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From Lab to Life: Cognitive Aging Revisited

English title From Lab to Life: Cognitive Aging Revisited
Applicant Kliegel Matthias
Number 165572
Funding scheme Project funding (Div. I-III)
Research institution Section de Psychologie Faculté Psychologie et Sciences éducation Université de Genève
Institution of higher education University of Geneva - GE
Main discipline Psychology
Start/End 01.03.2017 - 31.12.2021
Approved amount 503'653.00
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All Disciplines (2)

Discipline
Psychology
Information Technology

Keywords (4)

Cognitive Aging; Memory failures; Everyday life; Mobile and intelligent sensors

Lay Summary (French)

Lead
La perte de mémoire est l'un des problèmes les plus communs auxquels font face les personnes âgées. Les premiers symptômes peuvent même être observés aux personnes d'âge moyen. La mémoire prospective, qui est la capacité de se rappeler de faire quelque chose dans le futur, est considérée comme étant un élément majeur pour les activités de la vie quotidienne. Bien que de nombreux résultats sont disponibles en ce qui concerne la dégradation de la mémoire prospective basée sur des tests de laboratoire contrôlé, il n'y a pas de résultats pour les conditions réelles de la vie quotidienne. La raison pour cela est que jusqu'à présent il n'y avait aucun moyen pratique pour la collecte des information connexes, sans interférer avec les activités quotidiennes de la personne âgée.
Lay summary

Dans ce projet, à l'aide des capteurs et des technologies mobiles qui intègrent pleinement dans l'environnement de vie ou portés par les sujets, nous serons en mesure de recueillir les données nécessaires et de mesurer la façon dont la mémoire prospective évolue dans des conditions de la vie réelle.

Les capteurs à domicile vont nous permettre d'enregistrer les défaillances de la mémoire prospective qui se produisent dans la vie de tous les jours. Des exemples d'événements qui seront ciblés sont: l'oubli d'éteindre la lumière avant de quitter l'appartement, l'oubli d'éteindre le poêle après la cuisson, l'oubli de fermer la porte après avoir quitté l'appartement / avant d'aller au lit, l'oubli de fermer la fenêtre avant quitter l'appartement / aller au lit (sauf chambre), laisser le réfrigérateur ouvert etc.
Les participants vont également utiliser au moins un dispositif portable avec lequel nous serons en mesure de suivre le profil d'activité (y compris les phases d'activité, la distance parcourue, l'élévation, la rythme de l'activité, etc.). En combinant également les activités sociales et les informations recueillis à l'aide d'un journal de bord, nous serons en mesure de mieux comprendre et modéliser l'évolution de la dégradation de la mémoire prospective sur l'âge.

A noter que les dispositifs utilisés, intégrés dans l’environnent quotidien, vont imposer aucune restriction dans la vie quotidienne de la personne.

Direct link to Lay Summary Last update: 22.02.2017

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Abstract

As the population ages, risks for cognitive decline threaten independence and quality of life for older adults and present challenges to the health care systems and their close relatives. Early signs of cognitive decline are already present for some individuals during midlife. The proposed research plan focuses specifically on prospective memory (PM) as one core indicator of everyday relevant cognitive functioning. “Without an intact prospective memory it is scarcely possible to function independently in an everyday life context. An older person living independently must be able to remember to keep appointments, pay bills, take medicine and carry out domestic chores.” (Cohen, 1996, p. 54). Although research on PM - the ability to remember to do something in the future - is seen as being of high relevance for everyday functioning, surprisingly, very few studies have actually systematically addressed the question of everyday performance. Some early self-report studies have suggested that PM failures such as to forget to make a phone call or to forget to do an assignment may constitute 50-80% of everyday memory problems. Few other diary studies have explored PM functioning in everyday life; yet, so far those studies have exclusively relied on subjective self-report data and almost nothing is known about objectively measured everyday PM behavior in older adults’ real life. Thus, the present project will directly target this gap in past research applying an interdisciplinary and multiple indicator approach. Combining expertise in age-related PM research as well as in engineering and computer science to measure and model everyday cognitive and health-related behavior in older adults the present project will for the first time measure real life PM performance using sensor technology and experience sampling methodology. Specifically, a smart home sensor system will be used enabling the automatic collection information of the residents’ everyday behavior (e.g., forgetting to switch off the light before leaving the apartment) without imposing any restrictions on their routines. Moreover, everyday memory performance will be measured with portable communication devices and we will relate those data with state-of-the art laboratory and naturalistic measures on PM and other cognitive, as well as metacognitive, motivational, socio-emotional and health variables assumed to predict age- and individual differences in PM functioning. Importantly, real-world performance, outcome parameters as well as predictor variables will be assessed with multiple indicators allowing for modeling relations on a latent factor level as well as longitudinally with repeated, daily measurements over the period of 3 months allowing for fine-grained analyses of temporal dynamics. The project will allow testing whether and in what terms cognitive decline measured in the laboratory transfers to everyday life and therefore provide important novel insights into cognitive aging. Conceptually, the project will allow to test and refine current models of what predicts age- and individual differences in everyday cognition in old age.
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