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Zu einer Theorie der musikalischen Schrift

Applicant Obert Simon
Number 170318
Funding scheme Project funding (Div. I-III)
Research institution Paul Sacher Stiftung Archiv und Forschungszentrum für die Musik des 20. und 21. Jahrhunderts
Institution of higher education Unassignable - NA
Main discipline Musicology
Start/End 01.02.2018 - 31.01.2021
Approved amount 202'260.00
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Keywords (4)

musikalische Notation; Schriftbildlichkeit; kulturelle Materialität; Philologie

Lay Summary (German)

Lead
Die musikalische Schrift stellt ein komplexes Zeichensystem dar, das im Lauf seiner Geschichte vielfachen Wandlungen unterworfen war. Obwohl es in erster Linie dazu dient, zeitlich und örtlich ungebunden "Musik" zu kommunizieren, erschöpft sich musikalische Schrift nicht in dieser Referentialität. Aspekte der Materialität des Notierten, Momente der explorativen und kognitiven Bedeutung des Notierens, Phänomene der der Schrift eingeschriebenen Performativität sowie die aisthetische Dimension musikalischer Notate in ihrer visuellen Präsenz stellen irreduzible Konstitutiva eines adäquaten Begriffs der musikalischen Schrift dar. Dementsprechend gliedert sich das Forschungsprojekt in vier Teilprojekte: Materialität, Operativität, Ikonizität und Performativität als zentrale Kategorien einer Theorie der musikalischen Schrift.
Lay summary

Das vorliegende Forschungsprojekt ist Teil eines internationalen DACH-Projekts "Zu einer Theorie der musikalischen Schrift / Writing Music: Iconic, performative, operative and material aspects in musical notation(s)" <https://www.mdw.ac.at/imi/writingmusic>, das sich in die vier Teilbereich Materialität, Operativität, Performativität und Ikonizität gliedert und an der Paul Sacher Stiftung, Basel, der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, der Universität Innsbruck und der Universität Giessen angesiedelt ist.
Ziel des vorliegenden Teilprojekts "Materialität der musikalischen Schrift", angesiedelt an der Basler Paul Sacher Stiftung, ist, auf Grundlage der über hundert Komponistennachlässe im Archiv, eine Systematisierung von Notationsmaterialien in ihrem relationalen Gebrauch. Wie sind Beschreibstoffe und Schreibstoffe beschaffen hinsichtlich ihrer Verwendung in Notizen, Skizzen, Particellen, Partituren, Drucken etc.? Besondere Aufmerksamkeit ist dabei zu richten auf den medialen Typus der Objekte, auf Beschreibstoffe und Schreibstoffe, die Verfahren des Notatauftrags, sowie die formale Beschaffenheit der Notate. Ziel ist die Ausarbeitung einer materialen Phänomenologie musikalischer Notate.

Direct link to Lay Summary Last update: 15.01.2018

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Abstract

The notation of music serves primarily as a tool for communicating intended sounds. However, it is by no means restricted to this function but has perceptive (iconic), operative (a tool to compose/conceive with), and performative aspects. In the task of ruling out these functions and lending them a certain durability, writing is bound to its material embodiment. Materiality, without which there can be no writing, is a necessary precondition in all of its facets. Integrated into concrete cultural contexts, the material possesses always already a special significance in its traditional usuality and its specific materiality. Yet the material does not constitute a neutral entity that takes shape only in its use as writing. To frame this idea in more pointed terms, neither the writing pen nor the white sheet of paper and the notes written on it are neutral - rather, they are potentialities in their own right that play a constitutive role in the writing process. The materiality of writing serves as the mediating authority of this process.The goal of this project is to systematize notational material in its relational use on the basis of thepapers of some 120 composers’ collections kept at the Paul Sacher Foundation. Starting from the concept that such materials are conditioned by their function, which is what imbues them with notational significance in the first place, it will be necessary to ask: What is the nature of the writing-on and writing materials with regard to their respective use in notes, drafts, sketches, particells, scores, prints, etc.? Aspects to consider here include the media type of the objects, the writing-on material, the writing material, the process of putting down the notes, and the formal quality of the notations. The goal is to formulate a material phenomenology of musical notations.
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