Project

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The Political Economy of Macroeconomic Adjustment in the Eurozone Periphery

Applicant Ray Ari
Number 174909
Funding scheme Doc.Mobility
Research institution Department of Political Science Stanford University
Institution of higher education Institution abroad - IACH
Main discipline Political science
Start/End 01.10.2017 - 31.05.2018
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Keywords (5)

Eurozone; Currency Crisis; Distributional Conflict; Interest Group Preferences; Austerity

Lay Summary (German)

Lead
Die starke Belastung durch die Eurokrise hat die Peripherieländer der Eurozone zu einer Politik makroökonomischer Anpassungen gezwungen. Wie haben sich sozio-ökonomische Interessen in diesen Ländern im Hinblick auf diese Politik reagiert? Dieses Projekt analysiert die Präferenzen von Interessengruppen gegenüber Sparmaßnahmen, Strukturreformen, transnationalen Finanzierungsmöglichkeiten und allfälligem Ausstieg aus der Eurozone in krisenbetroffenen Mitgliedsstaaten im europäischen Währungsraum.
Lay summary
Kürzungen im Gesundheitswesen, reduzierte Rentenzahlungen und Negativzinsen: die Eurokrise hat wirtschaftlichen Akteuren in den Krisenländern der Eurozone eine grosse Anpassungslast auferlegt. In einigen EWU-Mitgliedsstaaten hat dieser Druck zur Umsetzung umfassender Anpassungsmassnahmen geführt. In anderen Fällen stiessen wirtschafts- und finanzpolitische Empfehlungen auf breiten Widerstand und erwiesen sich als schwer realisierbar. Bisherige Nachforschungen haben zeigt, dass diese Unterschiede in der Umsetzung von Reformen durch die Vorherrschaft bestimmter Interessengruppen erklärt werden kann, welche den Reformprozess in einigen Krisenländern behindern, in andern jedoch nicht. Aus diesem Zusammenhang ergibt sich sodann auch die Hauptforschungsfrage dieses Forschungsprojekts: Wann genau wirken sozioökonomische Interessengruppen den makroökonomischen Reformen und Anpassungen entgegen und in welchen Fällen begünstigen sie die von der Regierung vorgelegten Reformvorschläge?

Das Projekt untersucht, wie sozioökonomische Interessen a) die Politik der Haushaltskürzung und der Strukturreformen beurteilen, sowie deren Präferenzen in Bezug auf b) verschiedene Arten von transnationalen Finanzierungssystemen und c) mögliche Szenarien der Eurozone-Aufteilung.

Die empirische Herangehensweise des Projekts besteht aus einer Mischung von qualitativen und quantitativen Methoden. Genauer gesagt wird ein Forschungsdesign eingesetzt, das originale Grossumfragedaten mit Daten kombiniert, die von halbstrukturierten Interviews in drei Krisenländern der Eurozone gesammelt wurden: Irland, Spanien und Griechenland. Nebst der Erstellung eines umfassenden Bildes der Präferenzen organisierter Interessengruppen ist es das Forschungsziel des vorliegenden Projekts, die Konsequenzen dieser Präferenzen auf die Art der Verteilungspolitik innerhalb der Krisenländer der Eurozone zurückzuverfolgen.
Direct link to Lay Summary Last update: 07.07.2017

Lay Summary (English)

Lead
The euro crisis has placed an enormous burden on countries in the Eurozone periphery to undertake policies of macroeconomic adjustment. How have socio-economic interests positioned themselves towards these policies? This project analyzes interest group preferences towards austerity measures, structural reforms, financing possibilities and Eurozone break-up scenarios in crisis-afflicted member states within the European common currency area.
Lay summary

Health care cuts, reduced pension payments and negative interest rates: the euro crisis has placed a huge burden of adjustment on economic actors in euro zone crisis countries. In some EMU member states, this pressure has resulted in the implementation of substantial adjustment policies; in others, policy recommendations have been met by widespread opposition and been proven difficult to realize. Existing research tells us that this variance in implementation can be explained by the prevalence of special interest groups that impede the reform process in some crisis countries, but not in others. This context informs the main research question of this research project: when exactly do socio-economic interest groups oppose macroeconomic adjustment reforms and when do they favor policy recommendations put forth by the government?

The project looks in turn at how socio-economic interests assess a) policies of fiscal retrenchment and structural reforms as well as the preferences they have towards b) different types of transnational financing schemes and c) possible scenarios of Eurozone break-up.

Empirically, the project makes use of a mix of qualitative and quantitative methods. More specifically, it employs a research design that combines original large-n survey data with data collected from semi-structured interviews across three country cases in the Eurozone periphery: Ireland, Spain and Greece. In addition to generating a comprehensive picture of the preferences of organized interest groups, the main research objective of the project is thus to trace the implications of these preferences on the nature of distributional politics within Eurozone crisis countries.

Direct link to Lay Summary Last update: 07.07.2017

Responsible applicant and co-applicants

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Prof. Hanna Schwander, Hertie School of Governance Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
25th International Conference of Europeanists Talk given at a conference Altered Risks or Static Divides? Labor Market Inequality during the Great Recession 28.03.2018 Chicago, United States of America Ray Ari;


Associated projects

Number Title Start Funding scheme
156574 Distributional Conflicts and the Politics of Adjustment in the Eurozone Crisis 01.01.2015 Project funding (Div. I-III)

Abstract

This project explores how domestic interests assess policies that are linked with austerity as well as how they position themselves towards the alternatives; namely, a reconfiguration of the European Monetary and Economic Union (EMU) as well as different policies of transnational financing. Empirically, the project makes use of a mix of qualitative and quantitative methods. More specifically, it employs a research design that combines original large-n survey data with data collected from semi-structured interviews across three country cases in the Eurozone periphery: Ireland, Spain and Greece. In addition to generating a comprehensive picture of the preferences of organized interest groups, the main research objective of the project is thus to trace the implications of these preferences on the nature of distributional politics within Eurozone crisis countries.
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