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Social norms, cooperation and conflict in scientific collaborations

English title Social norms, cooperation and conflict in scientific collaborations
Applicant Rauhut Heiko
Number 155981
Funding scheme Temporary Backup Schemes
Research institution
Institution of higher education University of Zurich - ZH
Main discipline Sociology
Start/End 01.06.2016 - 31.05.2021
Approved amount 1'500'000.00
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All Disciplines (2)

Discipline
Sociology
Economics

Keywords (10)

cooperation; normative conflict; scientometrics; decision making; contribution credits; publication bias; sociology of science; authorship; survey methodology; collective good

Lay Summary (German)

Lead
Soziale Normen, Kooperation und Konflikte in wissenschaftlicher Zusammenarbeit
Lay summary

Die Produktion wissenschaftlichen Wissens hat sich dramatisch verändert von alleine arbeitenden Wissenschaftlern zu Forschungsteams. Bei dem zunehmend sozialen Charakter der Wissenschaft stellt sich die Frage, wie wissenschaftliche Entdeckungen gemeinschaftlich erreicht werden kann. Dieser Antrag formuliert ein einheitliches Forschungsprogramm über den Einfluss sozialer Normen auf wissenschaftliche Zusammenarbeit. Das Forschungsprojekt stützt sich auf die Theorie der Normenkonflikte und leitet positive und negative Folgen wissenschaftlicher Zusammenarbeit daraus ab. Auf der einen Seite können Normen der Prosozialität Kollektivgutbeiträge fördern wie den Austausch von Daten, das gemeinsame Schreiben und arbeitsteilige Prozesse. Dennoch können sich Normenkonflikte ergeben aus Asymmetrien zwischen investierter Arbeit und Ertrag. Teams könnten auch anfälliger für Normverletzungen und wissenschaftliches Fehlverhalten sein. Das Projekt spezifiziert drei unterschiedliche Forschungsmethoden: Bibliometrische Analysen, Umfragen und Meta-Analysen.

Direct link to Lay Summary Last update: 18.05.2016

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
Vernetzung und Positionierung der Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie (KZfSS) in der länder-, disziplinen- und sprachübergreifenden Diskussion
Rauhut Heiko, Winter Fabian (2017), Vernetzung und Positionierung der Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie (KZfSS) in der länder-, disziplinen- und sprachübergreifenden Diskussion, in KZfSS Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 69(S1), 61-74.

Abstract

The production of scientific knowledge has dramatically changed from solitary scientists to teams. The increasing social character of science raises the question how scientific discoveries can be achieved cooperatively. This proposal outlines a unified framework of how social norms contribute to cooperation in scientific collaborations. It builds on the applicant's theory of normative conflicts and derives positive and negative consequences of collaborations in science. On the one hand, norms of prosociality can promote collective good provisions such as sharing data, joint writing and division of labor. Yet, normative conflicts can result from asymmetries between invested time and effort and its outcomes in reputation and prestige. Further, teams may be more prone to norm violations and scientific misconduct. The research design specifies a triangulation of three different quantitative research methods to overcome their individual limitations and provide a comprehensive understanding. Project A analyzes scientists' "objective" behavior by bibliometric data, allowing the estimation of different disciplinary name ordering norms, normative change and normative conflicts. While sparse, this data yields high-stake behavior without social desirability. Project B analyzes scientists' ``subjective'' attitudes, beliefs and reported behaviors in surveys. While fine-grained, this is limited by misreporting. Project C uses meta-analyses for estimating the extent, trend and disciplinary differences in publishing biased and fake data. This design requires big data, but overcomes social desirability. This research program contributes to understanding the consequences of increasingly larger and more interdisciplinary teams in science. It develops a novel theoretical understanding of cooperation norms, allows fundamental insights how distributive justice affects productivity in work groups and organizations and contributes to improving cooperation in scientific collaborations.
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