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Constructing Communicative Spaces. Self-representation and Linguistic Diversity in New York's Spanish-language Press during the First Half of the 20th Century - Follow-up Project

Applicant Sánchez Rosa
Number 164599
Funding scheme Advanced Postdoc.Mobility
Research institution The Graduate Center The City University of New York
Institution of higher education Institution abroad - IACH
Main discipline Romance languages and literature
Start/End 01.03.2016 - 31.08.2017
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Keywords (6)

Linguistics; New York; Spanish-language press; 1960s; Latinos / Hispanics; Newspaper readers

Lay Summary (German)

Lead
Die 1960er Jahre stellen einen Wendepunkt in der Latinobevölkerung der USA dar. Gewisse historische, politische, demographische und soziokulturelle Gegebenheiten (wie weniger strenge Einwanderungsgesetze, die zu grösseren und diversifizierteren Einwanderungswellen führten, Bürgerrechts- und Ethnic-revival-Bewegungen, usw.) trugen dazu bei, dass sich diese Gruppierung von da an langsam als eine der wichtigsten Minderheiten des Landes etabliert.Diese Änderungen spiegeln sich auch in New Yorks spanischsprachiger Presse wider, die uns nichtsdestotrotz schon seit Anfang des 20. Jahrhunderts ein sehr einheitliches Bild dieser sehr heterogenen Gemeinden vorführt, wie im SNF-Projekt P300P1_151221 gezeigt wurde. Aus diesen Gründen wird im hiesigen Projekt dieser Pressediskurs den persönlichen Erzählungen von Zeitungskonsumenten der 1960er Jahre gegenübergestellt.
Lay summary

Ziele des Forschungsprojektes:

Ziel dieser Untersuchung ist es, in Interviews Informanten nach den damaligen Presserepräsentationen bezüglich Identität und Sprache zu befragen, um die Gemeinsamkeiten und Diskrepanzen zwischen beiden Diskursen zu sehen. Wie sahen und sehen die Rezipienten der damaligen Zeitungen diese Kategorien, Etiketten und Ideologien? Wie könnte diese Berichterstattung ihre eigene Wahrnehmung beeinflusst haben? Welche Rolle spielten und spielen ganz allgemein die Zeitungen in ihrem Leben und in der Bildung eines Gemeinschaftsgefühls in einer Einwanderungsmetropole wie New York?

Wissenschaftlicher und gesellschaftlicher Kontext des Forschungsprojektes:

Abgesehen davon, dass dies die letztbeste Möglichkeit ist, diese Generation von Latinos zu interviewen, können die Resultate dieser Forschung zu einem besseren Verständnis und einer vollständigeren Darstellung nicht nur dieser heutzutage sehr wichtigen Bevölkerungsschicht der USA, sondern auch der Rolle der spanischen Sprache, der spanischsprachigen Zeitungen usw. beitragen. 

Direct link to Lay Summary Last update: 13.06.2016

Responsible applicant and co-applicants

Publications

Publication
Edificando espacios comunicativo-identitarios. Términos de autodefinición en la prensa hispanófona neoyorquina durante la primera mitad del siglo XX
Rosa Sánchez (2016), Edificando espacios comunicativo-identitarios. Términos de autodefinición en la prensa hispanófona neoyorquina durante la primera mitad del siglo XX, in Bürki Yvette, Partzsch Henriette (ed.), Frank & Timme, Berlin, 249-279.
Un periódico neoyorquino como vehículo ideológico de promoción del español. El caso de La Prensa (1917-1928)
Rosa Sánchez, Un periódico neoyorquino como vehículo ideológico de promoción del español. El caso de La Prensa (1917-1928), in Boletín de Filología de la Universidad de Chile, 52(2), 36.

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
Segundo Congreso Latinoamericano de Glotopolítica Talk given at a conference Un periódico neoyorquino como vehículo ideológico de promoción del español. El caso de La Prensa durante la primera mitad del siglo XX 11.08.2016 Bogota, Colombia Sánchez Rosa;


Associated projects

Number Title Start Funding scheme
151221 Constructing Communicative Spaces. Self-representation and Linguistic Diversity in New York's Spanish-language Press during the First Half of the 20th Century 01.09.2014 Advanced Postdoc.Mobility

Abstract

The journalistic discourse represents a very interesting but to a certain extent idealized, limited and partial way of representation of the migratory realities in the huge metropolis of New York. The main tendencies in the Spanish-language press during the first half of the 20th century and beyond this period are towards iconization, erasure and homogenization of identity and matters of linguistic ideologies. Therefore it is necessary to contrast these findings with another type of source, in order to be able to confront and maybe even deconstruct this kind of accounts. Confronting this kind of discourse with the personal narratives of the former readers (and maybe even writers) would be the perfect complementation and would provide new perspectives towards a broader understanding of the subject.One of the most criticized points of the oral history methodology is the subjectivity of the informant’s accounts (reliant on their memories), they may sometimes contain false or unreliable information. That is why when you do this kind of research you are always advised to corroborate the facts with other, mainly written sources. Subjectivity can actually represent also a positive factor; the factors related with identity and linguistic ideologies are necessarily subjective, since we are dealing mainly with representations, beliefs, ideas or mental phenomena. Furthermore, in the case of the oral history interviews “subjectivity generally does not originate from the interviewee’s memories alone, but is the outcome [...] of a dialogic process where the interviewee’s consciousness engages with existing discourses of cultural frameworks” (Hajek 2014: 11). I am interested precisely in this kind of dialogue between individual and cultural memory and the role of the journalistic discourse in all this. This kind of research could shed light on the effects or impact that the Spanish-speaking journalistic discourse might have had on its readers, a minority which during the 1960s became increasingly important in the US multiethnic landscape (cfr. Mora 2014). What’s more, this might be probably the last chance to interview this generation and see what role the newspapers played in the discourse of daily life, showing how print media contributed to shape the social meaning and representation of Hispanic identity.
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