival depends especially on whether its format is compatible with the given prerequisites. Films that, due to their format, are only rarely found in standardized distribution venues and channels as part of the release window system basically depend on alternative platforms and infrastructures in which they can be shown and seen. Formats, however, not only determine the technical requirements under which the media operate. Within a broader cultural understanding, as it will be profiled as part of this research project, the format provides the conditions under which films circulate within a variety of institutional and discursive, social and political contexts. Embracing the concept of format as a key to accessing the field of film exhibition, the project follows three main objectives: (1) to investigate the institutional and artistic practices of film exhibition, as well as their reflection and display in the films themselves; (2) to explore the material and discursive conditions and constraints of the circulation of films in different exhibition environments through notions of format; (3) to conceptualize the epistemological potential and cultural impact of film’s exhibition practices within the larger social and political sphere.
-