Project

Back to overview

Bildungssysteme und vergeschlechtlichte Übergänge von Schule in Ausbildung und Arbeit

English title Educational Systems and Gendered Transitions from School into Vocational Training and Work
Applicant Imdorf Christian
Number 159281
Funding scheme SNSF Professorships
Research institution Institut für Soziologie Universität Bern
Institution of higher education University of Berne - BE
Main discipline Sociology
Start/End 01.06.2015 - 30.09.2017
Approved amount 420'839.00
Show all

All Disciplines (2)

Discipline
Sociology
Education and learning sciences, subject-specific education

Keywords (10)

educational systems; school-to-work transition; work and employment; gender segregation; case studies; youth panel data; comparative analysis; Switzerland; Bulgaria; Japan

Lay Summary (German)

Lead
Frauen und Männer arbeiten auf dem Schweizer Arbeitsmarkt in unterschiedlichen Berufen. Diese Geschlechtersegregation führt zu einer ungleichen Verteilung der Arbeit in Beruf und Familie und darüber vermittelt zu ungleichen Lebenschancen für Frauen und Männer. Im Projekt wird untersucht, wie das Schweizer Bildungssystem zu den Geschlechterverhältnissen auf dem Arbeitsmarkt beiträgt.
Lay summary

Das Schweizer Bildungssystem drängt jugendliche Schulabgänger zu einer frühen beruflichen Orientierung. Das differenzierte Angebot der Ausbildungsberufe verleitet die Jugendlichen dabei, geschlechtertypische Berufswahlentscheide zu treffen. Diese Entscheide werden durch die berufsförmige Kopplung von Bildung und Beschäftigung längerfristig in unterschiedliche Arbeitsstellen von Frauen und Männern überführt. 

Trotz dieser wichtigen Erkenntnis mangelt es bisher an Forschung zur Rolle des Bildungssystems bei der Herstellung der Geschlechtersegregation auf dem Arbeitsmarkt. Das Projekt setzt an dieser Forschungslücke an. Es untersucht das Schweizer Bildungssystem als Institution, welche Jugendlichen biographisch frühe Bildungs- und Berufsaspirationen abverlangt (insbesondere in der Berufsbildung) und die darauf resultierenden individuellen Berufswahlentscheide mit späteren Arbeitsmarktpositionen verzahnt. 

Das Projekt wird empirisch gestütztes Wissen dazu liefern, wie die allgemein- und berufsbildenden Angebote des Bildungssystems auf der sekundären und tertiären Bildungsstufe zur Geschlechtersegregation auf dem Arbeitsmarkt beitragen. 

Basierend auf einem soziologischen Verständnis von Bildungssystemen, welches die Analysekategorie Geschlecht integriert, leistet das Projekt einen innovativen Beitrag zur internationalen Übergangsforschung. Methodisch wird ein international vergleichender Fallstudienansatz gewählt. Datengrundlage bilden die Schweizer Jugendlängsschnittstudie TREE sowie verschiedene längsschnittliche Datensätze aus Deutschland, Norwegen, Kanada, Bulgarien und Japan.

Das Forschungsprojekt wird entscheidungsrelevantes Steuerungswissen für die Reduzierung von Geschlechterungleichheit in Ausbildung und Arbeit liefern.

Direct link to Lay Summary Last update: 12.07.2017

Lay Summary (English)

Lead
In the Swiss labor market, women and men work in different occupations. This gender segregation results in unequally distributed labour at the work place and in the family, and hence in unequal life chances for women and men. The project investigates how the Swiss education system affects gender relations in the labor market.
Lay summary

The Swiss education system forces students to make major career choices early on. The wide variety of differentiated vocational education and training programs on offer allows youths to make gender-typical career choices. Because of the occupational linkage of education and employment, these choices translate into different jobs for women and men later on.

In spite of this important insight, we still lack sufficient research on the education system’s role in creating a gender-segregated labor market. The research program addresses this research gap. It studies the Swiss education system as an institution that requires early occupational aspirations (especially in the vocational education and training system) that tend to be especially gender-typed during adolescence. Furthermore it links the respective career decisions with gendered positions in the labor market later on.

