Project

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"I’d like to be…" - A game promoting gender-atypical career choice

English title "I’d like to be…" - A game promoting gender-atypical career choice
Applicant Makarova Elena
Number 158558
Funding scheme Agora
Research institution Abteilung Pädagogische Psychologie Institut für Erziehungswissenschaft Universität Bern
Institution of higher education University of Berne - BE
Main discipline Educational science and Pedagogy
Start/End 01.02.2015 - 30.09.2016
Approved amount 161'313.00
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Keywords (8)

Youth; Career choice; Swiss labour market; Gender; Smartphone application; Game; Vocational education; Occupational segregation

Lay Summary (German)

Lead
Ziel des “I’d like to be...”-Projekts ist ein elektronisches Lernspiel für Jugendliche in der 7. & 8. Klasse, welches die Berufswahl mit Fokus auf geschlechterstereotype Vorstellungen thematisiert.
Lay summary

Wie unter anderem im NFP 60 „Gleichstellung der Geschlechter“ nachgewiesen wurde, wählen die Schweizer Jugendlichen ihre Berufe sehr geschlechterstereotyp. Trotz vielfältigen Bemühungen für eine ausgeglichenere Repräsentation der Geschlechter in den jeweils atypischen Feldern, erweist sich die horizontale Segregation als sehr persistent. Das “I’d like to be...”-Projekt will Jugendlichen der 7. & 8. Klasse spielerisch ermöglichen, ihren Berufswahlhorizont zu erweitern, Geschlechterstereotype zu dekonstruieren und ein reflektiertes Verhältnis zu den eigenen Berufswünschen zu entwickeln. Zudem soll es sie ermuntern, ihren Fähigkeiten und Interessen nachzugehen und sich nicht aufgrund von klassischen Geschlechterrollenbildern für einen bestimmten Beruf zu entscheiden. Um das Ziel eines lustvollen Spiels mit hohem Lerneffekt zu erreichen, entsteht das Projekt in enger Zusammenarbeit mit Schulklassen und Berufsberatungsfachleuten. Das Endprodukt wird von spezifischen Institutionen wie dem Nationalen Zukunftstag, dem AVANTI-Projekt der Pädagogischen Hochschule Bern und dem SDBB (Schweizerisches Dienstleistungszentrum für Berufsbildung sowie Berufs-, Studien- und Laufbahnberatung) prominent lanciert. Das Lernspiel wird in drei Landessprachen spielbar sein, um möglichst viele Schweizer Jugendliche zu erreichen.

Direct link to Lay Summary Last update: 02.02.2015

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Dr. Katja Driesel-Lange/ Westfälische Wilhelms-Universität Münster Germany (Europe)
- Publication
Eveline Ianelli / Pädagogische Hochschule Bern Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Industry/business/other use-inspired collaboration
SDBB - Schweizerisches Dienstleistungszentrum Berufsbildung Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
Isabelle Santamaria / Nationaler Zukunftstag Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
Anja Roth / BIZ Oerlikon, Amt für Jugend und Berufsberatung des Kantons Zürich Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Monika Hofmann, M.A. / Interdisziplinäres Zentrum für Geschlechterforschung IZFG, Universität Bern Switzerland (Europe)
- Publication
- Research Infrastructure
- Exchange of personnel
- Industry/business/other use-inspired collaboration
Prof. Dr. Hannelore Faulstich-Wieland / Universität Hamburg Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results

