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PARED - Parental Responsibility, Epigenetics and DOHaD: Emerging sociotechnical imaginaries of reproduction in the age of epigenetics

Titel Englisch PARED - Parental Responsibility, Epigenetics and DOHaD: Emerging sociotechnical imaginaries of reproduction in the age of epigenetics
Gesuchsteller/in Panese Francesco
Nummer 162873
Förderungsinstrument Projektförderung (Abt. I-III)
Forschungseinrichtung Faculté des Sciences Sociales et Politiques - ISS Université de Lausanne
Hochschule Universität Lausanne - LA
Hauptdisziplin Soziologie
Beginn/Ende 01.01.2016 - 31.12.2018
Bewilligter Betrag 308'289.00
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Alle Disziplinen (5)

Disziplin
Soziologie
Genetik
Pädiatrie
Angeborene Gesundheitsstörungen
Embryologie, Entwicklungsbiologie

Keywords (6)

Developmental Origins of Health and Disease: DOHaD; Science and technology studies; Moral issues in reproduction; Reproductive medicine; Sociotechnical imaginary; Epigenetics

Lay Summary (Deutsch)

Lead
PaRED - Elterliche Verantwortung, Epigenetik und DOHaD. Entstehende soziotechnische Vorstellungswelten der Fortpflanzung im Zeitalter der Epigenetik.
Lay summary

Dieses Projekt untersucht wie die Epigenetik, unter der Schirmherrschaft der sogenannten Developmental Origins of Health and Disease (DOHaD) Hypothese, an öffentlichen Diskursen teilhat, die Verantwortlichkeiten über die Gesundheit künftiger Generationen neu verteilt. Indem es sich auf jüngste Fortschritte in den Bereichen der Entwicklungsplanung und der epigenetischen Erbschaft stützt, hinterfragt PaRED die potenzielle, von dieser Forschung veranlasste Umgestaltung von Diskursen und Praktiken der Kindererziehung, und beleuchtet den Zusammenhang dieser Entwicklungen mit jenen, die durch den Aufstieg genetischer Biotechnologien in der Fortpflanzungsmedizin eingeleitet wurden.

PaRED benutzt eine Methodologie am Kreuzweg der Science and Technology Studies (STS) und der Bioethik, und stützt sich insbesondere auf das konzeptionelle Gerüst der ‚Koproduktion’ (Jasanoff 2004) und der soziotechnischen Vorstellungswelten (Jasanoff und Kim 2009; 2013). Es analysiert aufkommende und umstrittene Auffassungen ‚epigenetischer elterlicher Verantwortung’ auf drei sich gegenseitig ergänzenden Stufen: epistemisch (Praktiken und Standards der Wissensbildung in der Epigenetik), normativ (Normen und Verpflichtung künftiger Eltern), und soziopolitisch (Entwicklungen in der gesellschaftlichen und behördlichen Handhabung der Fortpflanzungs- und pädiatrischen Medizin).

Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 09.10.2015

Lay Summary (Französisch)

Lead
PaRED - Responsabilité parentale, épigénétique et DOHaD. Les imaginaires sociotechniques liés à la reproduction humaine à l’époque de l’épigénétique.
Lay summary

Ce projet analyse l’influence des développements récents dans les domaines de l’épigénétique et des Developmental Origins of Health and Disease (DOHaD) sur les discours publics relatifs à la responsabilité de protéger la santé des générations futures. A partir d’une analyse des recherches et des débats scientifiques sur les origines développementales de la santé au stade fœtal et sur l’hérédité epigénétique, PaRED étudie plus spécifiquement les recompositions des discours et des pratiques en matière de parentalité et de reproduction humaine qui font suite au développement des biotechnologies génétiques dans le domaine de la médecine reproductive.

PaRED se situe à la croisée des Science and Technology Studies (STS) et de la bioéthique, et plus spécifiquement dans le cadre conceptuel de la ‘co-production’ (Jasanoff 2004) et des imaginaires sociotechniques (Jasanoff et Kim 2009; 2013). Son objectif général est d’analyser les différentes acceptions et conceptions de la ‘responsabilité parentale épigénétique’ à trois niveaux complémentaires: épistémique (pratiques et standards de production de la connaissance épigénétique), normatif (normes et obligations morales pour les parents potentiels), et sociopolitique (développements dans la gouvernance de la médecine pédiatrique et de la reproduction).

Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 09.10.2015

Lay Summary (Italienisch)

Lead
PaRED - Responsabilità genitoriale, epigenetica e DOHaD. Immaginari socio-tecnici e riproduzione umana al tempo dell'epigenetica.
Lay summary

Il progetto PaIRED analizza il contributo dei recenti sviluppi nel campo dell’epigenetica e dei Developmental Origins of Health and Disease (DOHaD) alla costruzione di discorsi pubblici di responsabilità per il benessere delle generazioni future. A partire da un’analisi del dibattito scientifico sulla programmazione della salute nell’ambiente fetale e sull’eredità epigenetica, PaRED si occupa di investigare il ruolo di queste scoperte nell’elaborazione di discorsi e pratiche di genitorialità, enfatizzando le diverse sfide che esse ci pongono rispetto all’avvento delle biotecnologie genetiche riproduttive.

PaRED utilizza le risorse teoriche dei Science and Technology Studies (STS) e della bioetica e si inscrive in un quadro concettuale ‘co-produzionista’ (Jasanoff 2004), avvalendosi del concetto di immaginari sociotecnici (Jasanoff and Kim 2009, 2013). Il suo obiettivo generale è di analizzare le controversie legate a diverse nozioni emergenti di ‘responsabilità genitoriale epigenetica’. Nel fare ciò, il progetto si sviluppa su tre livelli complementari: epistemico (pratiche e standard di produzione della conoscenza nel campo dell’epigenetica), normativo (norme comportamentali e obblighi di genitori potenziali) e socio-politico (sviluppi di governance della medicina riproduttiva e pediatrica).

Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 09.10.2015

Lay Summary (Englisch)

Lead
PaRED - Parental Responsibility, epigenetics and DOHaD. Emerging sociotechnical imaginaries of reproduction in the age of epigenetics.
Lay summary

This project investigates how developments in epigenetics, under the aegis of the so-called Developmental Origins of Health and Disease (DOHaD) hypothesis, partake to a public discourse renegotiating responsibilities to protect the wellbeing of future generations. Drawing from cutting-edge discoveries on developmental programming of health as well as epigenetic inheritance, PaRED scrutinizes the potential reconfiguration of discourses and practices of parenting operated by these discoveries, and maps such developments onto those initiated by the rise of genetic biotechnologies in reproductive medicine.

PaRED resorts to methodologies at the crossroad of Science and Technology Studies (STS) and Bioethics. In particular, the project builds upon the conceptual framework of ‘co-production’ (Jasanoff 2004), and the theoretical notion of sociotechnical imaginaries (Jasanoff and Kim 2009, 2013). PaRED aims at mapping emerging and disputed notions of ‘epigenetic parental responsibility’ at three complementary levels: epistemic (practices and standards of knowledge-production in epigenetics), normative (norms and obligations of prospective parents), and socio-political (developments in the governance of reproductive and paediatric medicine).

Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 09.10.2015

Verantw. Gesuchsteller/in und weitere Gesuchstellende

Mitarbeitende

Verbundene Projekte

Nummer Titel Start Förderungsinstrument
168933 Developmental programming of health and epigenetics: what role in the public arena? 01.11.2016 Wissenschaftliche Tagungen

Abstract

This project investigates how developments in epigenetics, under the aegis of the so-called Developmental Origins of Health and Disease (DOHaD) hypothesis, partake to a public discourse renegotiating responsibilities to protect the wellbeing of future generations. Drawing from cutting-edge discoveries on developmental programming of health as well as epigenetic inheritance, PaRED scrutinizes the potential reconfiguration of discourses and practices of parenting operated by these discoveries, and maps such developments onto those initiated by the rise of genetic biotechnologies in reproductive medicine.PaRED resorts to methodologies at the crossroad of Science and Technology Studies (STS) and Bioethics. In particular, the project builds upon the conceptual framework of ‘co-production’ (Jasanoff 2004), and the theoretical notion of sociotechnical imaginaries (Jasanoff and Kim 2009, 2013). PaRED aims at mapping emerging and disputed notions of ‘epigenetic parental responsibility’ at three complementary levels: epistemic (practices and standards of knowledge-production in epigenetics), normative (norms and obligations of prospective parents), and socio-political (developments in the governance of reproductive and paediatric medicine).
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