Projekt

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Orchestrating Multiple Devices and Crowds to Complete Complex Tasks from Wearables

Gesuchsteller/in Nebeling Michael
Nummer 164646
Förderungsinstrument Advanced Postdoc.Mobility
Forschungseinrichtung Department of Computer Science Electrical and Computer Engineering Carnegie Mellon University
Hochschule Institution ausserhalb der Schweiz - IACH
Hauptdisziplin Andere Gebiete der Ingenieurwissenschaften
Beginn/Ende 01.08.2016 - 31.08.2016
Alle Daten anzeigen

Keywords (4)

crowdsourcing; handhelds; wearables; cross-device interaction

Lay Summary (Deutsch)

Lead
Zunehmend versuchen Nutzer die neueste Generation von mobilen und tragbaren Geräten wie Tablets, Smartphones und Smartwatches in ihre tägliche Arbeit einzubinden. Allerdings ist dies wegen der kleinen Bildschirme und eingeschränkter Interaktionsmöglichkeiten eine grosse Herausforderung. Im Moment ist es zum Beispiel so gut wie unmöglich E-Mails, Blog-Artikel oder Office-Dokumente mit solchen Geräten zu erstellen. Produktive Arbeit erfordert nach wie vor einen Desktop-PC oder Laptop wenn unterwegs.
Lay summary

Dieses Forschungsprojekt untersucht die Nutzbarkeit von mobilen, tragbaren und zunehmend kleineren Geräten wie Tablets, Smartphones und Smartwatches mit dem Ziel, die Produktivität von Nutzern solcher Geräte zu erhöhen. Auf Basis eines neuen Ansatzes werden Softwaretechnologien und Interaktionstechniken erarbeitet, um anspruchsvolle Anwendungen aus der Dokumentenverarbeitung zu ermöglichen. Kern des Ansatzes ist das Einspannen mehrerer mobiler Geräte sowie anderer Nutzer, sodass Nutzer ihre Geräte mit unterschiedlichen und sich gegenseitig ergänzenden, technischen Merkmalen einfach und gewinnbringend kombiniert einsetzen können.

Um die neuen Möglichkeiten aufzuzeigen und im Einzelnen zu untersuchen, werden zwei umfangreiche Beispiel-Anwendungen entwickelt und mit unterschiedlichen Nutzern für verschiedene Verwendungszwecke ausgewertet. Die erste Anwendung, XDBrowser, ist ein neuartiger Web-Browser, der es Nutzern ermöglicht, bestehende Web-Anwendungen ohne Programmieraufwand auf mehrere Geräte zu verteilen, um eine größere Bedienfläche und bessere Eingabemöglichkeiten durch Kombination dieser Geräte zu erhalten. Die zweite Anwendung, WearWrite, ermöglicht es Nutzern unterwegs neue Office-Dokumente mit Hilfe anderer Online-Nutzer, die Zugang zu besseren Geräten haben, zu erstellen ohne selbst Zugriff auf Standard-Geräte wie Desktop-Computer und Laptops zu haben.

Nicht nur generell für die Arbeit unterwegs verspricht das Projekt eine Steigerung der Produktivität auf Basis der erarbeiteten Interaktionsmöglichkeiten. Sondern es wird auch der Vielzahl an Nutzern in den Entwicklungsländern zu Gute kommen, die oftmals nur ein Mobiltelefon besitzen und es als die einzige Zugangsmöglichkeit zum Internet und für die Arbeit nutzen können.

Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 07.06.2016

Verantw. Gesuchsteller/in und weitere Gesuchstellende

Verbundene Projekte

Nummer Titel Start Förderungsinstrument
154571 Harnessing Multiple Devices and Crowds to Enable Richer Applications and Tasks on Small Mobile Devices 01.02.2015 Advanced Postdoc.Mobility

Abstract

Despite increasingly powerful wearable devices such as smartwatches, the available functionality and especially input capabilities are still severely limited, making them impractical for many productivity tasks common to desktop environments. Rather than trying to modify the hardware or develop new input methods as being done by other researchers, this research aims to investigate ways of orchestrating multiple devices and crowds to enable users of wearable devices with tiny screens and constrained input to complete complex information seeking, sensemaking and productivity tasks, which are common to web browsing and document writing activities.To illustrate our approach, we are developing two demonstrator applications, XDBrowser and WearWrite. First, XDBrowser will allow users to combine a smartwatch with multiple devices such as a mobile phone and a tablet and use them in parallel for cross-device web browsing. This can be useful for stitching small screens to obtain more screen real estate, for redirecting user input between devices with varying input and sensing capabilities, and for using one device to control the others remotely. Second, WearWrite will allow document authors who do not have access to large devices, but want to take advantage of free micro-moments, to contribute bits of expertise and big picture directions from their smartwatch. Workers recruited through established crowdsourcing platforms will actually write the document and will be able to do this on more powerful devices and with additional context.This project is a follow-up of an Advanced Postdoc.Mobility Fellowship (P300P2_154571) which has similar goals, but differs in two important ways. First, it focused on methods and tools for building cross-device interfaces and integrating support for crowdsourcing with XDBrowser and WearWrite being the main results. This follow-up project builds on the results of the first with the goal of refining and extending both systems and using them as platforms for further research. Second, the initial project focused on scenarios with handheld devices such as mobile phones and tablets. The purpose of the continued investigation is to extend the design of both systems to support wearable devices. We plan to do this by conducting a series of detailed studies to understand (1) the technical features required and suitable interaction techniques for users of wearable devices to complete complex web browsing and document writing tasks; (2) which interactions are most usable and useful to both the wearable user and the crowd when engaging in such tasks; and (3) how easy, efficient, effective and enjoyable it is for users to interact with systems that are powered by multiple devices and crowds. At the same time, we want to expand our investigation and address important privacy concerns inherent to these systems, which have so far received little attention by the research community.The main outcome of this research will be a novel paradigm for designing powerful systems able to work around the physical constraints of small devices in flexible ways. Our new approach has the potential to transform any type of device into a general purpose computing platform with which users can seamlessly interact regardless of the form factor and available interaction resources, which could enable new forms of interfaces with radically different characteristics.
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