Project

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Purpose and Nature of the Talmudic Medical Units in Tractates Shabbat, Pessachin, Gittin and Avodah Zarah

Applicant Amsler Monika
Number 171255
Funding scheme Marie Heim-Voegtlin grants
Research institution Religionswissenschaftliches Seminar Theologische Fakultät Universität Zürich
Institution of higher education University of Zurich - ZH
Main discipline Religious studies, Theology
Start/End 01.04.2017 - 31.08.2018
Approved amount 118'308.00
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All Disciplines (2)

Discipline
Religious studies, Theology
Ancient history and Classical studies

Keywords (8)

Sasanian Iran; Abbassid Iran; Talmudic Medicine; Rabbinic Culture; Ancient Judaism; Late Antiquity; Babylonian Talmud; Ancient Medicine

Lay Summary (German)

Lead
Der Babylonische Talmud bindet in seinen Kommentar zur Mischna immer wieder medizinische Rezepte ein sowie Geschichten, die deren Wirksamkeit belegen. Die meisten dieser Texte sind ohne Parallelen in den Palästinischen rabbinischen Werken und machen sie damit zu wertvollen Informationen zum täglichen Leben der Rabbinen in der sasanidischen Provinz Babylonien. Da die Rezepte zum Teil sehr ausgeprägte stilistische Eigenarten aufweisen, kann teilweise die Einarbeitung von externen Quellen vermutet werden. Die Rekonstruktion dieser Quellen ist nicht nur medizinhistorisch interessant; sie trägt insbesondere auch zum wachsenden Verständnis der Art und Weise bei, wie der Kommentar gewachsen ist.
Lay summary

Inhalt und Ziele des Forschungsprojekts

 

Die medizinischen Texte im Talmud haben bereits viel Aufmerksamkeit erhalten. So hat z.B. Julius Preuss 1911 mit seinem Werk "Biblisch-talmudische Medizin" ein Handbuch verfasst, in welchem er von jedem Körperteil, Organ oder Krankheitsbild, das in der Hebräischen Bibel oder in der rabbinischen Literatur genannten wird, zusammenträgt, was dazu gesagt wurde. Ein solches Vorgehen ist heute jedoch nicht mehr vertretbar: Einerseits werden die von Preuss bearbeiteten Texte nicht mehr als homogenes Ganzes angesehen (d.h. als "jüdische" Texte), andererseits wird aufgrund neuerer literarkritischer Erkenntnisse davon abgesehen, Textpassagen aus ihrem literarischen Kontext (Kotext) zu reissen ohne dessen Mitberücksichtigung. Heute muss gefragt werden, welche Generation der Babylonischen Rabbinen diesen Text verfasst, welche Generation ihn in den Talmud eingefügt und welchen Einfluss die jeweilige Bezugswelt auf die Texte genommen hat. Indem das Projekt ganze Texteinheiten (sogenannte sugijot) untersucht, bringt es Material wieder zusammen, welches in vorgängigen wissenschaftlichen Untersuchungen getrennt und in verschiedenen Kategorien (z.B. Magie, Medizin, Folklore) bearbeitet wurde. Damit muss sich die Arbeit nebst der Frage, wie die Babylonischen Rabbinen ihr Wissen organisiert haben auch kritisch mit jener auseinandersetzen, wie wir heute in der sogenannt westlichen (post-)Moderne unser Wissen organisieren.

 

Wissenschaftlicher und gesellschaftlicher Kontext

 

Das Projekt verortet Texte historisch und literarisch, die noch nie als die Einheit, in der sie präsentiert werden, bearbeitet wurden. Damit leistet es einerseits einen Beitrag zur historisch-kritischen Aufarbeitung des Talmuds, der noch über weite Strecken in dieser Hinsicht terra incognita ist, andererseits ist es eine Ergänzung zum entstehenden Bild einer stark diskursiven religiösen Landschaft im sasanidischen Iran.

