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The Effect of Campaign Events on Direct Democratic Choices; Evidence from Prediction Markets

English title The Effect of Campaign Events on Direct Democratic Choices; Evidence from Prediction Markets
Applicant Strijbis Oliver
Number 170463
Funding scheme SNSF Professorships
Research institution Institut für Politikwissenschaft Universität Zürich
Institution of higher education University of Zurich - ZH
Main discipline Political science
Start/End 01.10.2017 - 30.09.2021
Approved amount 1'304'675.00
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All Disciplines (4)

Discipline
Political science
Communication sciences
Economics
Sociology

Keywords (12)

prediction markets; Switzerland; event data; elections; political behavior; vote choice; forecasting; initiatives; direct democracy; time series; campaigns; referenda

Lay Summary (German)

Lead
Während Abstimmungskampagnen finden immer wieder Ereignisse statt, welche möglicherweise einen bedeutenden Einfluss auf den Ausgang von Volksabstimmungen haben. Das Projekt untersucht, welche Ereignisse was für eine Wirkung auf die Entscheidungen bei eidgenössischen Volksinitiativen und Referenden entfalten.
Lay summary

Während Abstimmungskampagnen finden immer wieder Ereignisse statt, über deren Einfluss auf den Ausgang einer Volksabstimmung Unklarheit herrscht. Dann stellt sich jeweils die Frage, ob ein spezifisches Ereignis die Wähler bloss in ihrer bestehenden Meinung zu einer Vorlage bestärkt und damit nur einen geringen Einfluss auf das Abstimmungsresultat ausübt oder ob es breite Wählerschichten dazu bringt ihre Stimmabsicht zu ändern und damit eine bedeutende Wirkung auf das Ergebnis entfaltet. Dieses Projekt untersucht etwa 30 Kampagnen zu eidgenössischen Abstimmungen zwischen Herbst 2017 und 2020. Um die Effekte von Abstimmungsereignissen abschätzen zu können, wird ein Prognosemarkt durchgeführt, auf welchem Studierende der Politikwissenschaft und andere Politikinteressierte auf das Abstimmungsergebnis wetten können.

Wissenschaft und Öffentlichkeit wissen wenig über die Auswirkungen von Kampagnenereignissen auf direktdemokratische Entscheidungen. Dieses Forschungsprojekt schliesst diese Lücke und leistet damit einen wichtigen Beitrag zum Verständnis über die Wirkung von politischen Kampagnen und der Funktionsweise der direkten Demokratie.

Direct link to Lay Summary Last update: 28.03.2017

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
Immigrants against immigration: Competition, identity and immigrants’ vote on free movement in Switzerland
Strijbis Oliver, Polavieja Javier (2018), Immigrants against immigration: Competition, identity and immigrants’ vote on free movement in Switzerland, in Electoral Studies, 56, 150-157.
Explaining variance in the accuracy of prediction markets
Strijbis Oliver, Arnesen Sveinung (2018), Explaining variance in the accuracy of prediction markets, in International Journal of Forecasting, 1-11.
Nicht was Du denkst! Was wir wirklich von Wahlvorhersagen lernen können
Strijbis Oliver (2017), Nicht was Du denkst! Was wir wirklich von Wahlvorhersagen lernen können, in Politische Vierteljahresschrift, 58(3), 442-451.

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Udris Linards, Department of Communication and Media Research, University of Zurich Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Daron Shaw, University of Texas at Austin United States of America (North America)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
Lucas Leeman, Institut für Politikwissenschaft, Universität Zürich Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
Sveinung Arnesen, University of Bergen Norway (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
Laurent Bernhard, University of Zurich Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Thomas Willi, Institut für Politikwissenschaft, Universität Zürich Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
Sixth International Meeting on Experimental and Behavioral Social Sciences (IMEBESS) Talk given at a conference Negative party identification and the use of partisan heuristics in the context of direct democracy: A survey experiment. 02.05.2019 Utrecht, Netherlands Walder Maxime;
Workshop 'Immigrants and Politics' of the Immigrant German Election Study (IMGES) Talk given at a conference Immigrants against immigration: Competition, Identity and Immigrants’ Vote on Free Movement in Switzerland 14.02.2019 Köln, Germany Strijbis Oliver;


Communication with the public

Communication Title Media Place Year
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) Der PPrognosemarkt für die Ständeratswahlen DeFacto.expert Western Switzerland German-speaking Switzerland 2019
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) Es wird auf den Wahlerfolg der Grünen gewettet DeFacto.expert Western Switzerland German-speaking Switzerland 2019

Abstract

This research project will be the first to answer the following question: Can events that unfold during a direct democratic campaign change the outcome on voting day or are they merely part of an activation process where the outcome can be foreseen? The question is crucial: If campaign events do have an important effect on direct democratic decisions, this problematizes the depiction of direct democratic decisions as the outcome of enlightened, and hence relatively stable, preferences of the electorate. This project investigates the effect of campaign events on direct democratic votes on the basis of two major innovations, one theoretical and one methodological. With regard to theory, this is the first project that aims at a typology applicable to all campaign events in direct democratic decisions with regards to its effect on vote choice. Methodologically, it is the first project to design and systematically apply a prediction market to direct democratic ballots. The combination of the two allows for a very strong research design. The typology will generate hypotheses on the effects of campaign events of all types and the prediction market data will allow for a test of those hypotheses on a considerable number of cases.
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