Projekt

Zurück zur Übersicht

PSC Discovery Program for Youth

Titel Englisch PSC Discovery Program for Youth
Gesuchsteller/in Zeeman Samuel C.
Nummer 158542
Förderungsinstrument Agora
Forschungseinrichtung Departement Umweltsystemwissenschaften ETH Zürich
Hochschule ETH Zürich - ETHZ
Hauptdisziplin Molekularbiologie
Beginn/Ende 01.04.2015 - 31.03.2018
Bewilligter Betrag 175'440.00
Alle Daten anzeigen

Alle Disziplinen (9)

Disziplin
Molekularbiologie
Biophysik
Forst- und Agrarwissenschaften
Botanik
Zellbiologie, Zytologie
Oekologie
Biochemie
Umweltforschung
Genetik

Keywords (6)

Young people; Innovation; Tinkering; Inquiry-based learning; Global change; Plant Sciences

Lay Summary (Deutsch)

Lead
Die PSC Discovery Programm für Jugendliche möchte Innovationen in der Pflanzenforschung und deren Nutzen für die Gesellschaft sichtbar machen. Von April 2015 bis Juli 2017, werden 15+ WissenschaftlerInnen und Kommunikatorinnen des Zurich-Basel Plant Science Center zusammen mit Lehrpersonen des ETH MINT Lernzentrum verschiedene Workshops für die Sekundarstufe entwickeln und durchführen. Die Workshops werden viele spannende Experimente und Diskussionsformate rund um das Thema Innovation in der Pflanzenforschung anbieten. Für jedes Experiment werden Lernziele formuliert, die sich nach dem im Lehrplan 21 formulierten Kompetenzen und Aufträgen orientieren. Die Experimente können als forschendes Lernen (inquiry-based learning) angeleitet werden.
Lay summary

Die PSC Discovery Programm für Jugendliche möchte Innovationen in der Pflanzenforschung und deren Nutzen für die  Gesellschaft sichtbar machen. Von April 2015 bis Juli 2017, werden 15+ WissenschaftlerInnen und Kommunikatorinnen des Zurich-Basel Plant Science Center zusammen mit Lehrpersonen des ETH MINT Lernzentrum verschiedene Workshops für die Sekundarstufe entwickeln und durchführen. Die Workshops werden viele spannende Experimente und Diskussionsformate rund um das Thema Innovation in der Pflanzenforschung anbieten. Dazu gehören z. B. der Einsatz von hochentwickelten Technologien wie die 3D-Mikroskopie und die Analyse von pflanzlichen Genomen, neue Verfahren in der Pflanzenzüchtung sowie Modelle für Zukunftsvorhersagen für Klimawandel.  Für jedes Experiment werden Lernziele formuliert, die sich nach dem im Lehrplan 21 formulierten Kompetenzen und Aufträgen orientieren. Die Experimente können als forschendes Lernen (inquiry-based learning) angeleitet werden.
Die Discovery Workshops werden durch ausserschulischen Angebote ergänzt. Verschiedene Tüftelaktivitäten und Olympiaden (z.B. Bugnplay.ch) werden der Leidenschaft und Begeisterung für Innovationen einen Experimentierraum geben. Im Jahr 2016, lädt eine ganzjährige Klimagarten Installation im Botanischen Garten der Universität Zürich zu Experimenten, Schulklassenführungen  und Veranstaltungen rund um das Thema Klimaveränderung und nachhaltigem Verhalten ein.

Organisatoren: Seit 2010 bringt das Zurich-Basel Plant Science Center die pflanzenwissenschaftliche Forschung in den Schul- und Familienalltag. Das PSC ist ein Kompetenzzentrum für Pflanzenwissenschaften und vertritt über 500 Forschende der ETH Zürich sowie der Universitäten Zürich und Basel. Die Workshops werden über das Life Science Learning Center, das Science Lab der Universität Zürich, der Verein GLOBE Schweiz und das Schweizerische Life Science Schulprogamm von Science et Cité angeboten.

Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 04.03.2015

Verantw. Gesuchsteller/in und weitere Gesuchstellende

Mitarbeitende

Zusammenarbeit

Gruppe / Person Land
Formen der Zusammenarbeit
Verein GLOBE Schweiz, Phaenonet, Eric Wyss Schweiz (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Publikation
- Forschungsinfrastrukturen
Zurich-Basel Plant Science Center, M. Paschke, M. Dahinden, J. Schläpfer, C. Rapo Schweiz (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Publikation
- Forschungsinfrastrukturen
- Austausch von Mitarbeitern
Migros Kulturprozent, Dominik Landwehr Schweiz (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Publikation
Communications Departments ETH Zurich, University of Zurich Schweiz (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Publikation
EducETH MINT Lernzentrum, Ralph Schuhmacher, Patrick Faller Schweiz (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Publikation
- Austausch von Mitarbeitern
Life Science Learning Center, Prof. Daniel Kiper Schweiz (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Publikation
- Forschungsinfrastrukturen

Kommunikation mit der Öffentlichkeit

Kommunikation Titel Medien Ort Jahr
Print (Buch, Brochuren, Infoblätter) Big Data in medicine and plant sciences International 2018
Print (Buch, Brochuren, Infoblätter) PSC Discovery Workshops: 3D-Mikrokopie Deutschschweiz 2018
Print (Buch, Brochuren, Infoblätter) PSC Discovery Workshops: Adaptive Evolution Deutschschweiz 2018
Print (Buch, Brochuren, Infoblätter) PSC Discovery Workshops: Biokommunikation Deutschschweiz 2018
Print (Buch, Brochuren, Infoblätter) PSC Discovery Workshops: Klimawandel Deutschschweiz 2018
Print (Buch, Brochuren, Infoblätter) PSC Discovery Workshops: Metabolisms Deutschschweiz 2018
Print (Buch, Brochuren, Infoblätter) PSC Discovery Workshops: Moderne Pflanzenzucht Deutschschweiz 2018
Print (Buch, Brochuren, Infoblätter) PSC Discovery Workshops: Symbiose Deutschschweiz 2018
Print (Buch, Brochuren, Infoblätter) Climate Garden 2085: Handbook for a public experiment International 2017
Print (Buch, Brochuren, Infoblätter) Klimagarten 2085: Handbuch für ein öffentliches Experiment Deutschschweiz International 2017
Neue Medien (Web, Blogs, Podcasts, NewsFeed, usw.) PSC Facebook Deutschschweiz International 2017
Print (Buch, Brochuren, Infoblätter) Was erforschen Pflanzenwissenschaftlerinnen? Deutschschweiz 2017
Referate/Veranstaltungen/Ausstellungen Klimagarten 2085 - art and science exhibition Deutschschweiz 2016
Neue Medien (Web, Blogs, Podcasts, NewsFeed, usw.) Klimagarten 2085 Blog Blog International Deutschschweiz 2016
Neue Medien (Web, Blogs, Podcasts, NewsFeed, usw.) Klimagarten Facebook Deutschschweiz International 2016
Neue Medien (Web, Blogs, Podcasts, NewsFeed, usw.) Plant Science at School Website Deutschschweiz International 2015

