Projekt

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The Rise of Citizen Science: Rethinking Public Participation in Science

Titel Englisch The Rise of Citizen Science: Rethinking Public Participation in Science
Gesuchsteller/in Strasser Bruno
Nummer 157787
Förderungsinstrument SNSF Consolidator Grants
Forschungseinrichtung Euresearch Genève Université de Genève
Hochschule Universität Genf – GE
Hauptdisziplin Allgemeine Geschichte (ohne Ur- und Frühgeschichte)
Beginn/Ende 01.11.2015 - 31.10.2020
Bewilligter Betrag 1'472'790.00
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Keywords (9)

Citizen Science; Science and Technology Studies; Science and Society; Public Participation; Expertise; Prosopography; History of Science; Life Sciences; Digital Humanities

Lay Summary (Französisch)

Lead
L’essor des sciences citoyennes constitue une transformation historique profonde des relations entre sciences et société. Le public est aujourd'hui invité à participer à la production du savoir scientifique, et plus seulement à des délibérations sur les contenus scientifiques produis par les experts. La participation du public promet d’atteindre, en même temps, plusieurs objectifs scientifiques, éducatifs, et politiques. Les sciences citoyennes rendraient possible des études, notamment sur l'environnement, à grande échelle, elles permettrait au public de mieux comprendre le fonctionnement de la science, et assurerait une plus grande démocratisation de la science.
Lay summary

Contenu et objectifs du travail de recherche 

The projet “The Rise of the Citizen Sciences: Rethinking Public Participation in Science” propose la première étude historique approfondie de cette transformation des rapports entre science et société. La participation publique à la science a été très commune à diverses périodes dans le passé et s’est déployée selon des formes sociales très varriés, depuis les naturalistes Victoriens, aux astronomes amateurs, ou aux bricoleurs de radios et d’appareils électroniques. Ce projet examinera cette diversité, en Europe, aux Etats-Unis, et en Asie, en examinant en détails divers projets de sciences citoyennes. Il propose aussi la première biographie collective des millions de personnes à travers le monde qui participent à des projets de sciences citoyennes, afin de mieux comprendre leurs motivations, leurs représentations, et les effets de leur participation sur leur statut de citoyens. Une des hypothèses clés de ce travail est que les sciences citoyennes représentent une transformation particulièrement radicale pour les sciences expérimentales, qui ont été, bien plus que les sciences naturalistes, tenues à l’écart du public. Une autre hypothèse est que les sciences citoyennes, représentent une nouvelle tentative de légitimation de la science face à un public toujours plus critique face aux savoirs experts.

 Contexte scientifique et social du projet de recherche

Les études sur la participation publique dans les sciences se sont concentrées jusqu’ici sur les dispositifs délibératifs qui impliquaient les citoyens dans des discussions ou des décisions sur des sujets technologiques ou scientifiques. Ce projet porte sur la participation des citoyens dans la production des connaissances. Il fait appel à des nouvelles méthodes des “digital humanities”. Plus largement, il s’inscrit dans la redéfinition de l’expertise et l’essor de la participation des amateurs à la production culturelle notamment par la musique, la photographie ou le journalisme.

 

 

Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 07.09.2015

Verantw. Gesuchsteller/in und weitere Gesuchstellende

Mitarbeitende

Verbundene Projekte

Nummer Titel Start Förderungsinstrument
166345 Promoting Knowledge. The Origins of the Science System and the Making of Professional Structures in European States, 1700-1870 01.06.2016 Projektförderung (Abt. I-III)

Abstract

The emergence of the citizen science movement in the late 20th century represents one of the most significant historical transformations in the relationships between science and society in modern times. In contrast to other recent forms of public participation in science, which focused on involving non-experts in deliberative procedures (consensus conferences, etc.), the citizen science movement promises to include citizens in the production of reliable scientific knowledge.This project proposes the first in-depth historical study of the emergence of citizen science, in Europe and the United States, since the 1970s, focusing on the experimental life sciences, especially “big data” biology. This project will achieve this ambitious aim by constituting an interdisciplinary team of researchers, collaborating with other scholars in Europe and the United States, and working closely with an advisory board of world-leading scholars: Sheila Jasanoff, Harvard; Dan Kevles, Yale; Helga Nowotny, ETH Zurich; Dominique Pestre, EHESS, Paris; and Jakob Tanner, Universität Zürich. The historical narrative will be based on a wide variety of primary sources, including scientific publications and popular media; websites, discussion forums, and online blogs; and oral histories conducted with citizen science organizers and participants. Using cutting-edge methods from the digital humanities will allow us to exploit the rich historical material collected from online communities. Specifically, by examining three types of citizen sciences projects in detail — distributed computing, crowdsourcing, and do-it-yourself science — we will analyze how these projects construct specific visions of “global” citizenship, “amateur” participation, and “orthodox” science.Taking a larger perspective, the project will offer the first collective biography of citizen science organizers and participants, from over one hundred projects. All the data from this prosopographical study, as well as the primary and secondary sources, will be integrated in an online relational database made available on a dedicated website: www.riseofcitizenscience.eu. It will constitute a powerful research instrument for our team, other scholars, and citizen science organizers.The historical perspective adopted for this study will provide a novel interpretation of the transformation of public participation in science, from the 19th century to the present. Although the current level and type of public participation in science is often presented as unprecedented, at various periods in the past it was far more common than today. From Victorian naturalists to amateur astronomers, the forms of public participation have been extremely diverse. By comparing and contrasting current forms with well-studied examples from the past, this project will highlight the historical significance of the current citizen science movement.The main historical hypothesis is that citizen science projects with an experimental emphasis represent the most radical transformation in the relationship between science and society. These studies reconnect experimental sciences with the broader public from which it has been divorced since the late 19th century, unlike the naturalist-oriented activities that have continuously relied on amateurs. A further hypothesis is that the emergence of citizen science is less a result of a technological change (internet and social media) or the need to “educate” citizens, than of a quest to increase the legitimacy of science amongst a lay public. This project will thus not only contribute to a fuller understanding of citizen science, but also to the rise of the “amateur” and the redefinition of expertise in a democratic society.
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