Project

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Gesicht. Körper. Schrift. Die Rezeption performativer Künste Japans im europäischen Bühnentanz

English title Face. Body. Writing. The reception of Japanese performing arts in European stage dance
Applicant Klankert Tanja
Number 165371
Funding scheme Doc.Mobility
Research institution The Graduate Center The City University of New York
Institution of higher education Institution abroad - IACH
Main discipline Theatre and Cinema
Start/End 01.03.2016 - 31.07.2017
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All Disciplines (4)

Discipline
Theatre and Cinema
Visual arts and Art history
General history (without pre-and early history)
Ethnology

Keywords (11)

Japonism; Japanese theatre; dance and theatre history; cultural history; history of art; comparative aesthetics; philosophy of art; phenomenology; postcolonial theory; cultural theory; masks

Lay Summary (German)

Lead
Die Rezeption von Mie und Maske im europäischen modernen Tanz und Theater als Zäsur in der europäischen Kulturgeschichte von Körper, Geste und Gesicht
Lay summary

Das Dissertationsprojekt untersucht die Rezeption von Elementen des japanischen traditionellen Theaters im modernen Tanz und Theater zwischen 1900 und 1945 und insbesondere im sogenannten Ausdruckstanz. Im Kontext des Japonismus spielten japanische Theaterformen wie Kabuki und No-Theater eine wesentliche Rolle für Körperdarstellungen. Im Fokus standen dabei Schauspielformen und -techniken wie die mie des Kabuki und die Masken des No. Anhand eines Korpus von historischen Text- und Bildquellen untersucht das Projekt genealogisch die Rezeption von mie und Maske und ihren Einfluss auf die Inszenierung von Körper und Gesicht in Tanz und Theater. Die Bühne ist dabei der Ort oder Zwischenraum, an dem Körper und Gesichter zwischen Darstellen und Zuschauen in Erscheinung treten und sich kulturelle Körper- und Gesichtsvorstellungen herauskristallisieren. Das Projekt zeigt, dass die Rezeption von mie und Maske symptomatisch dafür war, dass kulturelle Vorstellungen von Körper und Gesicht und die Selbstverständlichkeit von Repräsentationsformen brüchig wurden. Die künstlerischen Adaptionen im europäischen Theater und Tanz zeugen nicht nur von anderen Vorstellungen und Darstellungsweisen, sondern sie verweisen auch darauf, was sich diesen entzieht. Die Rezeption von mie und Maske wirft daher die Frage auf: Was ist eine Geste, was ist ein Gesicht?

Direct link to Lay Summary Last update: 08.08.2017

Lay Summary (French)

Lead
La réception du mie et du masque en danse et en théâtre moderne européenne comme une césure dans l’histoire européenne du corps, du geste et du visage
Lay summary

Le projet examine la réception des éléments du théâtre et de la danse moderne entre 1900 et 1945 et particulièrement de la danse expressionniste (en allemand : Ausdruckstanz). Au contexte du Japonisme le théâtre japonais comme le Kabuki et le No étaient importants pour des nouvelles formes de représentation du corps d’acteur. Des formes et techniques dramatiques comme le mie du Kabuki et le masques du No étaient au centre de l’intérêt artistique. A l’aide d’un corpus de sources historique consistant de textes et d’images le projet vise à examiner généalogiquement la réception du mie et du masque et son influence à la mise-en-scène du corps et du visage en danse et en théâtre. La scène est le lieu ou l’espace vide, où le corps et le visage apparaissent et des conceptions culturelles du corps et du visage se cristallisent. Ce projet montre que la réception du mie et du masque est symptomatique pour le fait que les conceptions culturelles et l’habitude des formes de représentation se fissurent. Les adaptions artistiques de la danse et du théâtre moderne européen témoignent pas seulement d’autres conceptions et d’autres modes de (ré)presentation, mais ils renvoinent à ce que leur leur esquive. La réception du mie et du masque pose la question : Qu’est-ce qu’est un geste, qu’est-ce qu’est le visage ?