The project will deliver empirically grounded knowledge on how the institutional logics of the education system contribute to gender segregation in the labor market, thus providing decision-makers with the knowledge needed to reduce gender inequality in education and employment.

Based on a sociologically informed understanding of education systems that incorporates gender as an analytical category, the project represents an innovative contribution to international transition research. Methodically, the project relies on regionally and internationally comparative case studies. The data sources used are the Swiss youth panel study TREE and various other transition surveys in Germany, Norway, Canada, Bulgaria and Japan.

The project will provide relevant knowledge for future education reforms to reduce the institutional reproduction of gender inequality in education and employment.

Direct link to Lay Summary Last update: 12.07.2017

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
The role of vocational education in the transmission of gender segregation from education to employment: Switzerland and Bulgaria compared
Heiniger Melina, Imdorf Christian (2018), The role of vocational education in the transmission of gender segregation from education to employment: Switzerland and Bulgaria compared, in Journal for Labour Market Research, 52(1), 15-15.
Gender segregation in education and employment. The role of educational systems in Bulgaria and Switzerland
ImdorfChristian, BieriFranziska, HeinigerMelina (2018), Gender segregation in education and employment. The role of educational systems in Bulgaria and Switzerland, in Kanoushev Martin, Ivanov Martin J., Boyadjieva Pepka (ed.), Iztok-Zapad, Sofia, 331-345.
Do Vocational Pathways Improve Higher Education Access for Women and Men from Less Privileged Social Backgrounds? A Comparison of Vocational Tracks to Higher Education in France and Switzerland
Imdorf Christian, Koomen Maarten, Murdoch Jake, Guégnard Christine (2017), Do Vocational Pathways Improve Higher Education Access for Women and Men from Less Privileged Social Backgrounds? A Comparison of Vocational Tracks to Higher Education in France and Switzerland, in Rassegna Italiana di Sociologia, 58(2), 283-314.
Diskriminierung in der beruflichen Bildung
Imdorf Christian (2017), Diskriminierung in der beruflichen Bildung, in El-Mafaalani Aladin, Yüksel Emine Gökçen, Scherr Albert (ed.), Springer Fachmedien Wiesbaden, Wiesbaden, 353-366.
Les parcours scolaires vers l'enseignement postsecondaire au prisme de la mobilité sociale et du genre en France et en Suisse
Murdoch Jake, Guégnard Christine, Imdorf Christian, Koomen Maarten (2017), Les parcours scolaires vers l'enseignement postsecondaire au prisme de la mobilité sociale et du genre en France et en Suisse, in Kamanzi C., Goastellec G., Picard F. (ed.), Presses de l’Université de Québec, Québec, 113-134.
Pathways fostering mobility to higher education for vulnerable immigrants in France, Switzerland and Canada
Murdoch Jake, Guégnard Christine, Koomen Maarten, Imdorf Christian, Kamanzi Canisius, Meyer Thomas (2017), Pathways fostering mobility to higher education for vulnerable immigrants in France, Switzerland and Canada, in European Journal of Higher Education, 7(1), 29-42.
Transition systems and non-standard employment in early career: comparing Japan and Switzerland
Imdorf Christian, Helbling Laura Alexandra, Inui Akio (2017), Transition systems and non-standard employment in early career: comparing Japan and Switzerland, in Journal of Education and Work, 30(5), 486-500.
Transitions sexuées de l’école à la l’enseignement post-obligatoire en Suisse
