Project

Back to overview

Networks or good campaigns? Electoral success of Swiss candidates in the 2015 elections

Applicant Lutz Georg
Number 159338
Funding scheme Project funding (Div. I-III)
Research institution Fondation FORS Bâtiment Geopolis Université de Lausanne
Institution of higher education Swiss Centre of Expertise in the Social Sciences - FORS
Main discipline Political science
Start/End 01.08.2015 - 30.09.2018
Approved amount 185'244.00
Show all

All Disciplines (3)

Discipline
Political science
Sociology
Communication sciences

Keywords (6)

Representation; Campaigning; Swiss election study; Parliamentary elections; Candidate survey; Interest groups

Lay Summary (German)

Lead
In diesem Projekt untersuchen wir umfassend, welche Faktoren den Wahlerfolg von Kandidierenden bei den nationalen Wahlen 2015 erklären. Insbesondere erforschen wir, inwiefern die Beziehungen zu Interessengruppen und die Kampagneaktivitäten die Zahl der Präferenzstimmen für die einzelnen Kandidierenden beeinflussen. Dafür verwenden wir eine Befragung aller Kandidierenden bei den National- und Ständeratswahlen bei den Wahlen 2015 die wir mit Informationen zu Angaben über die Verbindung zu Interessengruppen durch die Kandidierenden ergänzen. Die Schweiz bietet ein interessantes Labor zur Untersuchung der Rolle individueller Kandidierender, da im Proporzsystem mit offenen Listen einzig die Präferenzstimmen für die Reihenfolge der Kandidierenden innerhalb einer Liste ausschlaggebend sind. Diese Aspekte sind zudem politisch relevant, da die Verflechtungen der Kandidierenden mit Interessengruppen so wie die Rolle der individuellen Kampagnen auch öffentlich diskutiert werden.
Lay summary

In der Schweiz braucht es zwei Konditionen für Kandidierende um gewählt zu werden. Erstens müssen Kandierende auf der Liste einer Partei sein, die Sitze erhält. Zweitens müssen Kandidierende mehr Präferenzstimmen gewinnen, als die Kandidierenden auf der gleichen Liste. Der Fokus dieses Projektes ist auf den zweiten Aspekt: welche Faktoren helfen den Kandidierenden, zusätzliche Päferenzstimmen zu gewinnen und damit vorne auf einer Liste rangiert zu werden? Eine Vielzahl von Faktoren kann dies erklären, wie bisherige politische Erfahrung und öffentliche Mandate, die Kampagneaktivitäten aber auch die Verbindung mit verschiedenen Interessengruppen.

Dieses Projekt basiert im Wesentlichen auf die Umfrage bei allen Kandidierenden bei den Wahlen 2015 im Rahmen des Wahlforschungsprojektes Selects. Der Fragebogen, der Teil des „Comparative Candidate Survey“ (CCS) Projektes ist, erhebt umfassend die bisherige politische Biografie der Kandidierenden, die Kampagneaktivitäten sowie Einstellungen zu politischen Sachfragen und Demokratie insgesamt. Zudem werden verschiedenste weitere Angaben zu den Kandidierenden erhoben, wie die Angaben auf den Wahlzetteln und auf dem Kampagnematerial der Parteien, in dem sich auch die einzelnen Kandidierenden jeweils präsentieren.

Ein spezifischer Fokus dieses Projektes ist auf die Verflechtung von Kandidierenden mit Interessengruppen. Kandierende sind Mitglied von vielen Vereinen und Interessengruppen und sie versuchen, diese Verbindungen für die Wahlen zu kapitialisieren. Ein zweiter Fokus liegt auf dem Einfluss der Kampagne, insbesondere der Kampagneinstrumente und der Kampagneintensität auf den Wahlerfolg.

Beide Aspekte sind auch politisch relevant und werden kritisch diskutiert: Die Verbindung mit Interessengruppen weil dies möglicherweise die Unabhängigkeit der Kandidierenden und später auch der Gewählten tangiert, die Frage der Kampagne weil die Politikfinanzierung in der Schweiz gänzlich unreguliert und damit auch wenig transparent ist.

Direct link to Lay Summary Last update: 08.04.2015

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
Interest Group Support and Electoral Success in the Swiss Elections of 2015. A Candidate Survey Analysis
Lutz Georg, Mach André, Primavesi Riccardo (2018), Interest Group Support and Electoral Success in the Swiss Elections of 2015. A Candidate Survey Analysis, in Swiss Political Science Review, 24(4), 487-509.

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
smartvote Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
CSES United States of America (North America)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Research Infrastructure
CCS Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Research Infrastructure
Swiss elites Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Interest groups strategies Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
150999 Swiss Electoral Studies (Selects) 2014-2016 01.01.2014 Research Infrastructure

Abstract

This project studies the impact of networks and campaigning of candidates running for national elections in Switzerland in the 2015 elections on their electoral success.This project will contribute to understanding better how candidates compete in elections and what matters for them to get preference votes and to get elected. Candidates play a crucial role in many electoral democracies, because they are the direct link between voters and decision-making processes within parties, in parliaments and governments. Therefore, to understand more about how candidates compete and what matters for their success is essential to understand the process of representation. We will look at the role of candidates in Switzerland. Switzerland is very favourable to study such effects because of the open ballot PR system where candidate preference votes cast by voters are the only factor that influences the rank order of candidates within a party list. Therefore candidate campaigns and candidate characteristics matter a lot on who finally represents the parties in parliament. The focus of the project is on two main factors that influence the number of preference votes a candidate gets. First, we analyse the actual campaigns of a candidate, the resources involved and the different instruments a candidate uses in an election and explore how effective those instruments are. Second, we look at the candidates’ links to interest groups. Many candidates mention their membership in different organisations and in-terest groups in their campaigns and interest groups endorse candidates and recommend their members and supporters to vote for specific candidates. In addition, we will control for many other factors that may influence electoral success such as incumbency, gender, political experience, physical appearance or ballot position. We will be using data from the Swiss comparative candidate survey (CCS) that will be conducted in the framework of the Swiss election study Selects after the 2015 national elections. This comprehensive survey questionnaire, which will be sent to all candidates for both chambers of parliament (National Council and Council of States), includes questions on the candidates political background, on their campaign as well as on political preferences and attitudes towards democracy. In addition to the standard questionnaire, we will ask candidates to specify in detail their relationship to different interest groups and whether those interest groups have endorsed them. The self-reported information from the survey will be complemented with an analysis of the party leaflets that are distributed in each canton to all voters and where all candidates present themselves. We will also analyse in more details the campaign activities of a selection of interest groups for specific candidates.This project is innovative in several ways. First it puts candidates and not parties in the centre of attention for how citizens and the state are linked and on how the process of representation functions. Second, we explore the impact of campaign resources and instruments on electoral success in a country where transparency over political finances is very limited. Third, this will be the first systematic study in Switzerland on the link between interest groups and candidates in the election phase and allows shedding lights on the mutual dependencies between candidates, parties and interest groups.
-