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Mormons in Documentary Media. Religion in Spaces of Communication

Applicant Mäder Marie-Therese
Number 171329
Funding scheme Marie Heim-Voegtlin grants
Research institution Fachbereich Aussereuropäisches Christentum Theologischen Fakultät Universität Basel
Institution of higher education University of Basel - BS
Main discipline Religious studies, Theology
Start/End 01.02.2017 - 31.01.2018
Approved amount 97'108.65
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All Disciplines (2)

Discipline
Religious studies, Theology
Communication sciences

Keywords (9)

Methodology in the study of media and religion; Identity processes; Audio-visual media; Mormonism; Religion; Cultural studies; Reception theory; Media and religion; Audience study

Lay Summary (German)

Lead
Die Medien bearbeiten Religion in vielfältiger Weise und beeinflussen dadurch deren öffentliche Wahrnehmung wesentlich. Am Fallbeispiel der Mormonen, einer ursprünglich aus den USA stammenden religiösen Gemeinschaft, die mittlerweile aus verschiedenen Gruppierungen besteht und über weite Teile der Welt verbreitet ist, soll aufgezeigt werden, wie sowohl die Medien religiöse Gemeinschaften in unterschiedlichen Formen thematisieren als auch wie religiöse Gruppierungen die Medien für ihre eigenen Interessen verwenden.
Lay summary

Kommunikationsräume eines religiösen Lifestyles
Mormonen in audiovisuellen Medien

In diesem Projekt werden Ansätze aus der Religions- und der Medienwissenschaft anhand von Kommunikationstheorien verbunden, um die Konstruktion von Religion in dokumentarischen audiovisuellen Medien zu untersuchen. Der umfassende Quellenkorpus beinhaltet sowohl Produktionen von als auch über die Kirche Jesu Christi der Heiligen der letzten Tage (LDS). Hinzukommen auch audiovisuelle Quellen von kleineren Mormonengruppen wie zum Bespiel von den polygam lebenden fundamentalen Mormonen. Da audiovisuelle Medien für die Mission, Werbung, Bildung und für die Beziehung zu den Mitgliedern verwendet werden, spielt deren Verbreitung via Fernsehen und Internet für die Mormonenkirchen eine zentrale Rolle.
Methodisch wendet die Untersuchung unterschiedliche Zugänge an. Semistrukturierte, qualitative Interviews mit LDS Medienproduzenten in den USA und in Deutschland, dem europäischen Zentrum der LDS Kirche, liefern eine emische Perspektive auf die Strategien der dokumentarischen Selbstrepräsentation. Zudem werden audiovisuelle Quellen von und über die LDS sowie über weitere Mormonengruppen in deren Kontext analysiert. Schliesslich wird die Untersuchung mit einer binationalen quantitativen Rezeptionsstudie (durchgeführt in Barcelona und Zürich) ergänzt, die die Darstellung der Mormonen und ihre Wirkung auf die Zuschauerinnen und Zuschauer mit unterschiedlichen religiösen Hintergründen untersucht.

Da Religion zusehends weniger sowohl traditionell als auch durch religiöse Institutionen vermittelt wird, übernehmen die Medien als Deutungsmacht von Religion eine wichtige Rolle. Die Studie untersucht deshalb anhand der Mormonen wie mediale Darstellungen die Produktion, Verbreitung, und Wahrnehmung von Religion im öffentlichen Raum beeinflussen.

Direct link to Lay Summary Last update: 19.12.2016

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Medien und Religion, Ludwig-Maximilians-Universität, München Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
American Association of Religion (AAR), annual conference Talk given at a conference The Communication of Religious Identities through Documentaries: Migration Narratives in Iraqi Odyssey 20.11.2017 Boston, United States of America Mäder Marie-Therese;
Jahrestagung Deutsche Vereinigung für Religionswissenschaft (DVRW) Talk given at a conference Sichtbare Religion, Einführung 15.09.2017 Marburg, Germany Mäder Marie-Therese;
Deutsche Vereinigung für Religionswissenschaft (DVRW) Talk given at a conference Filmische Kommunikationsräume: Frantz im Lichte von Religion und Politik, Podium Religion und Film im Lichte von Produktios- und Rezeptionsprozessen, Methodische Erkundung 2 14.09.2017 Marburg, Germany Mäder Marie-Therese;
The Highgate Cemetery in London, International Exchange on Media and Religion Talk given at a conference Public Events at a Historic-Religious Site: Highgate Cemetery in London as a Cultural Practice 01.09.2017 London, Heythrop college, Great Britain and Northern Ireland Mäder Marie-Therese;
Präsentation der Habilitationsarbeit Individual talk Kommunikationsräume eines religiösen Lifestyles. Mormonen in dokumentarischen Medien 17.07.2017 Ludwig-Maximilians-Universität, München , Germany Mäder Marie-Therese;
Meisterkurs, Säkularisierung, Religion und Methoden, Zentrum für Religion, Wirtschaft und Politik, Universität Zürich Individual talk Säkularisierung in dokumentarischen Medien (kulturwissenschaftliche Film- und Bildanalysen) 08.05.2017 Kollegium Helveticum, Universität Zürich , Switzerland Mäder Marie-Therese;


Self-organised

Title Date Place
The Highgate Cemetery in London, International Exchange on Media and Religion 30.08.2017 London, Heythrop college, Great Britain and Northern Ireland

Communication with the public

Communication Title Media Place Year
Media relations: radio, television Zwischenhalt, Was hat Pasta mit Religion zu tun? SRF German-speaking Switzerland 2018
Media relations: radio, television Blickpunkt Religion, Ist Religion überall? SRF German-speaking Switzerland 2017
Talks/events/exhibitions Islam in der Schweiz, öffentlicher Anlass mit einer Podiumsdiskussion, SAGW German-speaking Switzerland 2017
Media relations: radio, television TV Talk Show konkret, Warum feiern wir eigentlich Weihnachten?, TeleZ German-speaking Switzerland 2017

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
177961 Mormons in Documentary Media. Religion in Spaces of Communication 01.02.2018 Marie Heim-Voegtlin grants

Abstract

This project addresses the interaction of documentary media and religion using a theoretical approach that links the study of religion and the study of media in light of communication theory. By analysing the construction of religion in documentary audio-visual media, the project focuses on Mormonism (principally The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints [LDS]), its worldwide religious communities, and splinter groups. Three fundamental issues frame its content: (1) the effect of documentary media on the perceptions of religion (How do documentary media influence representations, public perception, and opinions about Mormonism?); (2) the effect of media on religious communities and traditions (How do Mormon organisations adapt their religious world view in light of documentary media?); and (3) the interaction of economics, religion, and media (How does Mormonism, an economically successful religious grouping, benefit from the logic of documentary media?) The project grapples both theoretically and methodologically with the approach to religion found in documentary media. A social scientific methodology that embraces quantitative audience study, qualitative interviews, and participatory observation is combined with hermeneutic analysis of media sources in their contexts, addressing Mormon worldviews, practices, rituals, and narrations. Located within the study of religion, the project throws light on the construction of religion in audio-visual documentary media -in this instance specifically, by and for Mormon communities and individuals - by taking account of media production, representation, and distribution and reception processes in which members and non-members actively participate, and in which a diversity of Internet platforms play a crucial role.
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