Project

Back to overview

TURF - Teaching University Research in French at high-schools

English title Teaching University Research in French at high-schools
Applicant Trachsler Richard
Number 171672
Funding scheme Agora
Research institution Romanisches Seminar Universität Zürich
Institution of higher education University of Zurich - ZH
Main discipline Romance languages and literature
Start/End 01.04.2017 - 31.03.2018
Approved amount 57'378.00
Show all

All Disciplines (2)

Discipline
Romance languages and literature
General history (without pre-and early history)

Keywords (14)

Middle Ages; Bestiaries; Manuscripts; Gymnasium; Bartholomaeus Anglicus; Animal-lore; Animals; Encyclopedias; High-school; Paleography; bestiaires; animaux; littérature; médiévale

Lay Summary (French)

Lead
Dans la littérature médiévale française, l'animal est omniprésent, que ce soit dans les fables, le Roman de Renard ou les encyclopédies qui regroupent le savoir de l'époque. Le projet souhaite rendre visible, pour un public plus large, et plus spécialement pour des lycéens de Suisse alémanique, les résultats des recherches actuelles sur l'animal littéraire médiéval.
Lay summary

Mais que fait donc un chercheur en littérature médiévale toute la journée?

Partant de là, l'équipe du projet souhaite rendre accessible aux lycéens d'aujourd'hui les résultats des recherches faites actuellement à la chaire de littérature médiévale de Zurich. Les lycéens découvriront ce que les gens du Moyen Age savaient sur les animaux, qu'ils soient fantastiques comme le dragon ou la licorne, ou encore bien réels, tels que le renard, le loup ou la girafe.

A cette fin, le projet mettra à disposition des enseignants de gymnase des dossiers pédagogiques leur permettant de travailler indépendamment avec leurs élèves sur les représentations animales du Moyen Age. En effet, au-delà des chevaliers, moines et châteaux-forts, les adolescents modernes connaissent bien ces animaux à travers des séries fantasy d'inspiration médiévale, comme par exemple Game of Thrones.

www.rose.uzh.ch/animaux

 

Direct link to Lay Summary Last update: 02.03.2018

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Communication with the public

Communication Title Media Place Year
Print (books, brochures, leaflets) "Tout un bestiaire en classe": Matériel pédagogique (envoi physique) German-speaking Switzerland 2018
Talks/events/exhibitions Projektwoche Französisch "Tout un bestiaire en classe": Session d'introduction (Uster) German-speaking Switzerland 2018
Media relations: print media, online media Schüler an der Uni: "Bestien" erforschen Bildung Schweiz, S. 37 German-speaking Switzerland 2018
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) "Tout un bestiaire en classe" I : Remarques générales International 2017
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) "Tout un bestiaire en classe" II : Du renard au dragon, quelques exemples concrets International 2017
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) "Tout un bestiaire en classe" III: L'oeil et le livre. Expérience personnelle vs tradition livresque International 2017
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) Animaux au Moyen Âge Webpage du Romanisches Seminar der Universität Zürich International 2017
Media relations: print media, online media Bestiarium für die Schule. Neues Unterrichtsmaterial weckt Interesse an altfranzösischen Texten UZH Journal German-speaking Switzerland 2017
Print (books, brochures, leaflets) Flyer "Tout un bestiaire en classe" German-speaking Switzerland 2017
Talks/events/exhibitions Journée française de la Kantonsschule Küsnacht German-speaking Switzerland 2017
Talks/events/exhibitions Projektwoche Französisch "Tout un bestiaire en classe". Session d'introduction German-speaking Switzerland 2017
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) Tout un bestiaire en classe Facebook International 2017

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
178524 TURF - Teaching University Research in French at high-schools 01.04.2018 Agora
188435 TURF - Teaching University Research in French at high schools 01.08.2019 Agora

Abstract

TURF: Teaching University Research in French at high-schools aims to establish contact between state of the art university research in French and high-school students in German-speaking Switzerland by means of the medieval animal. In order to increase their interest for the French language and culture, medieval but also modern, the project will use animal lore, a topic on which today’s teenagers already have a certain knowledge. However, although teenagers can relate to those animals, they are mostly not aware where that knowledge comes from and how it was transmitted from the Middle Ages onwards. In order to facilitate the teachers’ task in strengthening their students’ interest, the project will provide teacher’s materials, organise workshops and offer support during a work-week or project-week dedicated to the animal in medieval literature (Kultur- or Projektwoche an instrument most of Swiss Gymnasiums [high-schools] offer their students). Ultimately, the project aim is to raise awareness for the value of knowledge, the treasures hidden in libraries and, ideally, to trigger the students’ curiosity.
-