Direct link to Lay Summary Last update: 31.01.2017

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
How Could Religion Become A Category? Accounting for Classical and Fuzzy Logic in the Conceptualization of Religion
Amsler Monika (2017), How Could Religion Become A Category? Accounting for Classical and Fuzzy Logic in the Conceptualization of Religion, in Asdiwal, (12), 38-51.

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
EAJS Conference Krakow Talk given at a conference The Relationship Between Human and Veterinary Medicine in the B'Talmud: Raising the Issue 15.07.2018 Krakau, Poland Amsler Monika;
Classical Texts and Commentaries Talk given at a conference Talmud: Encyclopaedia, Commentary or 'Commentopaedia'? 18.06.2018 Peking, China Amsler Monika;
EASR Annual Conference Berne Talk given at a conference On the Normativity of Classical Logic in the Study of Religion and the Difficulty to Think out of the Category 17.06.2018 Bern, Switzerland Amsler Monika;
EAJS Summer Laboratory for Young Genizah Researchers and those interested in the field Talk given at a conference Nomina Sacra and Other Observations on the Manuscript of the (so called) 8th Book of Moses (PGM XIII/Leiden I 395) 06.09.2017 München, Germany Amsler Monika;
EABS/ISBL Annual Conference Berlin Talk given at a conference Proof Stories and What they Actually Prove 07.08.2017 Berlin, Germany Amsler Monika;
EABS/ISBL Annual Conference Berlin Talk given at a conference Nothing New Under the Sun: Transmedia Storytelling in Late Antiquity 07.08.2017 Berlin, Germany Amsler Monika;


Abstract

The Babylonian Talmud (henceforth bT) incorporates some lengthy passages on medical treatments that are mostly unparalleled by the Palestinian rabbinic writings. These texts, found in Shab 66b; Shab 109b-110b; Pes 111a-113b; Git 67b-70b and AZ 28a-29b, can be classified as neither legal nor narrative. Therefore, they provide ample material to serve as a test-case for the current scholarly consensus on redaction criticism in the bT. This redaction critical approach has its foundation in the analysis of legal (halakhic) texts in the bT. The application of this method to narrative (aggadic) texts by Rubenstein (1999; 2005; 2010), however, has shown that further refinements are needed in order to distinguish between the supposed contributing parties (Amoraim and Stammaim). But since Rubenstein approached only texts with parallels in Palestinian works, this project will have to explore a variety of new ways and develop more critical tools in order to be able to distinguish between the two sources. Apart from such redaction critical contributions, the project aims at contextualizing the selected texts within their respective tracts as well as in comparison to each other. They shall further be historically contextualized within rabbinic academic culture as proposed by Rubenstein (2003) and in their possible function as day-to-day medicine. By so doing the analysis of these texts will contribute to the question of how the bT was produced, what sources were included and, possibly, why and how they were reshaped for rabbinic purposes. Moreover, the deduced core texts will be set in context to their Late Antique environment. Thereby, archaeological data such as the texts and nature of the Aramaic healing bowls and amulets will be considered. This will challenge the common practice of the Art to divide between magical and medical texts and practices. The recent works by Otto (2011), Hanegraaff (2012) and Dubuisson (2016) provide ample material to sustain a deconstruction of the term magic. Following their conclusion, the term magic is only justifiable for scholarly purposes in the analysis of discourses that make use of the term in a certain sense. Otherwise, the term is highly controversial because of its often polemic use as well as its underlying Christo- and Eurocentric assumptions. Even though a systematic analysis of the rabbinic concept(s) of forbidden rituals and practices in the Aramaic and the Stammaitic periods remains a desideratum, it will prove advantageous to refrain from an artificial division between magic and medicine for the texts under question in order to analyse them in the way the bT presents them. This will lead to a more integral understanding of the purpose and nature of the medicine presented in the Talmudic units under discussion.
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