Project

Back to overview

Language influences thought: Top-down influences of language on categorical perception

Applicant Sato Sayaka
Number 171454
Funding scheme Return CH Advanced Postdoc.Mobility
Research institution Research center in vocational psychology and Institut de psychologie Université de Lausanne
Institution of higher education University of Lausanne - LA
Main discipline Psychology
Start/End 01.03.2018 - 31.08.2018
Approved amount 52'577.00
Show all

All Disciplines (2)

Discipline
Psychology
Applied linguistics

Keywords (5)

color representation; context information; diagnosticity; ad hoc representations; conceptual representation

Lay Summary (French)

Lead
Un récent modèle théorique proposé par Casasanto et Lupyan (2015) permet de mieux comprendre la représentation mentale de la part des individus des catégories et des concepts d'une manière " ad-hoc ". Selon ce modèle, la représentation -par exemple- des objets est construite de manière dynamique et flexible. Celui-ci suggère que le contexte dans lequel un objet est présenté va influencer sa perception, d'une manière top-down. En effet, différentes caractéristiques d'un objet peuvent être activées si celles-ci sont importantes dans un contexte spécifique.
Lay summary

Contenu et objectifs du travail de recherche

L’objectif de ce projet est de comprendre dans quelle mesure les caractéristiques chromatiques d’un objet sont activées et modulées par une information contextuelle de type linguistique. Des études récentes ont montré que des caractéristiques, telles que la forme, la taille et l’orientation sont représentées au niveau conceptuel et perceptuel au cours d’un processus linguistique. Cependant, la couleur, en tant que caractéristique, doit être davantage étudiée. Cette étude vise donc à évaluer l’influence de (i) la typicalité (« diagnosticity ») de la couleur d’un objet et (ii) du contexte de présentation de ce même objet sur sa représentation. Par ailleurs, cette étude reconsidère les résultats et les méthodes expérimentales d’études précédentes (e.g., Connell, 2007; Yee, Ahmed, & Thompson-Schill, 2012; Zwaan & Pecher, 2012) et qui ont amené à des résultats partiellement contradictoires. 

Contexte scientifique et social du projet de recherche

Ce projet veut contribuer au débat concernant la manière dont l’information est activée pour construire des représentations idiosyncratiques d’un objet et qui est en opposition à l’idée d’une représentation fixe du même objet. 

Direct link to Lay Summary Last update: 16.02.2018

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
Flexing Gender Perception: Brain Potentials Reveal the Cognitive Permeability of Grammatical Information
Sato Sayaka, Casaponsa Aina, Athanasopoulos Panos (2020), Flexing Gender Perception: Brain Potentials Reveal the Cognitive Permeability of Grammatical Information, in Cognitive Science, 44(9), e12884.

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
University of Bern Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
Lancaster University Great Britain and Northern Ireland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
University of Fribourg Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication

Communication with the public

Communication Title Media Place Year
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) Blog updating of ongoing research International 2018

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
161712 Non-selective language activation and its impact on the representation of gender during reading comprehension among bilinguals 01.09.2015 Early Postdoc.Mobility

Abstract

The extent to which language may impact general cognitive functions has long been subject to debate. On the one hand, proponents of linguistic relativism have emphasized the strong deterministic account of language on cognition (Whorf, 1956). On the other hand, some researchers have supported a more constrained view, arguing that language may impact mental representations as a result of the on-line constraints of language processing (e.g., thinking-for-speaking effects, Slobin, 1996). Crucial to the present research project, a more recent account known as the label-feedback hypothesis (Lupyan, 2012) has suggested that language may penetrate to all general cognitive functions, extending its influence in a top-down manner that categorizes information. Specifically, using a verbal label becomes associated with prototypical features of the exemplar in question, and when activated, can impact perceptual representations.The proposed project aims to add to the growing debate on language and thought, framing the proposed studies within a more modern theoretical context of the label-feedback hypothesis. In particular, the extent and effect of language on two areas of abstract thought are investigated: (i) the effects of grammatical gender information on object categorization, and (ii) the impact of language and prior knowledge on the perceptual representation of color. A categorization task on visual stimuli will be implemented for three planned experiments, and both psychophysiological (i.e., ERP: event-related potentials) and behavioral (i.e., response time, responses) measures will be considered for analyses. The findings of the proposed experiments are intended to further our understanding of the broader influence of language on cognition.
-