Projekt

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Krsna Sobti´s views on literature and the poetics of writing: On the relationship between theoretical positions and literary practice in modern Hindi literature.

Gesuchsteller/in Vuille Rosine Alice
Nummer 162310
Förderungsinstrument Doc.CH
Forschungseinrichtung
Abteilung für Indologie Universität Zürich
Department of Languages and Cultures of South Asia School of Oriental and African Studies
Hochschule Universität Zürich - ZH
Hauptdisziplin Weitere Sprachen
Beginn/Ende 01.02.2016 - 31.01.2019
Bewilligter Betrag 188'463.00
Alle Daten anzeigen

Keywords (6)

Literature; Gender; Poetics; Hindi; Aesthetics; Contemporary

Lay Summary (Französisch)

Lead
Krishna Sobti (*1925) est considérée comme l’un des plus importants auteurs contemporains en langue hindie, et ses romans et nouvelles ont été largement acclamés par la critique. Cependant, ni son œuvre littéraire ni ses textes sur la littérature et la poétique n’ont fait l’objet d’une étude approfondie pour l’instant. Le présent projet entend combler ces lacunes en examinant les essais de Krishna Sobti ainsi que les opinions sur son œuvre qu’elle a exprimées en diverses occasions, notamment dans des entretiens.
Lay summary

Le présent projet entend examiner les essais de Krishna Sobti ainsi que les opinions sur son œuvre qu’elle a exprimé en diverses occasions, notamment dans des entretiens. L’accent est mis en particulier sur son dialogue avec l’écrivain Krishna Baldev Vaid et sur plusieurs essais. Le projet examinera si les prises de position théoriques de Krishna Sobti ont un lien avec son œuvre littéraire, et comment les deux types de textes s’influencent les uns les autres. Deux thèmes prédominent dans l’œuvre de Sobti : le rôle de la femme et de la femme écrivain dans la société indienne et la Partition de l’Inde et du Pakistan, un événement qui a affecté Sobti elle-même. Ces thèmes forment le contexte dans lequel s’inscrit le projet de recherche et établissent un lien avec l’étude de la littérature issue de la Partition ainsi qu’avec le discours sur la perception des auteures comme « femmes écrivains », sur l’écriture en tant que femme ainsi que sur la position des femmes auteurs dans le milieu littéraire et dans la société indienne dans son ensemble. Après une lecture attentive des textes théoriques de Sobti, il apparaît clairement qu'ils se concentrent sur quelques thèmes principaux et que l'approche chronologique est moins importante que l'observation du développement de ces thèmes et l'usage de termes et de métaphores particuliers dans le contexte des divers essais. Les thèmes principaux qui émergent d'une analyse du corpus sont la mise en scène de l'écrivain à travers la description du processus de création, l'interaction de la littérature et du temps, la langue ainsi que la question de la double identité, qui se fond, dans le cas de Sobti, avec la question de l'écriture féminine, son "alter ego", Hashmat, étant un homme. Tous ces thèmes sont intimement liés les uns aux autres et participent à la construction d'une image de l'auteur et de son rôle dans la société.

 

Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 11.08.2017

Verantw. Gesuchsteller/in und weitere Gesuchstellende

Mitarbeitende

Wissenschaftliche Veranstaltungen

Aktiver Beitrag

Titel Art des Beitrags Titel des Artikels oder Beitrages Datum Ort Beteiligte Personen
Self-narratives in Southasian Literatures Vortrag im Rahmen einer Tagung Sobti-Hashmat, the plural identity of the writer 07.06.2018 Uppsala, Schweden Vuille Rosine Alice;
Gender Studies Seminar Vortrag im Rahmen einer Tagung Krishna Sobti-Hashmat: Der literarische Alter Ego als zweite Identität 12.04.2017 Zurich, Schweiz Vuille Rosine Alice;
South Asia Semina Vortrag im Rahmen einer Tagung Sobti-Hashmat: A double identity? The writer as Ardhanarishwara 07.03.2017 Londres, Grossbritannien und Nordirland Vuille Rosine Alice;
Post-Colonial Feminisms, Perspectives from Egypt, India, and Japan Vortrag im Rahmen einer Tagung Krishna Sobti's views on literature and the poetics of writing: The issue of "women's writing" 16.06.2016 Zurich, Schweiz Vuille Rosine Alice;


Abstract

Summary Krishna Sobti (*1925) is generally recognised as being one of the most important contemporary Hindi authors and her novels and short stories found wide acclaim. However, not only has her literary oeuvre not yet been the subject of much scholarly study but her views on literature and poetics have not been explored at all. The latter may be due to the fact that theoretical writings of Hindi authors in general have not yet received much scholarly attention. In the PhD project these lacunae are addressed by closely examining Sobti’s essays and the views on her work as well as on literature in general she voiced in various interviews. In studying her views on the poetics of writing, particular attention is given to her dialogue with fellow writer K???a Baldev Vaid and several collections of essays. It is explored whether, and, if so, in which respect the theoretical positions are related to or have an impact on Sobti´s literary works. Two themes are particularly relevant in Sobti´s work, namely, the role of women and female writers in Indian society and the Indian Partition, by which Sobti was personally affected. These themes provide the larger context for the intended research and connect it to the emerging field of studies on “Partition Literature” as well as to extant discussions in Gender Studies about the perception of female authors as “women writers” or as writing as a woman as well as on their position in the field of literary production and in Indian society at large. After a close reading of the non-fictional texts, it became apparent that they focus on several main topics and that the chronology is less important than observing the expansion of those themes and the use of specific terms or metaphors in the contexts of the different essays. The major themes which emerged from the analysis of the essays are the staging of the writer through the depiction of the writing process, the question of the interaction of literature and time, language (in the context of the debate on suddh hindi, “pure Hindi”, and as the specific literary language, with the use of rhetoric devices) and the question of the double identity which merges in the case of Sobti with gender issues, since her “alter ego”, Hasmat, is a male writer. All these topics are intimately related to each other in the construction of an image of the writer and his (or her) role in society. They enable to reconstruct the self-perception and the self-staging of Sobti as an author.The project intends not only to widen the scope of studies on Krishna Sobti by dealing with her self-perception as a writer and her poetical and aesthetic positions, but also to contribute to the rather understudied field of the poetics of Hindi literature.
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