Wohlgemuth Karin, Schoch Aline, Imdorf Christian (2017), Transitions sexuées de l’école à la l’enseignement post-obligatoire en Suisse, in Buisson-Fenet Hélène (ed.), De Boeck Supérieur , Louvain-la-Neuve, 43-56.
Understanding discrimination in hiring apprentices: How training companies use ethnicity to avoid organisational trouble
Imdorf Christian (2017), Understanding discrimination in hiring apprentices: How training companies use ethnicity to avoid organisational trouble, in Journal of Vocational Education & Training, 69(3), 405-423.
Die Organisation von Bildung. Soziologische Analysen zu Schule, Berufsbildung, Hochschule und Weiterbildung
Sertl Michael, Leemann Regula Julia, Powell Justin J. W. , Imdorf Christian (ed.) (2016), Die Organisation von Bildung. Soziologische Analysen zu Schule, Berufsbildung, Hochschule und Weiterbildung, Beltz Juventa, Weinheim und Basel.
Differentiation in secondary education and inequality in educational opportunities: The case of Switzerland
Buchmann Marlis, Kriesi Irene, Koomen Maarten, Imdorf Christian, Basler Ariane (2016), Differentiation in secondary education and inequality in educational opportunities: The case of Switzerland, in Skopek Jan, Buchholz Sandra, Triventi Moris, Blossfeld Hans-Peter (ed.), Edward Elgar, Cheltenham, 111-128.
Duale versus vollzeitschulische Berufsausbildung in der Schweiz. Zwei Institutionalisierungsmuster der beruflichen Bildung aus rechtfertigungstheoretischer und kantonal vergleichender Perspektive
Imdorf Christian, Berner Esther, Gonon Philipp (2016), Duale versus vollzeitschulische Berufsausbildung in der Schweiz. Zwei Institutionalisierungsmuster der beruflichen Bildung aus rechtfertigungstheoretischer und kantonal vergleichender Perspektive, in Sertl Michael, Powell Justin J. W., Imdorf Christian, Leemann Regula Julia (ed.), Beltz Juventa, Weinheim und Basel, 186-207.
Erleichtern berufsfeldorientierte Mittelschulen den Hochschulzugang für Jugendliche aus hochschulbildungsfernen Milieus? Eine geschlechtersensible Analyse im französisch-schweizerischen Vergleich
Imdorf Christian, Koomen Maarten, Guegnard Christine, Murdoch Jake (2016), Erleichtern berufsfeldorientierte Mittelschulen den Hochschulzugang für Jugendliche aus hochschulbildungsfernen Milieus? Eine geschlechtersensible Analyse im französisch-schweizerischen Vergleich, in Horwath Ilona, Kriesi Irene, Riegraf Birgit, Liebig Brigitte (ed.), Westfälisches Dampfboot, Münster, 20-52.
Geschlechtersegregation im Bildungssystem - Welche Rolle spielt die Berufsbildung?
Imdorf Christian, Hegna Kristinn, Eberhard Verena (2016), Geschlechtersegregation im Bildungssystem - Welche Rolle spielt die Berufsbildung?, in Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis BWP, 45(2), 23-27.
How Do Second-Generation Immigrant Students Access Higher Education? The Importance of Vocational Routes to Higher Education in Switzerland, France and Germany
Murdoch Jake, Guégnard Christine, Griga Dorit, Koomen Maarten, Imdorf Christian (2016), How Do Second-Generation Immigrant Students Access Higher Education? The Importance of Vocational Routes to Higher Education in Switzerland, France and Germany, in Swiss Journal of Sociology, 42(2), 245-263.
Les réseaux d'entreprises formatrices : une nouvelle forme d'apprentissage en Suisse
Leemann Regula Julia, Da Rin Sandra, Imdorf Christian (2016), Les réseaux d'entreprises formatrices : une nouvelle forme d'apprentissage en Suisse, in Formation emploie, (133), 139-156.
Parcours scolaires, accès aux études supérieures et mobilité sociale: comparaison entre la France, la Suisse et le Canada
