Projekt

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Taxomies of religious and philosophical knowledge in Classical Sanskrit literature

Gesuchsteller/in Malinar Angelika
Nummer 153007
Förderungsinstrument Projektförderung (Abt. I-III)
Forschungseinrichtung Abteilung für Indologie Universität Zürich
Hochschule Universität Zürich - ZH
Hauptdisziplin Religionswissenschaften, Theologie
Beginn/Ende 01.05.2014 - 30.04.2017
Bewilligter Betrag 169'844.00
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Keywords (6)

Hinduism; Religious history of South Asia; religious pluralism in South Asia; Indian Philosophy; history of knowledge; canon-formation

Lay Summary (Deutsch)

Lead
Taxonomien philosophischen und religiösen Wissens in der klassischen Sanskrit-LiteraturIn der klassischen Sanskrit-Literatur finden sich verschiedene Klassifikationen religiöser und philosophischer Wissenstraditionen, die mit generischen Begriffen operieren (sastra, vidya, mata etc.). Solche Klassifikationen dienen dazu, die signifikante Erweiterung und Pluralisierung von Wissenstraditionen und religiös-philosophischen Lehren zu organisieren, die ab dem ca. 3.Jh. v. Chr. in Indien greifbar wird. In dieser Epoche setzen Kanonisierungsprozesse ein und einzelne Wissensformationen werden in numerisch begrenzten Gruppen zusammengefasst und dadurch autorisiert. Das Projekt untersucht historisch und systematisch die Taxonomien, d.h. die bewertenden, inkludierenden und exkludierenden Ordnungsmuster, die bei solchen Gruppierungen am Werk sind.
Lay summary

Der Fokus des Projekts liegt auf der bislang noch nicht näher untersuchten Klassifikation von fünf solcher Wissenstraditionen (Veda, Sa?khya, Yoga, Pañcaratra and Pasupata) als die sog. „fünf Wahrheitserkenntnisse“ (pañca jñana). Diese Gruppe wird erstmalig in einem Text aus dem ca. 3.-4.Jh. n. Chr. erwähnt und in der nachfolgenden Literatur immer wieder diskutiert. Das Projekt verfolgt die Geschichte dieser Gruppierung in der Sanskrit-Literatur und untersucht deren Verhältnis zu anderen Klassifikationen, wie etwa die sog. „18 Formen / Orten des Wissens“(vidyasthana). Es wird weiterhin der Frage nachgegangen wird, inwieweit die o.g. Klassifikationen von Traditionen auf eine Bewusstsein einer religiös-philosophischen bzw. kulturellen  Zusammengehörigkeit hindeuten. Damit kann das Projekt einen Beitrag leisten zur gegenwärtigen Diskussion über eine mögliche Vorgeschichte einer Idee von „Hinduismus“ noch vor der Prägung des Begriffs durch Europäer (ab Ende des 18.Jhs.), Darüber hinaus geht es um die Frage, wie in der indischen Tradition Wissensformationen autorisiert und evaluiert wurden, bevor deren Reorganisation anhand der westlichen Begriffe „Religion“ und „Philosophie“ einsetzte.

Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 26.05.2014

Verantw. Gesuchsteller/in und weitere Gesuchstellende

Mitarbeitende

Name Institut

Publikationen

Publikation
Narrating Samkhya Philosophy: Bhisma, Janaka and Pancasikha at Mahabharata 12.211-213
Malinar Angelika (2017), Narrating Samkhya Philosophy: Bhisma, Janaka and Pancasikha at Mahabharata 12.211-213, in Journal of Indian Philosophy, 45(4), 609-649.
Philosophy in the Mahabharata and the History of Indian Philosophy
Malinar Angelika (2017), Philosophy in the Mahabharata and the History of Indian Philosophy, in Journal of Indian Philosophy, 45(4), 587-604.
Renegotiating Ritual Identities: Blurred boundaries between Pāñcarātra ritual communities in South India
Leach Robert, Renegotiating Ritual Identities: Blurred boundaries between Pāñcarātra ritual communities in South India, in Eltschinger Vincent Mirnig Nina & Rastelli Marion (ed.), Austrian Academy of Sciences Press, Vienna.
Taxonomies of Knowledge in Viśiṣṭādvaitavedānta
Leach Robert, Taxonomies of Knowledge in Viśiṣṭādvaitavedānta, in Freschi Elisa & Schmücker Marcus (ed.), Austrian Academy of Sciences Press, Vienna.

