Project

Back to overview

Cicli di mottetti tra Quattro e Cinquecento: funzione, performance, e disegno compositivo nel contesto di pratiche musico-liturgiche e devozionali

English title Motet Cycles in the Late Fifteenth/Early Sixteenth-Century: Function, Performance, and Compositional Design in the Context of Musico-Liturgical and Devotional Practices
Applicant Pavanello Agnese
Number 149236
Funding scheme Project funding (Div. I-III)
Research institution Schola Cantorum Basiliensis Musik Akademie Basel FHNW
Institution of higher education University of Applied Sciences and Arts Northwestern Switzerland (without UTE) - FHNW
Main discipline Musicology
Start/End 01.09.2014 - 31.12.2017
Approved amount 463'680.00
Show all

All Disciplines (6)

Discipline
Musicology
General history (without pre-and early history)
Other languages and literature
Ecclesiastical history
Music, Theatre
Religious studies, Theology

Keywords (7)

Renaissance Polyphony; Intertextuality; Sacred Latin Texts; Musicology; Motet Cycles; Performance Practice; Mass Liturgy

Lay Summary (Italian)

Lead
Verso la fine del XV secolo alcuni brani appartenenti al genere dei mottetti (composizioni polifoniche in latino con soggetti prevalentemente sacro-devozionali) cominciarono ad essere raccolti in "cicli" e ad essere copiati in tale forma nei manoscritti. Il presente progetto si propone di catalogare e analizzare questo repertorio, esplorando una vasta gamma di questioni (dalla scelta dei testi, alle strategie compositive, ai contesti di esecuzione), e di verificare se l'idea stessa di "ciclo" rifletta particolari circostanze liturgiche o risponda a criteri diversi.
Lay summary

Verso la fine del XV secolo alcuni brani appartenenti al genere dei mottetti (composizioni polifoniche in latino con soggetti prevalentemente sacro-devozionali) cominciarono ad essere raccolti in "cicli" e ad essere copiati in tale forma nei manoscritti. Il presente progetto si propone di catalogare e analizzare questo repertorio, esplorando una vasta gamma di questioni (dalla scelta dei testi, alle strategie compositive, ai contesti di esecuzione), e di verificare se l'idea stessa di "ciclo" rifletta particolari circostanze liturgiche o risponda a criteri diversi.

Le ricerche si focalizzeranno in particolare sui cicli di mottetti copiati in manoscritti redatti a Milano sotto la direzione del Maestro di Cappella Franchinus Gaffurius (1451-1522). Conosciuti come "Motetti missales ", questi pezzi, esplicitamente associati con la liturgia della Messa e composti da autori importanti come Loyset Compère, Gaspar van Weerbeke e Gaffurius stesso, presentano un ampio spettro di fenomeni intertestuali, come suggerito dalla letteratura esistente. Da una parte, cercheremo di ricostruire in dettaglio, per la prima volta, i contesti liturgici e devozionali in cui si inseriva l'esecuzione di questi mottetti nella Milano degli Sforza, e di studiare a fondo il significato e le implicazioni delle scelte testuali e compositive. Dall’'altra, i risultati delle ricerche sui cicli milanesi metteranno a disposizione strumenti nuovi e più raffinati per affrontare la lettura e l'interpretazione di altri cicli di diversa origine.

I risultati del progetto includeranno, oltre ad un catalogo completo dei cicli, una mappatura delle connessioni intertestuali (quanto a testi, melodie e strutture contrappuntistiche), e abbondanti nuovi dati riguardanti la concezione, i contesti esecutivi, la tradizione manoscritta e la ricezione di questo affascinante repertorio.

Direct link to Lay Summary Last update: 20.08.2014

Lay Summary (English)

Lead
In late fifteenth-century Europe, motets (Latin-texted polyphonic compositions with predominantly sacred-devotional subjects) began to be gathered in “cycles” and to be copied as such in manuscripts.The present project aims to catalogue and analyze this repertoire, exploring a broad range of issues, from the choice of texts and the compositional strategies to the performing contexts, with special emphasis on the peculiar questions posed by the idea of “cycle” itself.
Lay summary

In late fifteenth-century Europe, motets (Latin-texted polyphonic compositions with predominantly sacred-devotional subjects) began to be gathered in “cycles” and to be copied as such in manuscripts.

The present project aims to catalogue and analyze this repertoire, exploring a broad range of issues, from the choice of texts and the compositional strategies to the performing contexts. In particular, we will try to understand whether the idea of “cycle” itself reflected peculiar liturgical circumstances or rested on different criteria.