Direct link to Lay Summary Last update: 08.08.2017

Responsible applicant and co-applicants

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Humboldt-Universität zu Berlin, Institut für Kulturwissenschaft, Prof. Dr. Iris Därmann Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
Forschungskolloquium Gender Studies FS 2019 Individual talk Digitale De- / Maskierung. Ästhetische Praktiken an der Schnittstelle von (Un-) Durchdringlichem und (Un-) Durchsichtigem 13.03.2019 Universität Zürich, Switzerland Klankert Tanja;
4. Jahrestagung der Kulturwissenschaftlichen Gesellschaft: Ästhetische Praxis und Kulturwissenschaftliche Forschung Talk given at a conference Die ästhetische Bedeutung von Masken 11.10.2018 Hildesheim, Germany Klankert Tanja;
SLSAeu European Society for the Study of Literature, Science and the Arts Conference: Empathies Talk given at a conference Facing the actor. Phenomenological strategies in highlighting the limits of empathy in performance 21.06.2017 Universität Basel, Switzerland Klankert Tanja;
CUNY Doctoral Theatre Students' Association 2017 Conference: Approaching Dance. Transdisciplinary Methodologies and Modalities of the Moving Body in Performance Talk given at a conference Japanese guest performances in Europe and the U.S. between the 1920s and the 1950s. An imaginative approach to a transnational dance historiography 11.05.2017 CUNY Graduate Center, City University of New York, United States of America Klankert Tanja;
Japanese Theatre and Performance: traditions, modernity, globality. Seminar in Comparative Drama Individual talk Toshiki Okada and Chelfitsch: When the body says something different 09.05.2017 CUNY Graduate Center, City University of New York, United States of America Klankert Tanja;
Segal Center Visiting Scholars' Roundtable Individual talk Performance and context: Japanese guest performances in Europe and the U.S. (1920 - 1950) 01.05.2017 Martin E. Segal Theatre Center, CUNY Graduate Center, City University of New York, United States of America Klankert Tanja;
20th Annual Harvard East Asia Society Conference: Roads through Asia Talk given at a conference Modern dance from Japan on the route between the 1930s and the 1940s: Imponderabilia of a transnational dance history 24.02.2017 Harvard University, United States of America Klankert Tanja;


Self-organised

Title Date Place
Workshop: Decolonizing imagination. A responsive approach to intercultural performance history 25.01.2018 Hochschule für Musik und Tanz Köln , Germany

Communication with the public

Communication Title Media Place Year
Talks/events/exhibitions Zwischen-Welten. Nō-Theater zwischen Tradition und Moderne, Theorie und Praxis German-speaking Switzerland 2019

Abstract

The dissertation project explores the reception of acting techniques and masks from Japanese theatre in European modern theatre and dance, and more particularly, in Ausdruckstanz. Two exemplary artistic techniques and conceptions to stage the human body and face in Japanese traditional theatre are the Kabuki mie and the Noh mask, which were important for the reception. The project aims to investigate the way the reception of such elements affected the conceptualization and representation of body and face in modern dance and theatre. Through an art and media historical comparative analysis of source materials between 1900 and 1945, the project pursues a genealogical analysis. Based on the results of the analysis, it can be argued that the reception of mie and mask constituted an epoché, a suspension of dispositions and conventions to represent the actor’s or dancer’s body and face on stage. The reception therefore is symptomatic for a caesura in the European cultural history of body gestures and face, in other words, corporeity and visagéité (borrowing a term from Deleuze and Guattari 1980). This caesura can also be observed in literature, visual arts, and scientific discourses at the time. The reception of Japanese theatre also shaped the background of later discourses on body and face by European theorists such as Roland Barthes, Gilles Deleuze, and Félix Guattari. Following thereon and extending beyond, the dissertation project proposes a different understanding of gestures and face as well as its counterpart, the mask.
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