Wissenschaftliche Veranstaltungen

Aktiver Beitrag

Titel Art des Beitrags Titel des Artikels oder Beitrages Datum Ort Beteiligte Personen
Invited Guest Lecture Einzelvortrag Erzählte Philosophie: Das Gespräch zwischen dem Sāṃkhya-Lehrer Pañcaśikha und König Janaka im Mahābhārata (12.211-12) 14.10.2016 Wien, Oesterreich Malinar Angelika;
The Nārāyaṇīya: Reconsidering an Epic Text and its Contexts Vortrag im Rahmen einer Tagung The Five Knowledges in the Nārāyaṇīya 10.06.2016 Zurich, Schweiz Robert Leach;
The Narayaniya: Reconsidering an Epic Text and its Contexts Vortrag im Rahmen einer Tagung The Narayaniya and the Circulation of Knowledge in the Mahahbharata 10.06.2016 Zürich, Schweiz Malinar Angelika;
16th World Sanskrit Conference Vortrag im Rahmen einer Tagung The Nārāyaṇīya and the Five Knowledges in Viśiṣṭādvaita Vedānta 28.06.2015 Bangkok, Thailand Robert Leach;
“Creating Religion(s) by Historiography” Vortrag im Rahmen einer Tagung “The (re-)creation of Viṣṇuism as a “Hindu” religion and the historiography of Hinduism” 11.06.2015 Erfurt, Deutschland Malinar Angelika;
Tantric communities in Context: Sacred Secrets and Public Rituals Vortrag im Rahmen einer Tagung How to Become and Ekāyana 05.02.2015 Vienna, Oesterreich Robert Leach;
Invited Guest Lecture Einzelvortrag Veda, Sāṃkhya, Yoga, Pañcarātra and Pāśupata: A Quick Tour Through a Long HIstory 07.11.2014 Institute for South Asian, Tibetan and Buddhist Studies, University of Vienna, Oesterreich Robert Leach;


Selber organisiert

Titel Datum Ort

Abstract

In Classical Sanskrit literature there are numerous classifications of traditions of religious and philosophical knowledge in which the latter are named, categorised and subsumed under generic terms (such as sastra, vidya, darsana, mata, or siddhanta). Their classification can be understood as attempts to organise an expanding spectrum of knowledge traditions and to confer authority upon some of these by including them within a group with a finite set of members. Very often such groupings entail a taxonomy, an evaluative ordering. This is expressed not only in the exclusion of traditions, but also in the ways in which those included are arranged and related to each other (e.g. hierarchies, horizontal juxtapositions). Taxonomies transport claims of authority and power, as well as ideas of resemblance and difference between traditions. Some of the groupings of traditions were widely accepted and gained a canonical status, others were contested. This project will study historically and systematically these processes of classification and canonisation as well as the taxonomies employed therein. It will focus, in particular, on the history of a classification of five traditions of knowledge (Veda, Samkhya, Yoga, Pañcaratra and Pasupata) which is found in a large number of works belonging to several different genres of Sanskrit literature, but which has not yet received the scholarly attention it deserves. The project will analyse the emergence of this classification of five “knowledges” (jñana), most likely during the pre- or early Gupta period (c. 3rd-4th centuries CE), and its subsequent history in Sanskrit literature. It will also examine the structural and historical relations that adhere between this classification and others that enjoyed similar longevity and even wider circulation, namely the 14 or 18 “places of knowledge” (vidyasthana) and the (ordinarily) six philosophical “views” (darsana). In the final part, the results of this research will be applied to the current scholarly debate on the “pre-history” of the idea of Hinduism in South Asian literary sources. In this debate, the issue as to whether classifications of philosophical and religious traditions in pre-colonial texts indicate that these traditions were regarded as belonging to a common ideological framework or “cultural” (i.e. “Hindu”) identity, plays an important role.The intended project will analyse how traditions of knowledge were classified in India before they were re-grouped, in accordance with European concepts such as “religion” and “philosophy”, during the colonial period. This analysis aims to provide new insights into the ways in which these traditions were evaluated by focussing on the role of structures of taxonomies in Indian intellectual history.
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