The main focus of the project will fall on the motet cycles copied in manuscripts prepared in Milan under the direction of chapel master Franchinus Gaffurius (1451-1522). Known as “motetti missales”, these pieces (written by prominent composers such as Loyset Compère, Gaspar van Weerbeke and Gaffurius himself) were most likely associated with the liturgy of the Mass, and present a broad spectrum of intertextual phenomena, as suggested by the existing literature.

On the one hand, we will try to reconstruct in detail, for the first time, the liturgical and devotional contexts for the performance of these motets in Sforza Milan, and to study in depth the meaning and implications of textual and compositional choices.

On the other hand, the outcomes of the Milanese case study will predictably give us new and more refined tools for interpreting other cycles of different origin.

The results of the project will include, besides a comprehensive catalogue of the cycles, a mapping of the intertextual connections (in terms of texts, melodies, and contrapuntal structures), and abundant new data regarding the conception, performance, reception, and transmission of this fascinating repertoire.

Direct link to Lay Summary Last update: 20.08.2014

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
‘Audire missam non est verba missae intelligere...’: The Low Mass and the Motetti missales in Sforza Milan*
Filippi Daniele V. (2017), ‘Audire missam non est verba missae intelligere...’: The Low Mass and the Motetti missales in Sforza Milan*, in Journal of the Alamire Foundation, 9, 11-32.
‘Aut Propter Devotionem, aut Propter Sonoritatem’ Compositional Design of Late Fifteenth-Century Elevation Motets in Perspective
Diergarten Felix (2017), ‘Aut Propter Devotionem, aut Propter Sonoritatem’ Compositional Design of Late Fifteenth-Century Elevation Motets in Perspective, in Journal of the Alamire Foundation, 9, 61-86.
The Elevation as Liturgical Climax in Gesture and Sound: Milanese Elevation Motets in Context
Pavanello Agnese (2017), The Elevation as Liturgical Climax in Gesture and Sound: Milanese Elevation Motets in Context, in Journal of the Alamire Foundation, 9, 33-59.
"Gaude flore virginali — Message from the »black hole"?
Diergarten Felix, "Gaude flore virginali — Message from the »black hole"?, in Filippi Daniele, Pavanello Agnese (ed.).
“Where Devotion and Liturgy Meet: Gleanings from Milanese about and around the Motetti missales”
Filippi Daniele, “Where Devotion and Liturgy Meet: Gleanings from Milanese about and around the Motetti missales”, in Filippi Daniele, Pavanello Agnese (ed.), Schwabe, Basel.
Codici per Cantare
Filippi Daniele, Pavanello Agnese (ed.), Codici per Cantare.
Motet Cycles between Devotion and Liturgy
Filippi Daniele, Pavanello Agnese (ed.), Motet Cycles between Devotion and Liturgy, Schwabe, Basel.
Praying to Mary: Another look at Gaspar van Weerbeke’s Marian motetti missales
Pavanello Agnese, Praying to Mary: Another look at Gaspar van Weerbeke’s Marian motetti missales, in Filippi Daniele, Pavanello Agnese (ed.).

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Universität Salzburg Austria (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Center for Medieval and Early Modern Studies - Prof. Jesse Rodin United States of America (North America)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Università degli Studi di Milano, Dipartimento di beni culturali e ambientali Italy (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Research Infrastructure