Kamanzi Pierre Canisius, Guégnard Christine, Koomen Maarten, Imdorf Christian, Murdoch Jake (2016), Parcours scolaires, accès aux études supérieures et mobilité sociale: comparaison entre la France, la Suisse et le Canada, in Bergman Manfred Max, Hupka-Brunner Sandra, Meyer Thomas, Scharenberg Katja (ed.), Seismo, Zürich, 130-153.
The Bulgarian Educational System and Gender Segregation in the Labour Market
Bieri Franziska, Imdorf Christian, Rumiana Stoilova, Boyadjieva Pepka (2016), The Bulgarian Educational System and Gender Segregation in the Labour Market, in European Societies, 18(2), 158-179.
The genesis of the vocational education in Switzerland from the perspective of justification theory: On the development of a dual vocational education model in the cantons of Geneva and Lucerne
Berner Esther, Gonon Philipp, Imdorf Christian (2016), The genesis of the vocational education in Switzerland from the perspective of justification theory: On the development of a dual vocational education model in the cantons of Geneva and Lucerne, in Gonon Philipp, Berner Esther (ed.), Peter Lang , Berne, 45-66.
Ausbildungsverbünde als Krisen-Bewältiger und krisenhafte Modelle in der dualen Berufsbildung. Analysen mit dem Instrumentarium der Soziologie der Konventionen
Leemann Regula Julia, Da Rin Sandra, Imdorf Christian (2015), Ausbildungsverbünde als Krisen-Bewältiger und krisenhafte Modelle in der dualen Berufsbildung. Analysen mit dem Instrumentarium der Soziologie der Konventionen, in Lessenich Stephan (ed.), Deutsche Gesellschaft für Soziologie, Trier, 1-22.
Cooperative VET in training networks: Analysing the free-rider problem in a sociology-of-conventions perspective
Leemann Regula Julia, Imdorf Christian (2015), Cooperative VET in training networks: Analysing the free-rider problem in a sociology-of-conventions perspective, in International Journal for Research in Vocational Education and Training, 2(4), 284-307.
Educational systems and gender segregation in education: a three country comparison of Germany, Norway and Canada
Imdorf Christian, Hegna Kristinn, Eberhard Verena, Doray Pierre (2015), Educational systems and gender segregation in education: a three country comparison of Germany, Norway and Canada, in Imdorf Christian (ed.), Emerald Group Publishing Limited, Bingley, 83-122.
Egalité des chances et discrimination lors du passage vers la formation professionnelle
Imdorf Christian, Scherr Albert (2015), Egalité des chances et discrimination lors du passage vers la formation professionnelle, in Haenni Hoti Andrea (ed.), CDIP, Bern, 82-88.
Gender differences at labor market entry in Switzerland
Imdorf Christian, Hupka-Brunner Sandra (2015), Gender differences at labor market entry in Switzerland, in Buchholz Sandra, Blossfeld Hans-Peter, Triventi Moris, Skopek Jan (ed.), Edward Elgar, Cheltenham, 267-286.
Gender Segregation in Vocational Education
Kristinn Hegna, Imdorf Christian, Liza Reisel (ed.) (2015), Gender Segregation in Vocational Education, Emerald Group Publishing, Bingley.
Gender segregation in vocational education: Introduction
Reisel Liza, Hegna Kristinn, Imdorf Christian (2015), Gender segregation in vocational education: Introduction, in Hegna Kristinn, Imdorf Christian, Reisel Liza (ed.), Emerald Group Publishing, Bingley, 1-22.
Qualität in der Bildung
Hupka-Brunner Sandra (ed.) (2015), Qualität in der Bildung, Julius Klinkhardt, Bad Heilbrunn.
Zur Einführung : der Qualitätsdiskurs im Bildungsbereich : eine kritische Bestandsaufnahme
Hupka-Brunner Sandra, Imdorf Christian, Grunder Hans-Ulrich, Bergman Manfred Max (2015), Zur Einführung : der Qualitätsdiskurs im Bildungsbereich : eine kritische Bestandsaufnahme, in Hupka-Brunner Sandra (ed.), Klinkhardt, Bad Heilbrunn, 7-12.

