Project

Back to overview

Swiss Cinema, Italian Diaspora and Politics in a Transnational Perspective

English title Swiss Cinema, Italian Diaspora and Politics in a Transnational Perspective
Applicant Lento Mattia
Number 171474
Funding scheme Return CH Advanced Postdoc.Mobility
Research institution Section d'histoire et esthétique du cinéma Faculté des lettres Université de Lausanne
Institution of higher education University of Lausanne - LA
Main discipline Theatre and Cinema
Start/End 01.03.2018 - 31.12.2018
Approved amount 53'541.00
Show all

All Disciplines (4)

Discipline
Theatre and Cinema
Political science
Sociology
General history (without pre-and early history)

Keywords (4)

Politic ; Swiss Cinema; Transnationalism ; Italian Diaspora

Lay Summary (Italian)

Lead
Titolo originale: Swiss Cinema, Italian Diaspora and Politics in a Transnational PerspectiveTitolo italiano: Cinema svizzero, diaspora italiana e politica in prospettiva trasnazionale
Lay summary

In Sintesi 

Il Novecento in Svizzera è stato caratterizzato da una continua e massiccia migrazione proveniente dall’Italia. Qualcuno ha definito questo periodo come “il secolo degli italiani”. Il cinema elvetico, inteso come istituzione, ha sempre fatto i conti con questa presenza e in taluni casi ne è stato influenzato profondamente.  

Soggetto e obbiettivo

All’inizio del Novecento alcune sale della Svizzera tedesca hanno adeguato i loro programmi per un pubblico italiano, nello stesso tempo alcuni migranti italiani hanno aperto sale nel paese oppure si sono adoperati per diffondere la cultura cinematografica all’interno della colonia di connazionali. Più tardi, intorno agli anni Cinquanta, un regista come Kurt Früh, ha saputo raccontare la realtà di quei migranti che ormai da tempo si erano integrati nel paese. Nel decennio successivo, invece, i migranti italiani diventano uno degli oggetti privilegiati del Nuovo Cinema Svizzero, oppure soggetti attivi nel vasto movimento dei Cineclub delle della Federazione delle Colonie Libere Italiane in Svizzera. Il progetto intende analizzare a fondo i rapporti tra presenza italiana e cinema svizzero durante il Novecento, soffermandosi in particolare sugli aspetti politici di questa relazione. Inoltre, intende confrontare il contesto cinematografico svizzero con il cinema internazionale che ha ugualmente avuto a che fare con la presenza migratoria proveniente dall’Italia.       

Contesto socio-scientifico

Il progetto prevede una rielaborazione di tipo storico-analitico a partire dalle fonti ritrovate in ambito svizzero, un confronto con altri ambiti nazionali e una rielaborazione teorica dei rapporti tra cinema, migrazione e politica. Il soggiorno di ricerca a Lausanne è mirato a concludere e valorizzare il mio lavoro e soprattutto a sviluppare il mio argomento di ricerca per altri progetti e/o posizioni professionali all'interno dell'università svizzera. 

 

Direct link to Lay Summary Last update: 16.12.2016

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
Rezension des Films "Non ho l'età"
Lento Mattia (2019), Rezension des Films "Non ho l'età", in Cinema Jahrbuch, 64, ---.
Emigrazione, maternità ed emancipazione ne "Il valore della donna è il suo silenzio"
Lento Mattia (2018), Emigrazione, maternità ed emancipazione ne "Il valore della donna è il suo silenzio", in Gender Sexuality Italy , 5, 56-79.
Libertà è partecipazione. I cineclub dell’emigrazione italiana in Svizzera come spazi politici e pedagogici
LentoMattia (2018), Libertà è partecipazione. I cineclub dell’emigrazione italiana in Svizzera come spazi politici e pedagogici, in Cinema e Storia , VII(1), 173-191.
“Little Italy” on the Move: the Birth and Transatlantic Relocation of a Cultural Myth
Lento Mattia, “Little Italy” on the Move: the Birth and Transatlantic Relocation of a Cultural Myth, in Bonsaver Guido, Carlucci Alessandro, Reeza Matthew (ed.), Legenda, Oxford, ---.
Around the Factory, or "Trevico-Torino: viaggio nel Fiat-Nam"
LentoMattia, Around the Factory, or "Trevico-Torino: viaggio nel Fiat-Nam", in Marmo Lorenzo, Baghetti Carlo (ed.), Peter Lang, -, ---.
Zürich und die italienische Tschinggen zwischen Kino und Literatur
LentoMattia, Zürich und die italienische Tschinggen zwischen Kino und Literatur, in Lange Stella, Schrader Sabine (ed.), Mainz Univeristy Press, Mainz, 177-195.

