Project

Back to overview

Broadcasting Swissness - The acoustic construcion of "Swissness" and the radio: heterogenous practices and cultural-historical contexts

English title Broadcasting Swissness - The acoustic construcion of "Swissness" and the radio: heterogenous practices and cultural-historical contexts
Applicant Hengartner Thomas
Number 160721
Funding scheme Sinergia
Research institution Institut für Populäre Kulturen ISEK Universität Zürich
Institution of higher education University of Zurich - ZH
Main discipline Ethnology
Start/End 01.12.2015 - 30.11.2016
Approved amount 225'380.00
Show all

All Disciplines (2)

Discipline
Ethnology
Music, Theatre

Keywords (18)

artistic research ; music performances ; broadcasting institutions; radio; folk music; reception; audiovisual heritage; soundscapes ; Swissness ; traditional popular music ; folklore; cultural anthropology; sound ; sound archives; anthropology of the senses ; ethnomusicology; Switzerland; cultural diplomacy

Lay Summary (German)

Lead
Das SNF-Sinergia-Projekt «Broadcasting Swissness» erforscht die Konstruktion von ‹Swissness› im Kontext des Radios und darüber hinaus. Das Projekt untersucht die heterogenen Praktiken, mit denen Musiker, Akteure beim Radio, aber auch Hörer die Schweiz musikalisch und klanglich produziert, repräsentiert und rezipiert haben. Insbesondere erforscht das Projekt die Geschichte einer Sammlung von Schweizer Musik (Sammlung Dür) des schweizerischen Auslandsradios (Kurzwellendienst, ab 1978 Schweizer Radio International).
Lay summary

 Stand die erste Projektphase von Broadcasting Swissness noch unter der übergeordneten Fragestellung nach der traditionellen Musik am Radio, so geht der zweite Teil der Frage nach, wie unterschiedliche Akteure Klänge jenseits von traditioneller populärer traditioneller Musik und über das Radio hinaus als identitätspolitische Ressource genutzt haben: In historischer Perspektive werden die musikalischen und nicht-musikalischen Formen, Genres und Stile sowie der Programmaufbau und die Interaktionen der Hörer/innen mit dem Radio beleuchtet. Die Synergieeffekte des Projekts ergeben sich aus der inter- resp. transdisziplinär angelegten Forschung von drei miteinander verbundenen Projekten aus den Disziplinen Kulturanthropologie, Ethnomusikologie und Musikforschung, angesiedelt an den Universitäten Zürich und Basel sowie der Hochschule Luzern und der Zusammenarbeit mit weiteren Projektpartnern. So werden die Ergebnisse des Projekts nicht nur in wissenschaftlicher Form, sondern auch in nicht-diskursiven Formen vermittelt: unter anderem durch die Zugänglichkeit über die Hörstationen der Nationalphonothek und die Aufnahme der digi­talisierten Sammlung in die Memoriav-Online-Datenbank «Memobase» sowie durch eine Medienpartnerschaft mit dem Radio, d.h., die Forschungsergebnisse werden in unterschiedlicher Form für die breite Öffentlichkeit zugänglich.

