Projekt

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Harnessing Multiple Devices and Crowds to Enable Richer Applications and Tasks on Small Mobile Devices

Gesuchsteller/in Nebeling Michael
Nummer 154571
Förderungsinstrument Advanced Postdoc.Mobility
Forschungseinrichtung Human-Computer Interaction Institute School of Computer Science Carnegie Mellon University
Hochschule Institution ausserhalb der Schweiz - IACH
Hauptdisziplin Andere Gebiete der Ingenieurwissenschaften
Beginn/Ende 01.02.2015 - 31.07.2016
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Keywords (4)

crowdsourcing; cross-device interaction; mobile and ubiquitous computing; mobile authoring

Lay Summary (Deutsch)

Lead
Trotz ihrer kleinen Bildschirme und recht eingeschränkter Interaktionsmöglichkeiten erfreuen sich mobile Geräte wie Handys und Tablets grosser Beliebtheit und werden im Alltag für viele kleine Aufgaben eingesetzt. Allerdings beschränken sich die Tätigkeiten oft auf das Konsumieren von Informationen wie zum Beispiel das Lesen von Emails, Online-Nachrichten, Blog-Artikeln und Office-Dokumenten. Im Vergleich zur Arbeit am Desktop- oder Laptop-Computer, kostet es einiges an Überwindung und braucht viel Übung, Informationen auf solchen Geräten schnell und einfach zu erstellen und zu verarbeiten. Oder wann haben Sie zuletzt ein längeres Schreiben in der Form eines Office-Dokumentes, eine Bildschirm-Präsentation mit vielen Folien oder gar eine neue, mobile Computer-Anwendung direkt auf Ihrem Handy entworfen?
Lay summary
Das grundlegende Ziel dieses Projektes ist es, die Interaktionsmöglichkeiten mit mobilen Geräten wie Handys und Tablets auszubauen, um komplexere Anwendungen als bisher möglich zu unterstützen. Insbesondere soll die im Vergleich zu normalen Desktop-Computeranwendungen relativ eingeschränkte Produktivität erhöht werden. Die grundlegende Idee hierzu ist jedoch nicht, die technischen Gerätekomponenten an sich oder die Eingabemöglichkeiten mittels intelligenter Bildschirm-Tastaturen zu verbessern wie es bisher oft versucht wurde. Kern des Ansatzes wird es hingegen sein, die Interaktionsmöglichkeiten zwischen Geräten und mit Hilfe anderer Benutzer zu verbessern, sodass Geräte mit unterschiedlichen und sich gegenseitig ergänzenden, technischen Merkmalen einfach und gewinnbringend eingesetzt werden können und/oder sich Benutzer mit unterschiedlicher Erfahrung gegenseitig und unabhängig von den jeweils verwendeten Geräten unterstützen können. Das Projekt wird dazu neue Interaktionskonzepte und -techniken entwickeln, die es ermöglichen werden, Geräte besser aufeinander abzustimmen und miteinander zu verwenden. Auf Basis der neuen Konzepte und Methoden wird es beispielsweise möglich sein, direkt während der Erstellung von neuen Inhalten auf einem mobilen Gerät wie einem Handy, anspruchsvollere Aufgaben vom mobilen Gerät auf andere Geräte und/oder an andere Benutzer zu übertragen, die diese dann direkt bearbeiten und die Ergebnisse umgehend verfügbar machen werden. Um die neuen Möglichkeiten aufzuzeigen und im Einzelnen zu untersuchen, werden im Rahmen des Projektes zwei größere Beispiel-Anwendungen entwickelt und mit unterschiedlichen Nutzern für verschiedene Verwendungszwecke ausgewertet werden.
Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 29.10.2014

Verantw. Gesuchsteller/in und weitere Gesuchstellende

Publikationen

Publikation
Bluewave: Enabling Opportunistic Context Sharing via Bluetooth Device Names
(2016), Bluewave: Enabling Opportunistic Context Sharing via Bluetooth Device Names, in ACM EICS 2016, Brussels.
End-User Development of Cross-Device User Interfaces
(2016), End-User Development of Cross-Device User Interfaces, in ACM EICS 2016, Brussels.
Snap-To-It: A User-Inspired Platform for Opportunistic Device Interactions
(2016), Snap-To-It: A User-Inspired Platform for Opportunistic Device Interactions, in ACM CHI 2016, San Jose, CA.
The Making of Cross-Device Experiences: A Hands-on Workshop
(2016), The Making of Cross-Device Experiences: A Hands-on Workshop, in ACM DIS 2016, Brisbane.
WearWrite: Crowd-Assisted Writing from Smartwatches
(2016), WearWrite: Crowd-Assisted Writing from Smartwatches, in ACM CHI 2016, San Jose, CA.
XDBrowser: User-Defined Cross-Device Web Page Designs
(2016), XDBrowser: User-Defined Cross-Device Web Page Designs, in ACM CHI 2016, San Jose, CA.
Kinect Analysis: A System for Recording, Analysing and Sharing Multimodal Interaction Elicitation Studies
(2015), Kinect Analysis: A System for Recording, Analysing and Sharing Multimodal Interaction Elicitation Studies, in ACM EICS 2015, Duisburg.
MUBox: Multi-User Aware Personal Cloud Storage
(2015), MUBox: Multi-User Aware Personal Cloud Storage, in ACM CHI 2015, Seoul.
Systems and Tools for Cross-Device User Interfaces
(2015), Systems and Tools for Cross-Device User Interfaces, in ACM EICS 2015, Brussels.
WearWrite: Orchestrating the Crowd to Complete Complex Tasks from Wearables
(2015), WearWrite: Orchestrating the Crowd to Complete Complex Tasks from Wearables, in ACM UIST 2015 Adjunct, Charlotte, NC.
XDSession: integrated development and testing of cross-device applications
(2015), XDSession: integrated development and testing of cross-device applications, in ACM EICS 2015, Duisburg.