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
COCON, Universität Zürich, Prof. Dr. Marlis Buchmann Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Research Infrastructure
Université du Québec à Montréal, Département de sociologie, Prof. Pierre Doray Canada (North America)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Research Infrastructure
NOVA Oslo, Dr. Kristinn Hegna Norway (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Research Infrastructure
Institute for the Study of Societies and Knowledge, Bulgarian Academy of Science: Prof. Dr. Rumiana Bulgaria (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Research Infrastructure
- Exchange of personnel
IREDU, Université de Bourgogne: Prof. Dr. Jake Murdoch France (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
Graduate School of Humanities, Tokyo Metropolitan University, Prof. Akio Inui Japan (Asia)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Research Infrastructure
Depart. of Political and Social Sciences, European University Institute; Prof. Dr. H.-P. Blossfeld Italy (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
GRESCO EA 3815, Université de Poitiers; Prof. Dr. Gilles Moreau France (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
BIBB Bonn, Arbeitsbereich 2.1; Dr. Joachim Gerd Ulrich & Dr. Verena Eberhard Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Research Infrastructure

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
University of Luxembourg - Institute of Education and Society Lectures Individual talk Educational systems and gendered school-to-work transitions 04.10.2018 Esch-sur-Alzette, Luxembourg Imdorf Christian;
iss lunsjpresentasjon Individual talk Educational systems and gendered school-to-work transitions 20.09.2018 Trondheim, Norway Imdorf Christian;
Bildungssysteme und vergeschlechtlichte Übergänge von Schule in Ausbildung und Arbeit Talk given at a conference Abbruch, Umbruch, Aufbruch? Lebensverläufe junger Menschen und Ungleichheit in Ausbildung, Studium und Beruf (LUASB) 25.04.2018 Bonn, Germany Imdorf Christian;
Netzwerk Bildungsforschung – 2. Netzwerktreffen Individual talk Bildungssysteme und vergeschlechtlichte 22.03.2018 Stuttgart-Hohenheim, Germany Imdorf Christian;
3rd International Conference on Transitions in Youth, Young Adulthood and Beyond Talk given at a conference Transferring gender segregation from education to employment: The role of education – employment linkage in Switzerland and Bulgaria 29.09.2017 Bern, Switzerland Heiniger Melina; Imdorf Christian;
International Symposium “Vocational Education and Training – Race and Ethnicity” Talk given at a conference Understanding discrimination in hiring apprentices. How training companies use ethnicity to avoid organisational 06.06.2017 Huddersfield, Great Britain and Northern Ireland Imdorf Christian;
GOVPED Graduate Workshop 'Improving inclusiveness in dual VET systems' Talk given at a conference Dual-track VET in Switzerland: From inclusion to exclusion of vulnerable youth 05.05.2017 Lausanne, Switzerland Imdorf Christian;
International Workshop “How young people of early school leavers experience their transition to work? : Comparative cohort study between Japan, UK and Germany “ Talk given at a conference Invited comments on workshop contributions 19.03.2017 Tokyo, Japan Imdorf Christian;
Congress „Unleashing the creative potential of VET“ Talk given at a conference Transferring gender segregation from education to employment: The role of education – employment linkage in Switzerland and Bulgaria 15.03.2017 Zollikofen, Switzerland Imdorf Christian; Heiniger Melina;
Forschungskolloquium Soziologie Universität Basel Individual talk Geschlechtersegregation im Bildungssystem. Welche Rolle spielt die Berufsbildung? 05.12.2016 Basel, Switzerland Imdorf Christian;
MZES Mannheimer Zentrum für Europäische Sozialforschung AB A-Kolloquium Individual talk Do vocational pathways to higher education foster social mobility for males and females? A comparison of different tracks to higher education in France and Switzerland 22.11.2016 Mannheim, Germany Imdorf Christian;
Habilitationsvorlesung Individual talk Mit der Berufsmaturität an die Hochschule. Wer profitiert davon ? 08.11.2016 Basel, Switzerland Imdorf Christian;
Sociological Perspectives on Education Talk given at a conference Do vocational pathways to higher education foster social mobility for males and females? A comparison of different tracks to higher education in France and Switzerland 04.11.2016 Zürich, Switzerland Imdorf Christian;
SLLS International Conference: Education and the Life Course - Determinants and Consequences of Unequal Educational Opportunities Talk given at a conference The change of gender-typical occupational aspirations: Examining the role of secondary school types and values 07.10.2016 Bamberg, Germany Imdorf Christian;
38. Kongress der Deutschen Gesellschaft für Soziologie. Sektion Bildung & Erziehung: Institutionelle Öffnungen im Bildungssystem Talk given at a conference Erleichtern berufsfeldorientierte Mittelschulen den Hochschulzugang für Jugendliche aus hochschulbildungsfernen Milieus? 28.09.2016 Bamberg, Germany Imdorf Christian;
IZFG Fachtagung "Berufsorientierung, Geschlecht und Schule“ Talk given at a conference Geschlechtersegregation im Bildungssystem. Welche Rolle spielt die Berufsbildung? 09.09.2016 Bern, Switzerland Imdorf Christian;
Summer School 2016 «Measuring Discrimination» nccr on the move Talk given at a conference Reasons for employer discrimination in apprentice recruitment 25.08.2016 Neuchâtel, Germany Imdorf Christian;
Research meeting at the Keio Panel Centre, Keio University Individual talk Swiss youth panel study TREE Structure and research agenda 01.07.2016 Tokyo, Japan Imdorf Christian;
Research Seminar, Rikkyo University Individual talk School-to-work transition systems and non-regular employment in early career. Switzerland and Japan compared 30.06.2016 Tokyo, Japan Imdorf Christian;
Colloque de recherche LINES & LIVES Individual talk The Permeability of Education Systems and Gender Segregation in Education : Case Study Evidence from Bulgaria and Switzerland 12.04.2016 Lausanne, Switzerland Imdorf Christian;
Gender Segregation in Vocational Education – What makes a difference? Talk given at a conference Educational Systems and Gender Segregation in Education: A Three-Country Comparison of Germany, Norway and Canada 07.03.2016 Oslo, Norway Imdorf Christian;
Forschungskolloquium Soziologie, Universität Bern Individual talk Educational Permeability and Gender Segregation 28.10.2015 Bern, Switzerland Heiniger Melina; Imdorf Christian;
Society for Longitudinal and Lifecourse Studies Conference 2015 Talk given at a conference Educational Permeability and Gender Segregation: Case Study Evidence from Bulgaria and Switzerland 20.10.2015 Dublin, Ireland Imdorf Christian;