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
14th Internation Conference on Music Theory and Music Analysis (GATM RIMINI 2017) Talk given at a conference Analisi, contesto, performance: riflessioni dal cantiere del progetto “Motet cycles (c.1470-c.1510)" 28.09.2017 Rimini, Italy Filippi Daniele Valentino;
Kontrapunktwerkstatt der Schola Cantorum Basiliensis in Kooperation mit dem Institut für Musikforschung Würzburg Talk given at a conference „Wer hat’s erfunden? Note-gegen-Sätze in Motetten um 1500“ 10.12.2016 Basel, Switzerland Diergarten Felix;
Seminar in All Soul’s College (Oxford) am 17.November 2016 Individual talk „Gaude flore virginali. A message from the black hole?" 17.11.2016 Oxford, Great Britain and Northern Ireland Diergarten Felix;
Codici per cantare. I LIibroni del Duomo nella Milano sforzesca Talk given at a conference Fra corte e Duomo: per una nuova messa a fuoco dei «motetti missales» 14.10.2016 Milano, Italy Filippi Daniele Valentino;
Codici per cantare: i Libroni del Duomo nella Milano sforzesca Talk given at a conference «Facere librum magnum missarum cantandarum figuratum»: New musicological perspectives on the making of Gaffurius’ choirbooks 14.10.2016 Milano, Italy Verstraete Marie;
Motet Cycles between Devotion and Liturgy, Schola Cantorum Basiliensis, April 8-9, 2016 Talk given at a conference Textual and Compositional Strategies in Gaspar van Weerbeke’s Ave mundi domina and Quam pulchra es 09.04.2016 Basel, Switzerland Pavanello Agnese;
Motet Cycles between Devotion and Liturgy, Schola Cantorum Basiliensis, April 8-9, 2016 Talk given at a conference Gaude flore virginali: Nachricht aus dem „schwarzen Loch“? 09.04.2016 Basel, Switzerland Diergarten Felix;
Motet Cycles between Devotion and Liturgy, Schola Cantorum Basiliensis, April 8-9, 2016 Talk given at a conference Random Patchwork or Deliberate Design? A Typologizing Approach to Polyphonic Mass Forms in the Milanese Libroni 08.04.2016 Basel, Switzerland Verstraete Marie;
Motet Cycles between Devotion and Liturgy, Schola Cantorum Basiliensis, April 8-9, 2016 Talk given at a conference Where Devotion and Liturgy Meet: Gleanings from Milanese Archives about and around the Motetti missales 08.04.2016 Basel, Switzerland Filippi Daniele Valentino;
Vorlesung an der Universität für Musik und darstellende Kunst Wien Individual talk „Elevationsmotetten um 1500 im Kontext“ 22.10.2015 Wien, Austria Diergarten Felix;
Medieval and Renaissance Music Conference Brussels, 6-9 July, 2015 Talk given at a conference A Textual Phenomenology of Motet Cycles 06.07.2015 Brussels, Belgium Verstraete Marie;
Medieval and Renaissance Music Conference Brussels, 6-9 July, 2015 Talk given at a conference What Happens When “Nothing” Happens? An Analytical Look at Late Fifteenth-Century Elevation Motets 06.07.2015 Brussels, Belgium Diergarten Felix;
Medieval and Renaissance Music Conference Brussels, 6-9 July, 2015 Talk given at a conference Elevation as Liturgical Climax in Gesture and Sound: Milanese Elevation Motets in Context 06.07.2015 Brussels, Belgium Pavanello Agnese;
Medieval and Renaissance Music Conference (Brussels, 6-9 July, 2015) Talk given at a conference Session: Motet cycles (c.1470-c.1510) compositional design, performance, and cultural context: Materials from a work in progress (4 einzelnen Beiträge) 06.07.2015 Brussels, Belgium Verstraete Marie; Pavanello Agnese; Filippi Daniele Valentino; Diergarten Felix;
Medieval and Renaissance Music Conference (Brussels, 6-9 July, 2015) Talk given at a conference Daniele V. Filippi: “Audire Missam non est verba missae intelligere…”, or: What Did the Duke Do During the Mass? 06.07.2015 Brussels, Belgium Filippi Daniele Valentino;


Self-organised

Title Date Place
“Ternary sections in the Motetti missales: issues of tempo, accent, and text underlay for the performer and for the musicologist”. Workshop 18.05.2017 Basel, Switzerland
“Motet Cycles in performance: Compère's Missa Galeazescha". Workshop 14.12.2016 Basel, Switzerland
Motet Cycles between Devotion and Liturgy 08.04.2016 Basel, Switzerland

Knowledge transfer events

Active participation

Title Type of contribution Date Place Persons involved
“Gaffurio, the Libroni, and the motet in early modern Milan”. Lecture delivered at the International Winter School “Editing, Analysing and Performing Small-scale Motets” at the Archive of the Veneranda Fabbrica del Duomo, Milan Talk 20.02.2017 Milano, Italy Filippi Daniele Valentino;
Note d'Archivio: Cantando dai Libroni Performances, exhibitions (e.g. for education institutions) 14.10.2016 Milano, Archivio della Veneranda Fabbrica del Duomo, Italy Ozan Karagöz; Filippi Daniele Valentino; Vellard Dominique;


Self-organised

Title Date Place
“Ternary sections in the Motetti missales: issues of tempo, accent, and text underlay for the performer and for the musicologist”. Workshop 18.05.2017 Basel, Switzerland
“Motet Cycles In Performance: Compère Missa Galeazescha”. A Workshop 14.12.2016 Basel, Switzerland
Motet Cycles. A Workshop 20.03.2015 Basel, Switzerland