Zusammenarbeit

Gruppe / Person Land
Formen der Zusammenarbeit
Microsoft Research Vereinigte Staaten von Amerika (Nordamerika)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Publikation

Wissenschaftliche Veranstaltungen

Aktiver Beitrag

Titel Art des Beitrags Titel des Artikels oder Beitrages Datum Ort Beteiligte Personen
ACM EICS 2016 Conference Vortrag im Rahmen einer Tagung Bluewave: Enabling Opportunistic Context Sharing via Bluetooth Device Names 21.06.2016 Brussels, Belgien Nebeling Michael;
ACM CHI 2016 Conference Vortrag im Rahmen einer Tagung WearWrite: Crowd-Assisted Writing from Smartwatches 07.05.2016 San Jose, CA, Vereinigte Staaten von Amerika Nebeling Michael;
ACM CHI 2016 Conference Vortrag im Rahmen einer Tagung Snap-To-It: A User-Inspired Platform for Opportunistic Device Interactions 07.05.2016 San Jose, CA, Vereinigte Staaten von Amerika Nebeling Michael;
ACM CHI 2016 Conference Vortrag im Rahmen einer Tagung XDBrowser: User-Defined Cross-Device Web Page Designs 07.05.2016 San Jose, CA, Vereinigte Staaten von Amerika Nebeling Michael;
ACM UIST 2015 Conference Vortrag im Rahmen einer Tagung WearWrite: Orchestrating the Crowd to Complete Complex Tasks from Wearables 08.11.2015 Charlotte, NC, Vereinigte Staaten von Amerika Nebeling Michael;
ACM EICS 2015 Conference Vortrag im Rahmen einer Tagung Kinect Analysis: A System for Recording, Analysing and Sharing Multimodal Interaction Elicitation Studies 23.06.2015 Duisburg, Deutschland Nebeling Michael;
ACM CHI 2015 Conference Vortrag im Rahmen einer Tagung MUBox: Multi-User Aware Personal Cloud Storage 18.04.2015 Seoul, Korea, Republik (Südkorea) Nebeling Michael;


Auszeichnungen

Titel Jahr
ACM CHI 2015 Best Paper Honorable Mention 2015

Verbundene Projekte

Nummer Titel Start Förderungsinstrument
164646 Orchestrating Multiple Devices and Crowds to Complete Complex Tasks from Wearables 01.08.2016 Advanced Postdoc.Mobility

Abstract

Mobile devices are generally mostly used for relatively simple tasks rather than productivity tasks such as word processing and creating presentations and spreadsheets common to desktop environments. Despite increasingly more powerful hand-held and wearable devices, but due to small screen real estate and limitations of touch interaction, tasks that require more complex information interaction are usually not carried out on mobile devices. This also includes the design and development of mobile user interfaces themselves even though they are intended for mobile devices. The overarching goal of the proposed project is to enable more complex applications and tasks on, around and between mobile devices. Taking mobile authoring as an example, this research will use a three-pronged approach to investigate how next-generation mobile applications could be enabled based on 1) new cross-device interaction concepts and techniques, 2) advanced input sensing and richer forms of user feedback, as well as 3) automated support for crowdsourcing based on a combination of design-by-example and programming-by-demonstration techniques. The project will systematically explore appropriate methods and tools required to support increasingly complex applications, and identify the kinds of productivity and design tasks that would become feasible on small-form devices, as well as how they could be facilitated. The different research streams explored in this project will come together in two demonstrator applications that will be deployed and tested in real-world settings. This research has the potential to have strong impact on mobile and ubiquitous computing and make significant contributions to the human-computer interaction (HCI) research discipline concerning both user interface engineering methods and interaction techniques. Particularly in the HCI field, the trend has been to try to directly improve device capabilities as well as user input on devices, rather than considering alternative ways of extending the interaction possibilities based on the ideas of harnessing multiple devices and crowds. When it comes to crowdsourcing, there are still major challenges such as how to facilitate more complex and creative tasks that we address with our research. More practically, the results will generally benefit people in mobile settings, especially those in developing regions who have to rely on their phone as the primary computing device so far constrained to rather simple tasks.
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