Verbundene Projekte

Nummer Titel Start Förderungsinstrument
171682 PSC Creative Camps for Youth 01.04.2017 Agora
159767 Breeding systems and germline development - evolutionary genomic analysis using Arabidopsis relatives 01.06.2015 Projektförderung (Abt. I-III)
150838 Lightsheet Fluorescence Microscopy 01.12.2013 R'EQUIP
130794 Common mycorrhizal networks: Impact on biodiversity, ecosystem function and sustainable land use 01.06.2010 Projektförderung (Abt. I-III)
136273 CarboCount CH: Quantifying greenhouse gas fluxes and their sensitivity to climate variations: A case study in Central Europe and Switzerland 01.01.2012 Sinergia
138983 FUNCTIONAL GENOMICS OF GRASS REPRODUCTIVE TRAITS 01.10.2012 SNF-Förderungsprofessuren
127155 Adaptive genetic variation and plant adaptation to environmental heterogeneity (AVE) 01.04.2010 Sinergia
133863 Live Cell Imaging to study dynamic developmental processes and protein-protein intertactions in planta 01.12.2011 R'EQUIP
134200 Transcriptomic analysis of polyploid species using second generation sequencers: how are they tolerant of broader range of environmental stresses? 01.02.2011 Marie Heim-Voegtlin Beiträge
145021 Advancing Quantitative and Post-Translational Modification Proteomics by Latest Generation Mass Spectrometry 01.07.2013 R'EQUIP
146373 The role of diffuse radiation for a long-term arable crop rotation at Oensingen, Switzerland (Acronym: DiRad Oensingen) 01.04.2014 Projektförderung (Abt. I-III)
140917 Recurrent patterns in molecular adaptation and speciation: evolutionary genomic analysis using Arabidopsis relatives 01.06.2012 Projektförderung (Abt. I-III)
138248 Insecticidal activity in root-colonizing plant-beneficial pseudomonads: Molecular mechanisms and exploitation for pest control 01.01.2012 Projektförderung (Abt. I-III)
148857 Discovery of factors regulating carbohydrate storage in plants: implications for biotechnological improvement of crops for food and for clean, green technologies. 01.08.2014 Bilaterale Programme

Abstract

The PSC Discovery Program for Youth aims to highlight the trends of plant science research, convey a passion for its innovations and thus inspire the next generation of inventors, scientists and engaged citizens. From Mar 2015 to Jun 2017, scientists from the Zurich-Basel Plant Science Center (PSC) will develop inquiry-based science education (IBSE) content for young people in secondary school classes - engaging with some of the latest innovations in plant science research. This includes for example advanced 3D microscopy, novel breeding methods, “omics” technologies and predictive evolutionary and climate change models. +13 leading research groups will work together with a team of science communicators and educators as well as experts in school curriculum (MINT Lernzentrum) development to transform innovative science into engaging, hands-on experiments and learning materials, open dialogue formats and take homes. We will encourage young people to make cognitive connections between science and society, global and local issues, and to see the relevance of science for their own lives. Every learning activity is embedded in an inquiry-based (IBSE) framework within well-defined guidelines. Our focus will be on mapping the learning objectives within these classroom activities with the competencies described in Lehrplan 21 to make sure that teachers can implement the classroom trainings in the pupils’ portfolios. The workshops will be offered on demand via regional learning centers accredited locations for classroom training (e.g. Life Science Learning Center / Science Lab) and established/highly recognized Swiss platforms offering school class training (e.g. Verein GLOBE Schweiz, Swiss Life Science School Program of Science et Cite).Out of school activities: In parallel to each workshop we would like to inspire the young people to invent their own plant science and technology related innovations. These products can be developed in class or outside of class in the TüftelLabor facilities, our own laboratories, or the newly established Klimagarten at the University of Zurich. The young inventors will get feedback from our science educators and can enter the product in the Migros Bugnplay.ch competition and/or Swiss Scientific Olympiads. Visible and reusable: The contents will be developed so that they can be easily reproduced by for example young scientists, student helpers, teachers or trainers from the regional learning centers. Workshop guidelines and teaching materials will be published in a booklet: “Inquiry-based learning in Innovative Plant Sciences” and on an online learning platform (OLAT). The workshops will also be offered during other public events, such as the annual national “Fascination of Plants Day” organized by the PSC, Treffpunkt Science City, Scientifica, the Bicentennial of the Swiss Academy of Science.The Organizers: The PSC (www.plansciences.ch) is a competence center of the Universities of Zurich and Basel, and ETH Zurich. It is internationally and nationally well recognized. Around 500 plant science researchers contribute to understanding and solving global challenges through a true interdisciplinary network that allows us to draw from broad expertise. Researchers and staff of the PSC have many years of combined experience in science communication and education, from interactive exhibit building to teacher continuing education.
-