Communication with the public

Communication Title Media Place Year
Other activities "Motet Cycles Database". Datenbank International 2018
Print (books, brochures, leaflets) CD-Booklet: Compère – Missa Galeazescha: Music for the Duke of Milan, Odhecaton, Paolo Da Col International 2017
Video/Film "Perfoming Motet Cycles" International 2017
Media relations: radio, television Interview zu Compère's Missa Galeazescha (CD, dir. Paolo da Col) (Pavanello, Da Col, 25.9.2017) Radio3 Suite International 2017
Media relations: radio, television Aufnahme des Konzertes Gaude Flore virginale. Programm dazu in Vorbereitung SRF Western Switzerland German-speaking Switzerland 2016
Talks/events/exhibitions Esposizione dei Libroni e performance musicale International 2016
Talks/events/exhibitions I libroni di Franchino Gaffurio: Einleitung zu live-performanca bei dem AVF, Milano International 2016
Talks/events/exhibitions Konzert "Gaude flore virginali", Basel, 8.4.2016 German-speaking Switzerland 2016
Talks/events/exhibitions Konzert "La Milano degli Sforza" International 2016
Print (books, brochures, leaflets) Programm zum Konzert: Gaude flore virginali. Renaissance Motet Cycles between Devotion and Liturgy. Western Switzerland 2016
Print (books, brochures, leaflets) Programm zum Konzert: La Milano degli Sforza International 2016
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) "Motet Cycles (c.1470-c.1510): Compositional Design, Performance, and Cultural Context." Website Website zum Projekt International 2014
Media relations: print media, online media http://www.motetcycles.com/ Website zum Projekt International 2014

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
172933 Polifonia sforzesca: i cicli di mottetti nei Libroni del Duomo di Milano tra liturgia, devozione e patronage ducale 01.01.2018 Project funding (Div. I-III)

Abstract

Il progetto mira a svolgere uno studio dettagliato sulla trasmissione di mottetti in cicli nei decenni a cavallo del 1500 e più specificamente sul repertorio di mottetti noto come ‘motetti missales’, collegato con Milano e l’ambiente musicale della corte degli Sforza, e tràdito nei libroni di Franchinus Gaffurius, maestro del Duomo di Milano dal 1484. Si tratta di mottetti eseguiti nel corso della messa in determinati momenti della liturgia, secondo quanto palesano alcune specifiche indicazioni (“loco Introitus”,“ loco Gloria”, “loco Credo” etc.). Sulla scia degli studi svolti negli ultimi decenni - che hanno ridefinito più concretamente alcuni aspetti legati alla composizione dei singoli cicli-, l’indagine qui proposta vuole affrontare una specifica e quanto più possibile completa analisi dell’intero corpus di cicli “loco missae” che investa tanto la loro dimensione testuale e compositiva, quanto la parallela ricostruzione di aspetti legati alla realizzazione sonora dei cicli stessi e all’impiego di tali musiche nell’ambito dell’azione liturgica. Finalità del progetto sono pertanto la ricontestualizzazione dei mottetti nell’ambito di una prassi liturgica definita e la ricostruzione del significato delle specifiche scelte testuali e musicali dei singoli cicli con attenzione sia al contesto di inserimento, sia al bagaglio di esperienze portate dalle singole personalità compositive coinvolte nella realizzazione di tale repertorio. Una parte del lavoro sarà dedicata ad individuare anche sul piano della concreta realizzazione sonora elementi caratterizzanti e convenzioni esecutive solo parzialmente evocati dalla pagina scritta, ricollegabili a peculiarità stilistico-esecutive di impronta locale o che si rivelino eventualmente legati ad una tradizione esecutiva di origine più ampia. Nel suo complesso l’indagine punta a ridefinire concretamente il concetto di ‘stile milanese’ - richiamato costantemente non solo dalla letteratura sui “motetti missales”, ma utilizzato anche come più generale riferimento stilistico applicato per differenziare modi diversi della scrittura polifonica alla fine del XV secolo -, e, al tempo stesso, a verificarne la valenza - anche in termini di cronologia e diffusione - in rapporto ad una tradizione compositiva/esecutiva, di fatto scarsamente documentata. A tal fine il progetto comprende anche una parte dedicata all’analisi e al confronto con cicli di mottetti organizzati strutturalmente in modo diverso, sia di ambito milanese, sia non specificamente ricollegabili a tale contesto, ma accomunati dall’essere privi di indicazione di destinazione rispetto ad uno specifico inserimento liturgico. Dall’esame globale della trasmissione in cicli di mottetti ci si aspetta di enucleare criteri di interpretazione e valutazione del repertorio, capaci di aprire nuove prospettive per una più profonda comprensione della produzione mottettistica in generale e delle sue finalità, e delle implicazioni intertestuali che la rendono in gran parte, per il periodo storico in questione, particolarmente enigmatica.
-