Communication with the public

Communication Title Media Place Year
Talks/events/exhibitions Bildung über Berufe mit Serious Games? International 2018
Talks/events/exhibitions Gendersensible Berufswahl digital fördern?! German-speaking Switzerland 2018
Talks/events/exhibitions Serious Game like2be – zur Erweiterung des Berufswahlhorizontes International 2018
Talks/events/exhibitions Serious Games als innovatives Instrument in der Berufsorientierung. German-speaking Switzerland 2017
Media relations: print media, online media Aktuelles Projekt am IZFG: "like2be" - ein elektronisches Lernspiel zur geschlechtersensiblen Berufs genderstudies German-speaking Switzerland 2016
Media relations: print media, online media Angebote der Schulinformatik der PHBern für ICT-Verantwortliche an Berner Volksschulen online Plattform der Schulinformatik der PHBern German-speaking Switzerland 2016
Media relations: print media, online media Angebote zur Öffnung der Berufswahl der FGS Kt. Bern Broschüre der Kantonalen Fachstelle für die Gleichstellung von Frauen und Männern, Kt. Bern German-speaking Switzerland 2016
Talks/events/exhibitions Berufsorientierung, Geschlecht und Schule German-speaking Switzerland 2016
Media relations: print media, online media Evaluationsbericht zur Entwicklung des elektronischen Spiels like2be Publikation German-speaking Switzerland 2016
Print (books, brochures, leaflets) Flyer like2be Italian-speaking Switzerland German-speaking Switzerland Western Switzerland 2016
Media relations: print media, online media Geschlechtersensible Berufswahl Panorama – Bildung, Beratung, Arbeitsmarkt German-speaking Switzerland 2016
Media relations: print media, online media Gleichstellung und Berufswahl Homepage «Mein Beruf»: Berufswahl-Workshop Sek I German-speaking Switzerland 2016
Media relations: print media, online media Lernspiel zur Berufswahl „like2be“ / Le jeu pédagogique „ike2be" Newsletter der der KBSB Italian-speaking Switzerland German-speaking Switzerland Western Switzerland Rhaeto-Romanic Switzerland 2016
Media relations: print media, online media like2be – ein elektronisches Lernspiel zur geschlechtersensiblen Berufswahl Newsletter der Fachstelle Familie und Gleichstellung Kt. Aargau German-speaking Switzerland 2016
Media relations: print media, online media Like2be – Welcher Job passt zu wem? Newsletter Fachstelle für die Gleichstellung von Frauen und Männern German-speaking Switzerland 2016
Media relations: print media, online media online Spiel "like2be" Webseite "like2be" Western Switzerland German-speaking Switzerland Italian-speaking Switzerland 2016
Media relations: print media, online media Unterrichtsmaterialien: like2be - Elektronisches Lernspiel zur geschlechtersensiblen Berufswahl Homepage des Präsidialdepartements der Stadt Zürich German-speaking Switzerland 2016
Media relations: print media, online media ‘When I grow up I want to be equal’ International Innovation International 2015

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
129279 Geschlechtsuntypische Berufs- und Studienwahlen bei jungen Frauen 01.08.2010 NRP 60 Gender Equality

Abstract

As empirical research and statistical data show, career choices of youth in Switzerland follow very distinct gender-typical patterns. Put boldly, girls typically choose occupations in the social and health sector while boys are commonly drawn to technical fields and to the exact and natural sciences. This horizontal occupational segregation of the Swiss labour market fosters the reproduction and stabilization of gender stereotypes and thereby inhibits equal life chances for women and men. There has been extensive research and various efforts to raise youths’ awareness of gender-atypical career paths and to support youths’ occupational choices that are not gender-typical. However, the horizontal segregation has proven to be extremely persistent and manifest. Thus, more persistent effort using innovative means to promote gender-atypical career aspirations are needed. In this respect, the project at hand aims to broaden the vocational perspectives of adolescents and to deconstruct gender stereotypes associated with certain professions by creating a serious game which will acquaint boys and girls with gender-atypical occupa-tions and roles. Research results indicate that direct or indirect experiences with occupational fields as well as role models and support from the immediate social environment are vital factors in choosing a career. Thus, the game is envisioned to show a virtual social milieu in which adolescents encounter gender-atypical role models and notions that are rarely available to them in their immediate environment. The game will be developed in close dialogue with external partners and the target group. Furthermore, various forms of evaluation at different stages are planned to ensure a sensible development and regular revision based on feedback. The game will be made available as a smartphone application and it will be promoted and incorporated by various institutions, events, and media.
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