Direct link to Lay Summary Last update: 25.11.2015

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
Die Schweiz auf Kurzwelle. Musik – Programm – Geschichte(n)
Forschungsgruppe Broadcasting Swissness (ed.) (2016), Die Schweiz auf Kurzwelle. Musik – Programm – Geschichte(n), Chronos, Zürich.
Die Tonbandsammlung von Fritz Dür. Kulturerbe-Werdung am Beispiel der musikalischen Visitenkarte der Schweiz.
Järmann Thomas (2016), Die Tonbandsammlung von Fritz Dür. Kulturerbe-Werdung am Beispiel der musikalischen Visitenkarte der Schweiz., in Die Tonkunst, 4/2016, 433-441.
Ein klingendes Alpenpanorama: Arthur Honeggers Alpenglüe als Exempel für musikalische Swissness
Järmann Thomas (2016), Ein klingendes Alpenpanorama: Arthur Honeggers Alpenglüe als Exempel für musikalische Swissness, in Forschungsgruppe Broadcasting Swissness (ed.), Chronos, Zürich, 37-50.
Sonic Ambiances – ‹Bruitage›-Recordings of the Swiss International Radio in the Context of Media Practices and Cultural Heritage
Jäggi Patricia (2016), Sonic Ambiances – ‹Bruitage›-Recordings of the Swiss International Radio in the Context of Media Practices and Cultural Heritage, in Nicolas Rémy (ed.), Volos, Berlin, 903-908.
Swissness über Kurzwelle: Musik als identitätspolitisches Element am Beispiel der Tonbandsammlung von Fritz Dür.
Järmann Thomas (2016), Swissness über Kurzwelle: Musik als identitätspolitisches Element am Beispiel der Tonbandsammlung von Fritz Dür., Dissertation Universität Zürich, Zürich.
Tollkühne Bobfahrten und Heidi jodelnd: Alpine Kultur in der Arena globaler Imaginationsräume. Aus dem Übersee-Programm des Schweizerischen Kurzwellendienstes
Jäggi Patricia (2016), Tollkühne Bobfahrten und Heidi jodelnd: Alpine Kultur in der Arena globaler Imaginationsräume. Aus dem Übersee-Programm des Schweizerischen Kurzwellendienstes, in Forschungsgruppe Broadcasting Swissness (ed.), Chronos, Zürich, 71-85.
Translokale Vergemeinschaftung durch den Schweizer Kurzwellendienst – Die «Radio-Weltschützenfeste der Schweizer im Ausland» 1939–1969
Gutsche Fanny (2016), Translokale Vergemeinschaftung durch den Schweizer Kurzwellendienst – Die «Radio-Weltschützenfeste der Schweizer im Ausland» 1939–1969, in Forschungsgruppe Broadcasting Swissness (ed.), Chronos, Zürich, 113-133.
„Die Stimme der Schweiz hören“? Konstruktionen (trans)nationaler Identität in Hörerbriefen an das Schweizerische Auslandsradio der 1950er-1970er Jahre
Gutsche Fanny, „Die Stimme der Schweiz hören“? Konstruktionen (trans)nationaler Identität in Hörerbriefen an das Schweizerische Auslandsradio der 1950er-1970er Jahre, in Deutsche Gesellschaft für Volkskunde (ed.), n.a., n.a..
A Symbol of Friendship? Associations and Identity Projections in Listeners Practices with Switzerland’s International Radio in the Cold War
Gutsche Fanny, A Symbol of Friendship? Associations and Identity Projections in Listeners Practices with Switzerland’s International Radio in the Cold War, in Hengartner Thomas (ed.), transcript, Bielefeld.
Blasmusik als Vermittlerin von Heimatgefühlen. Eine Fallstudie zu ‹Swissness› am Radio
Järmann Thomas, Blasmusik als Vermittlerin von Heimatgefühlen. Eine Fallstudie zu ‹Swissness› am Radio, in Hengartner Thomas (ed.), transcript, Bielefeld.
Circulating “Swissness” – The Construction of National Images through Popular Music on Data Carriers on Swiss Radio International (SRI)
Gutsche Fanny, Oehme-Jüngling Karoline, Circulating “Swissness” – The Construction of National Images through Popular Music on Data Carriers on Swiss Radio International (SRI), in Johannes Müske (ed.), Chronos, Zürich.
Im Dialog mit der Stimme der Schweiz. Die Konstruktion einer transnationalen „Swissness“ in Interaktionen zwischen dem Schweizer Auslandsradio und seiner Hörerschaft 1935-1961.
Gutsche Fanny, Im Dialog mit der Stimme der Schweiz. Die Konstruktion einer transnationalen „Swissness“ in Interaktionen zwischen dem Schweizer Auslandsradio und seiner Hörerschaft 1935-1961., in Rundfunk und Geschichte, 2016.3-4(2016.3-4).
Radiogeschichten: Das Seminar Populäre Musik und Radio
Järmann Thomas (ed.), Radiogeschichten: Das Seminar Populäre Musik und Radio, Institut für Sozialanthropologie und Empirische Kulturwissenschaft, Zürich.

