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L'imaginaire du démoniaque dans la Septante. Analyse comparée de la catégorie de "démon" dans les Bibles grecque et hébraïque

English title Demonic Imaginaire in the Septuagint: A Comparative Study of the Category of "Demon" in the Greek and Hebrew Bibles
Applicant Nihan Christophe
Number 156350
Funding scheme Project funding (Div. I-III)
Research institution Institut romand des sciences bibliques(IRSB) Faculté de Théologie Université de Lausanne
Institution of higher education University of Lausanne - LA
Main discipline Religious studies, Theology
Start/End 01.07.2015 - 30.06.2018
Approved amount 195'729.00
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Keywords (6)

Demon; Hellenistic Judaism; Ancient Israel; Hebrew Bible; Septuagint; Ancient mythology

Lay Summary (French)

Lead
En dépit des nombreuses études qui ont porté sur la catégorie de « démon » dans la Bible hébraïque ainsi que dans le judaïsme ancien, on s’est beaucoup moins intéressé à cette notion dans la traduction grecque de la Bible hébraïque, ou Septante (LXX). La présente recherche vise à combler cette lacune, en analysant la pertinence et la construction de la catégorie de « démon » dans la Bible grecque, en tant que première réception de la Bible Hébraïque dans l’antiquité.
Lay summary

Cette recherche analysera la manière dont les figures démoniaques sont représentées dans la Bible hébraïque et dans la Bible grecque. A cet effet, on comparera systématiquement les descriptions qui sont présentes dans les deux corpus pour expliquer dans quelle mesure la LXX construit un imaginaire spécifique du démoniaque, et dans quelle mesure cet imaginaire peut être mis en rapport avec la catégorie de démon à l’époque hellénistique. Par ailleurs, on examinera également la manière dont l’étude des démons dans la LXX permet d’éclairer en retour cette catégorie dans le cas de la Bible hébraïque, en analysant par exemple quels sont les traits qui ont été retenus par les traducteurs grecs comme étant constitutifs de l’imaginaire démoniaque. Du point de vue méthodologique, la recherche ne se limitera pas à une comparaison linguistique et philologique des mots grecs employés pour traduire certains termes hébreux, mais cherchera à replacer la Septante dans son contexte historico-culturel de production, à savoir l’Egypte hellénisée des premiers siècles avant l’ère.

De manière générale, ce projet se situe au croisement entre études bibliques, anthropologie du monde antique et histoire des religions : il vise à contribuer à l’histoire de la construction de la notion de démon comme catégorie religieuse, en évaluant notamment la place occupée par la LXX dans ce parcours. En outre, il doit également servir à présenter un nouveau modèle pour étudier les rapports entre la Bible grecque et Hébraïque. Entres autres résultats, la recherche aboutira à l’élaboration d’un répertoire compréhensif des sources sur la représentation des entités intermédiaires dans les textes bibliques, qui pourra être une référence pour les spécialistes de l’Antiquité qui abordent cette problématique.

Direct link to Lay Summary Last update: 15.12.2014

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
Demonic agents in the Greek Bible. Evaluating the role of Septuagint in creating an Hellenistic demonology
Angelini Anna (2018), Demonic agents in the Greek Bible. Evaluating the role of Septuagint in creating an Hellenistic demonology, in Meiser Martin (ed.), Mohr Siebeck, Tübingen, 701-713.
L’imaginaire comparé du démoniaque dans les traditions de l’Israël ancien. Le bestiaire d’Esaïe dans la Septante
Angelini Anna (2017), L’imaginaire comparé du démoniaque dans les traditions de l’Israël ancien. Le bestiaire d’Esaïe dans la Septante, in Römer Thomas (ed.), Academic Press / Vandenhoeck & Ruprecht, Fribourg / Göttingen, 116-134.
Les habitants des ruines dans la Bible hébraïque
Nihan Christophe (2017), Les habitants des ruines dans la Bible hébraïque, in Römer Thomas (ed.), Academic Press/Vandehoeck & Ruprecht, Fribourg/Göttingen, 88-115.
Ruins, Zion, and the Animal Imagery in the Septuagint of Isaiah 34
Angelini Anna (2016), Ruins, Zion, and the Animal Imagery in the Septuagint of Isaiah 34, in Journal for the Septuagint and Cognate Studies, 49, 97-109.
Gryps
AngeliniAnna, Gryps, in Joosten Jan (ed.), Mohr Siebeck, Tübingen.
Illness, Possession and Healing in the Second Temple Period: An Overview
Angelini Anna, Illness, Possession and Healing in the Second Temple Period: An Overview, in Journal of Social History of Medicine and Health.

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Septuaginta-Unternehmen, Göttingen Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
UMR 8167, Paris France (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
Centra di Antropologia del Mondo Antico Italy (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
SBL Annual Meeting (IOSCS) Talk given at a conference Divine names, semantic shifts and cultural transformations in the LXX: The renderings of Shadday as a test case 18.11.2017 Boston, United States of America Angelini Anna;
6. Internationale Fachtagung von Septuaginta-Deutsch Talk given at a conference Demonic agents in the Greek Bible. Evaluating the role of the Septuagint in the creation of a Hellenistic demonology 19.07.2016 Wuppertal, Germany Angelini Anna;


Self-organised

Title Date Place
Les épithètes divines dans la Bible hébraïque, la LXX, et leurs contextes antiques 11.04.2018 Lausanne, Switzerland

Abstract

Despite the renewed interest for the category of “demon” in biblical studies, this category has never been systematically studied in the case of the Septuagint, the Greek translation of the Hebrew Bible. The present research will fill this lacuna, by comparing the way in which demons are represented in both corpuses, and by offering a comprehensive analysis of the way in which a specific “demonic” imaginaire is construed within the Septuagint. From a methodological perspective, the research will not merely engage in a word-to-word comparison between Septuagint and Hebrew Bible, but will seek to replace the Septuagint in its ancient Hellenistic context; the approach will combine classical philological methods with a cultural-anthropological perspective on translation. Overall, the research will (1) clarify the place of the LXX in the development of early Jewish representations of demons; (2) examine how the LXX can retrospectively illuminate the representation of demons in the Hebrew Bible; and (3) renew the theoretical discussion on demons in biblical studies by reintroducing a dynamic historical perspective based on the LXX as first reception of the Hebrew Bible in Hellenistic Judaism.
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