Projekt

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Emancipatory Art(s)? Artistic Activism of Undocumented Youth in the United States

Titel Englisch Emancipatory Art(s)? Artistic Activism of Undocumented Youth in the United States
Gesuchsteller/in Aleman Serjara
Nummer 162085
Förderungsinstrument Doc.CH
Forschungseinrichtung
Chicano Studies Research Center University of California Los Angeles (UCLA)
Institut de sciences sociales des religions contemporaines ISSRC - ORS Université de Lausanne
Hochschule Universität Lausanne - LA
Hauptdisziplin Ethnologie
Beginn/Ende 01.09.2015 - 31.08.2019
Bewilligter Betrag 289'584.00
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Alle Disziplinen (2)

Disziplin
Ethnologie
Soziologie

Keywords (8)

Urban Art; Artistic Activism; Lima-Peru; Audiovisual Anthropology; Performance; Inequality; Events; Women's Artivism

Lay Summary (Französisch)

Lead
Centre politique, économique et culturel du Pérou, Lima est une métropole hautement fragmentée et marqué par une forte ségrégation spatiale. Après des décennies d'immigration massive et la création et ensuite consolidation des quartiers informels aux périphéries métropolitaines, la formation d'une nouvelle classe urbaine a aujourd'hui profondément changé la face de cette ville multiculturelle. Motivées par leur engagement politique et sociale, des artistes et activistes urbaines contestent la perception de pratiques marquées par une domination masculine et revendiquent l'espace public pour contester les rôles de genre et l'inégalité dans une société patriarcale.
Lay summary

L’objectif de ce projet de thèse consiste à explorer les formes d’activisme artistique des jeunes latino/a non-documenté.e.s, situées dans un contexte politique états-uniens marqué par une législation anti-immigration. Les formes de résistance créative, telles que les œuvres d’art visuel, les performances, la poésie ou encore l’art de rue, se trouvent souvent au cœur de stratégies de visibilisation et de politiques identitaires. Ces pratiques artistiques révèlent des formes spécifiques de critique sociale et d’expression politique. Pour la première fois, sous le slogan « sans papiers et sans peur », les jeunes non-documentés sortent de l’ombre en montrant leurs visages dans la rue, à l’occasion d’événements publics, dans les médias et sur internet. Il s’agit alors d’investiguer ce terrain avec des méthodes ethnographiques, accompagnées d’outils audiovisuels, afin de documenter, analyser et représenter ces pratiques artistiques de résistance.
Enfin, ce projet a pour but d’explorer l’importance stratégique de la production culturelle au sein de luttes pour la reconnaissance politique, en particulier de celles et ceux perçu.e.s comme « subalternes », « illégaux » ou « victimes » en raison du contexte politique dans lequel ils agissent.

Avec son approche anthropologique, le projet intègre des sources, des méthodes et des analyses liées à l’histoire politique et culturelle, à l’art participatif, à la société, la jeunesse et la diversité. Il questionne également les pratiques et discours d’acteurs sociaux et politiques. Il contribue ainsi aux débats actuels concernant les droits, la perception et la vulnérabilité des migrants et à la compréhension des pratiques de résistance de jeunes, relégués aux marges de la société.

Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 11.04.2017

Verantw. Gesuchsteller/in und weitere Gesuchstellende

Mitarbeitende

Abstract

The aim of this project consists of investigating artistic forms of activism in Lima, Peru’s political, economic and cultural center, and a highly fragmented and spatially segregated metropolis that attracts massive migration.Going beyond the state of the art, I seek to overcome structuralist approaches to migration, culture and politics and intend to examine the creation of situative alliances between the heterogeneous field of socio-political activism and forms of cultural expression. The appropriation of creative forms of resistances, such as visual artwork, performances, poetry, or street art, reveal particular forms of social critique and political expression. Such artistic practices are now inhering visibilization strategies and identity politics. Following actor and performance theory, the project aims at exploring the strategic importance of cultural production for counter-hegemonic (Duncombe and Lambert 2014; Mouffe 2014) struggles of recognition, in particular for those perceived as “subaltern”, “marginal”, or “victims”, due to the political context in which they act. Thereby this project contributes to current debates on issues of vulnerability, creativity and resistance (Agier 2008; Butler 2014). In this project I intend to (1) interrogate the significance of artistic expression as means of empowerment, (2) explore the ways in which artistic strategies are employed to create belonging and to resist hegemonic discourses and labels, and (3) identify the effects of (digital) art culture on strategies of political engagement but also on (self) identification processes. In order to do so, I propose an innovative research design based on the ethnography of urban events (Salzbrunn 2007, 2011a, 2011c) and audiovisual and digital anthropology (Pink 2011). The use of camera and microphone creates access to the field by attributing a specific role to the researcher (Møhl 2011; Pourchez 2004) and enables the ethnographer to produce a udiovisual “thick descriptions” (Geertz 2005; Mohn 2008). Moreover, the presence of the camera creates spaces of interaction and participation, an experience I previously encountered while conducting audiovisual fieldwork. I therefore intend to contribute to current consideration of applied (Pourchez 2004) and public (Pink 2006) visual anthropology. Spaces of (self) empowerment with and through the arts are particularly emerging in urban settings. After decades of massive land invasions and the creation and further consolidation of informal migrant settlements at Lima's periphery, the formation of a new urban class has changed the face of the multicultural city today. Motivated by their political and social commitment, female urban artists and activists challenge perceptions about male dominated practices and claim public spaces in order to give women’s issues a voice. Events such as street art performances, marches, festivals, projections, or exhibitions will be privileged entry-points (Salzbrunn 2007). Then, the performativity (Fischer-Lichte 2012) of events and the staging of belonging (Salzbrunn 2014a) tend to expose the transformative power of the arts.
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