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
Verfahren der Herabsetzung und Strategien der Ermächtigung in den italienischen und italophonen Migrationsliteraturen und -filmen der Gegenwart Individual talk Gertrude Pinkus Il valore della donna è il suo silenzio (1980) und seine Rezeption 07.11.2018 Innsbruck , Austria Lento Mattia;
Stars et vedettes européennes de cinéma : figures de la norme et de la transgression Individual talk Introduction au colloque 11.10.2018 Lausanne, Switzerland Lento Mattia;


Self-organised

Title Date Place

Communication with the public

Communication Title Media Place Year
Media relations: print media, online media "Abbiamo chiamato braccia..." Area Italian-speaking Switzerland 2018
Media relations: radio, television L'esule illustre. Ignazio Silone a Zurigo Retedue German-speaking Switzerland Italian-speaking Switzerland 2018
Media relations: radio, television Relazione del convegno Espatrie lettere tvsvizzera.it Italian-speaking Switzerland 2018

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
161648 Swiss Cinema, Italian Diaspora and Politic(s) in a Transnational Perspective 01.09.2015 Early Postdoc.Mobility

Abstract

My project will explore, at historical-analytical level, the influence of Italian migrants on some of the politics of the Swiss cinematic institution, with the aim of reconstructing both some important moments in the history of Swiss cinema and some neglected aspects of Italian diaspora in Switzerland during the twentieth century and beyond. Moreover, the project aims to connect and compare the Italian diaspora in the Swiss cinema with the Italian diaspora in other national cinemas, introducing a transnational perspective in the aforementioned historical analysis. Finally, this project, at a theoretical level, will investigate the facets of the political category in relation to cinema and diaspora. This project took shape before the end of my doctorate and after that. Much research on the Italian diaspora in the Swiss cinema has already been conducted, simultaneous with the doctoral project, and some results have already been presented in the form of essays, papers, lectures, or film introductions. The main aim of this project is to investigate aspects of the history of Swiss cinema related to the Italian diaspora. Another aim of this project is to work on the concept of the political in relation to cinema and diaspora. A third and final aim of the project is broader and concerns the connection between Italian diaspora in Swiss cinema and other national cinematic contexts in Europe and abroad. Various methodological frames of reference will be used in this project and developed during my stay: film and cinema history, diaspora and transnational studies, cultural studies and film aesthetics. Film studies approaches have not developed an appropriate critical framework for the detailed study of the relationship of diaspora and cinema. It is important to open the discipline to cultural studies, a domain more strictly related to diaspora studies, and one which allows for a more interdisciplinary and flexible perspective. Nevertheless, this project does not intend to use cinema only as a tool for analyzing historical and sociological facts, excluding film aesthetics or medium-specific historical analysis. On the contrary, this project aims to create a virtuous circle, bringing the comprehension of films and historical cinematic facts toward the analysis of the society in a particular historical moment, and vice versa. In conclusion, this project, in its complexity, will be an opportunity to explore hybridization and negotiations of methodologies - always on the basis of the nature of evidence collected and the specific case study considered - which could otherwise appear distant or irreconcilable.
-