Self-organised

Title Date Place
Workshop Factorial Designs in Recruiter Surveys 09.11.2016 Bern, Switzerland
Sociological Perspectives on Education 04.11.2016 Zürich, Switzerland

Knowledge transfer events

Active participation

Title Type of contribution Date Place Persons involved
Habilitationsvorlesung an der Universität Basel Talk 08.11.2016 Basel, Switzerland Imdorf Christian;


Self-organised

Title Date Place

Communication with the public

Communication Title Media Place Year
Media relations: print media, online media A 15 anni non si compie una scelta atipica. Discriminazioni nel mondo della formazione contatto.sev Italian-speaking Switzerland 2015
Media relations: print media, online media Mit 15 Jahren trifft man keine atypische Wahl. Diskriminierung in der Welt der beruflichen Ausbildun kontakt.sev German-speaking Switzerland 2015
Media relations: print media, online media On ne fait pas de choix atypique à 15 ans. Discrimination dans le monde de la formation contact.sev Western Switzerland 2015
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) Project website esgt.unibas.ch esgt.unibas.ch International 2015

Awards

Title Year
Habilitation in Soziologie an der Universität Basel 2016

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
150998 Transitionen von der Erstausbildung ins Erwerbsleben 01.04.2014 Research Infrastructure
133731 Bildungssysteme und vergeschlechtlichte Übergänge von Schule in Ausbildung und Arbeit 01.06.2011 SNSF Professorships

Abstract

Im Forschungsvorhaben wird untersucht, wie das Schweizer Bildungssystem die Übergänge von Individuen von der Schule in die Arbeitswelt strukturiert. Dabei interessiert im Besonderen, wie es die horizontale und vertikale Geschlechtersegregation in Ausbildung und Arbeit mitproduziert. Die Forschungsfrage wird im internationalen Vergleich mit Bulgarien und Japan auf Basis nationaler Fallstudien beantwortet. Als schweizerische Datengrundlage dient die Längsschnittuntersuchung TREE (Transition von der Erstausbildung ins Erwerbsleben). Als wesentliche Beiträge wird das Vorhaben zum einen empirisch gesichertes Steuerungswissen zur Reduzierung von Geschlechterungleichheit in Ausbildung und Beruf bereitstellen. Zum anderen ermöglicht es die Etablierung einer international vergleichenden System- und Prozessforschung in der Schweizer Bildungsforschung.
-