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
University of Neuchâtel, Ethnologie Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
University of Klagenfurt / Research Project Mobile Phone Videos Austria (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Swiss National Sound Archives, Lugano Switzerland (Europe)
- Research Infrastructure
- Industry/business/other use-inspired collaboration
University of Göttingen, Research Group on Cultural Property Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Industry/business/other use-inspired collaboration
Gesellschaft für die Volksmusik in der Schweiz Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Research Infrastructure
Harvard University, Sensory Ethnography Lab United States of America (North America)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Exchange of personnel
Norient/ZHdK Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
Humboldt-Universität zu Berlin, Institut für Musikwissenschaft und Medienwissenschaft Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Industry/business/other use-inspired collaboration
Indiana University, Bloomington United States of America (North America)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Exchange of personnel
Universität Lund, Department of Communication and Media, Medienhistorische Abteilung Sweden (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Research Infrastructure
- Industry/business/other use-inspired collaboration
Gilde der Carilloneure und Campanologen der Schweiz Switzerland (Europe)
- Research Infrastructure
Schweizerische Gesellschaft für Volkskunde/Schweizerisches Volksliedarchiv Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Research Infrastructure
- Industry/business/other use-inspired collaboration
Haus der Volksmusik, Altdorf Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
SRG SSR and Swiss Radio and Television Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Research Infrastructure
- Exchange of personnel
- Industry/business/other use-inspired collaboration
Memoriav Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Research Infrastructure
- Industry/business/other use-inspired collaboration
University of Copenhagen, RAMUND Denmark (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Universität Kiel, Seminar für Europäische Ethnologie Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
Music and Sound Studies: Music and Sound Traveling through Space Talk given at a conference Imagining space through sound. Zur Produktion und Rezeption von Distanz und Nähe im internationalen Schweizer Radio 29.09.2016 San Diego, United States of America Gutsche Fanny; Jäggi Patricia;
Ambiances, tomorrow Talk given at a conference Sonic Ambiances – ‹Bruitage›-Recordings of the Swiss International Radio in the Context of Media Practices and Cultural Heritage 21.09.2016 Volos, Greece Jäggi Patricia;
Rundfunk und Geschichte Tagung: „QuellCodes“. Raume, Quellen und Formatierung aktueller Rundfunkgeschichtsforschung Talk given at a conference Ethnographisch-kulturanalytische Zugänge zur Historischen Rezipientenforschung. Erfahrungen aus dem Forschungsprojekt „Broadcasting Swissness“ 09.06.2016 Potsdam, Germany Gutsche Fanny;
Populäre Musik und Identitätspolitiken Talk given at a conference Blasmusik als Vermittlerin von Heimatgefühlen. Eine Fallstudie zu ‹Swissness› am Radio 18.02.2016 Zürich, Switzerland Järmann Thomas;
Populäre Musik und Identitätspolitiken Talk given at a conference „A Symbol of Friendship“? Utopien, Assoziationen und Identitätsprojektionen in Hörerpraktiken um das Schweizerische Auslandsradio 18.02.2016 Zürich, Switzerland Gutsche Fanny;
Populäre Musik und Identitätspolitiken Talk given at a conference Mit dem Mikrofon durch die Schweiz: Auditiv-narrative Techniken der Faktizitat im internationalen Radio der Nachkriegszeit 18.02.2016 Zürich, Switzerland Jäggi Patricia;
Populäre Musik und Identitätspolitiken Poster Populäre Musik und Identitätspolitiken 18.02.2016 Zürich, Switzerland Gutsche Fanny; Järmann Thomas;


Self-organised

Title Date Place
Closing Event: Broadcasting Swissness 17.10.2016 Zürich, Switzerland
Populäre Musik und Identitätspolitiken 18.02.2016 Zürich, Switzerland

Knowledge transfer events



Self-organised

Title Date Place
Symbols of Friendship or Propaganda Machines? Analyzing International Short Wave Radio and its Audiences in the Cold War 19.05.2016 Lund, Sweden
Musik- und Tonarchivalien als Quellen 04.04.2016 Basel, Switzerland
Populäre Musik und Radio 08.02.2016 Zürich, Switzerland

