Projekt

Zurück zur Übersicht

Innovative teaching curricula, methods and infrastructures for computer science and software engineering

Titel Englisch Innovative teaching curricula, methods and infrastructures for computer science and software engineering
Gesuchsteller/in Pautasso Cesare
Nummer 160480
Förderungsinstrument SCOPES
Forschungseinrichtung Facoltà di scienze informatiche Università della Svizzera italiana
Hochschule Università della Svizzera italiana – USI
Hauptdisziplin Informatik
Beginn/Ende 01.09.2015 - 31.08.2018
Bewilligter Betrag 180'630.00
Alle Daten anzeigen

Keywords (2)

e-learning infrastructure; informatics education

Lay Summary (Italienisch)

Lead
L'obiettivo principale del progetto è quello di innovare le infrastrutture di insegnamento sulla base delle conoscenze e l'esperienza pluriennale dei singoli partner. Questo obiettivo sarà raggiunto con la condivisione di pratiche di successo, il trasferimento e l'integrazione di contenuti, metodi e sistemi software esistenti di sostegno all'apprendimento nel contesto di corsi selezionati di Informatica. A lungo termine, ci aspettiamo di costruire una stretta cooperazione in questo settore, che porterà ad aggiornare i curricula di scienze informatiche e ingegneria del software offerti presso le istituzioni partner.Condividendo esperienze e pratiche di successo nell'uso dei sistemi software in tutte le istituzioni si può migliorare in modo significativo la capacità istituzionale in insegnamento presso ciascun istituto partner, fornendo allo stesso tempo un terreno comune per la ricerca futura nel settore delle technologie per i sistemi di supporto all'insegnamento e all'apprendimento.
Lay summary

L'infrastruttura originale - comprendente i metodi di insegnamento, i contenuti dei corsi, e sistemi software di supporto all'insegnamento - utilizzata ad ogni istituto partner è stata progettato per affrontare sfide diverse e si è evoluta in risposta a specifiche condizioni locali. In questo progetto ci proponiamo di trasferire il nostro know-how (sia teorico che pratico) e costruire una cooperazione a lungo termine attraverso l'integrazione e l'utilizzo condiviso dei nostri sistemi di supporto all'insegnamento. 

Nel progetto trattiamo di: sistemi di supporto all' apprendimento che consentano lezioni interattive che migliorano l'impegno e l'attenzione degli studenti, così come la consapevolezza dell'insegnante riguardo ai progressi degli studenti; sistemi automatici di valutazione che consentono la prova completa e il feedback sulle soluzioni degli studenti, e sistemi sociali che consentono un maggiore coinvolgimento degli studenti con gli insegnanti e una comunicazione più approfondita.

In particolare, ci concentriamo sui corsi tematicamente comuni per la programmazione e sviluppo software offerti da ciascuna istituzione: corsi introduttivi alla programmazione e fondamenti di programmazione, e il software e / o corsi di ingegneria web. Abbiamo in programma di migliorare i corsi selezionati, i loro contenuti, le attività e le modalità di consegna, con particolare attenzione soprattutto sulle esercitazioni pratiche e sessioni di laboratorio, che aumentano in modo significativo la qualità dei risultati scolastici. La lingua di lavoro in questo progetto è l'inglese, lingua usata correntemente per l'insegnamento dell'Informatica alla Facolta di Informatica dell'USI Lugano. Tuttavia affronteremo anche aspetti legati alla traduzione per le lingue locali di insegnamento presso le istituzioni partner.

Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 18.05.2015

Verantw. Gesuchsteller/in und weitere Gesuchstellende

Mitarbeitende

Publikationen

Publikation
Experiences Using an Interactive Presentation Platform in a Functional and Logic Programming Course.
Triglianos Vasileios, Labaj Martin, Moro Robert, Simko Jakub, Hucko Michal, Tvarozek Jozef, Pautasso Cesare, Bielikova Maria (2017), Experiences Using an Interactive Presentation Platform in a Functional and Logic Programming Course., in 7th International Workshop on Personalization Approaches in Learning Environments (PALE), Bratislava, SlovakiaACM, Bratislava, Slovakia.

Zusammenarbeit

Gruppe / Person Land
Formen der Zusammenarbeit
Slovak University of Technology in Bratislav Slowakische Republik (Slowakei) (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Forschungsinfrastrukturen
- Austausch von Mitarbeitern
University of Novi Sad Serbien (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Forschungsinfrastrukturen
- Austausch von Mitarbeitern

Abstract

The main goal of the project is to innovate the teaching infrastructures at partner institutions based on the knowledge and experience of individual partners. This goal will be achieved by transferring and integrating content, best practices, methods and existing learning support software systems in the context of selected Informatics courses. In the long term, we expect to build a close cooperation in this area, which will lead to updating the computer science and software engineering curricula taught at the partner institutions.The infrastructure – teaching methods, course content, and software support systems – used at each partner institution was designed to address different challenges and evolved in response to specific local conditions. In this project we aim to transfer our know-how embedded in several learning support software systems, and build a long-term cooperation through the integration and cross-utilization of these systems. In particular, we include learning support systems that enable interactive lectures that improve focus and engagement of students as well as increase teacher awareness of student progress; automatic assessment systems that enable thorough testing and feedback on student’s solutions, and social support systems that enable increased engagement of students with teachers and more in-depth communication. Several of the software support systems used at the partner institutions are research-oriented and developed in-house. By sharing experience and best practices in using the software systems across all institutions we can significantly improve institutional capacity in teaching at each partner institution, while also providing common ground for future research in the area of technology-enhanced learning support systems.Through different work efforts organized in work packages, we aim to innovate: teaching methods, material and content used in selected computer science and software engineering courses and transfer best practices in the software infrastructures used at each partner institution. We focus on thematically common courses for programming and software development offered at each institution: introductory programming and programming fundamentals courses, and software and/or web engineering courses. We plan to improve selected courses, their content, activities and methods of delivery, with focus mainly on the practical exercises and lab sessions, which significantly increase the quality of educational outcomes. The working language in this project is English, but we will also address local considerations relating to the translation to the local languages used in teaching at the partner institutions.Using teaching infrastructure that is based on common technology-enhanced learning software systems and common learning content within these support systems, we are building a foundation for a long-term institutional partnership both in teaching (using the common infrastructure) and research (analyzing data acquired using the infrastructure across the three institutions).
-