Communication with the public

Communication Title Media Place Year
Talks/events/exhibitions Die klingende Schweiz ist mehr als Volksmusik. Das komplexe Verständnis von musikalischer ‹Swissness German-speaking Switzerland 2016
Media relations: radio, television Perlen aus der Sammlung Fritz Dür SRF German-speaking Switzerland 2016
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) Shortwave Recordings Demo-Track, Soundcloud Broadcasting Swissness Soundcloud International 2016
Talks/events/exhibitions The Listener's Voice – Global audience and transnational (radio) identities: a Swiss case International 2016
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) Wie klingt die Schweiz?, Teil 1 SBS, Australia International 2016
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) Wie klingt die Schweiz?, Teil 2 SBS, Australien International 2016
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) Wie klingt die Schweiz?, Teil 3 SBS, Australien International 2016
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) Wie klingt die Schweiz?, Teil 4 SBS, Australien International 2016
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) Wie klingt die Schweiz?, Teil 5 SBS, Australien International 2016

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
190301 Alpenrauschen: Politik und Ästhetik des Hörens von Kurzwellenradio. Auditive Ethnographie in Archiv und Äther. 01.10.2019 Open Access Books
182813 Seeking Birdscapes: Contemporary Listening and Recording Practices in Ornithology and Environmental Sound Art 01.03.2019 Project funding (Div. I-III)
141800 Broadcasting Swissness - Musikalische Praktiken, institutionelle Kontexte, und Rezeption von "Volksmusik". Zur klingenden Konstruktion von Swissness im Rundfunk 01.12.2012 Sinergia

Abstract

Thomas Hengartner Broadcasting Swissness - The acoustic construction of "Swissness" and the radio: heterogenous practices and cultural-historical contexts 1. Summary The follow-up Sinergia project "Broadcasting Swissness" will examine the construction of "Swissness" by means of the presentation of music and other sounds on and beyond the radio. It examines on the basis of recently identified source material the heterogeneous practices used by musicians, radio actors and listeners to produce, represent and receive Switzerland via the radio both, musically and sonically. At the same time, the project will look at the history of KWD/SRI in its broader cultural and historical context and explores the question of how the different actors used sounds beyond traditional popular music as a resource for identity politics.Three related sub-projects from the disciplines of cultural anthropology, (ethno)musicology, and music studies will examine in historical perspective various musical and non-musical forms, genres and styles as well as programme design and audio production practices. In the course of our past research and through the close cooperation of the three sub-projects, the plurality of the aural representation of Switzerland has emerged most clearly. It follows the question of how non-traditional sounds and musical forms become acoustic identity markers and how not only the radio, but also the listener takes part in the construction of sounding Swissness. The sound of church bells and bruitages, art music and the improvisation practices of the bandellas in Ticino will be examined (sub-project A, Lucerne University of Applied Sciences and Arts, and sub-project B, University of Zurich). The project will examine how the listener was involved in KWD / SRI programming, challenging the classical, binary sender-receiver model (sub-project C, University of Basel). These questions that have emerged in course of the initial phase of the research are based on new and only recently identified archival sources, found, for example, in the KWD/SRI archives, that must be investigated in order to bring the core research question of the project on the acoustic representation of Swissness to a successful conclusion. The issues of the last project year on the heterogeneity of the sound worlds go beyond the first phase of the project and are to be understood as complementary to the focus on traditional popular music as a Swiss identity marker. As in the previous project phase, the Departments of Music (Lucerne), Popular Culture Studies (Zurich), and Cultural Studies and European Ethnology (Basel) will collaborate in a number of investigation packages by means of regular meetings and workshops that will continue the institutionalised scholarly exchange. The project is a cooperation between two universities and a university of applied sciences and arts with other academic partners and institutions such as Memoriav and Swiss Radio and Television, among others. Beside more traditional modes of dissemination of scholarly knowledge, the project partners will apply artistic research methods from which will emerge, in addition, non-textual presentation formats.
-