Project

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Going deeper into the protagonist’s emotion: simulation processes and emotion representations during reading

Applicant Gillioz Christelle
Number 148565
Funding scheme Early Postdoc.Mobility
Research institution Department of Psychology University of California, San Diego
Institution of higher education Institution abroad - IACH
Main discipline Psychology
Start/End 01.10.2013 - 31.03.2015
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Keywords (5)

emotion inference; reading comprehension; simulation; EMG; embodiment

Lay Summary (French)

Lead
Ce projet vise à développer notre connaissance du processus de compréhension des émotions au niveau du discours en examinant plus particulièrement le lien entre l’expérience émotionnelle des lecteurs et lectrices (réelle ou simulée) et la compréhension de l’émotion décrite dans un texte.
Lay summary

Comprendre un texte repose sur la compétence des lecteurs et lectrices à élaborer une représentation mentale du contenu du texte. Cette représentation mentale est basée sur des informations prélevées du texte lui-même et sur des informations directement déduites par les lecteurs et lectrices, nommées inférences. L’inférence émotionnelle, qui correspond à la déduction de l’émotion des personnages, est au centre de ce projet. 

Le premier objectif du projet est de déterminer quelles sont les informations permettant la construction d'une représentation de l'émotion. En manipulant les informations émotionnelles présentées dans le texte ainsi que la manière de les présenter il sera possible de déterminer quelles sont les conditions nécessaires à l'apparition d'une inférence émotionnelle et plus généralement à la compréhension de l'émotion.

Le deuxième objectif du projet est d'évaluer l’importance du processus de simulation dans la compréhension des émotions. Par ce processus de simulation, les lecteurs et lectrices se mettent à la place du personnage et font, d’une certaine manière, l’expérience de la situation décrite dans le texte. Si ce processus a été étudié au niveau lexical (mot), il est encore méconnu au niveau du discours (dans notre cas, le texte).

Le lien entre informations émotionnelles et processus de simulation sera étudié sous trois angles différents: 

(1) en étudiant la relation entre le processus naturel de l’émotion et la compréhension de celle-ci

(2) en examinant l’activation de propriétés émotionnelles internes (p. ex. avoir chaud) et externes (p. ex. rougir) lors de la compréhension de l’émotion

(3) en observant le processus de simulation de l’émotion à l’aide de mesures physiologiques liées aux réactions faciales des lecteurs et lectrices lors de la lecture de textes émotionnels.

Direct link to Lay Summary Last update: 30.07.2013

Responsible applicant and co-applicants

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Social Cognition Lab, University of California, San Diego United States of America (North America)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Research Infrastructure

Abstract

Research on emotion has extraordinarily increased in the last decades, following the “affective revolution”. In the domain of psycholinguistics, emotion and embodied cognition, studies have investigated the relation between language and emotion, by notably looking at how language influences emotional experiences or how language can transmit information about such emotional experiences. Most of this research has concentrated on lexical levels ignoring more naturalistic discourse levels. This project partly aims at rectifying this predicament by examining the detailed processes at stake in the representation of emotion during text (i.e., narratives) comprehension. The planned studies are based on recent findings in emotion and cognitive research. Most importantly, the studies of the present project are based on the widely accepted componential theories of emotion (e.g., Scherer, 1984, 2005) in order to control the emotional construct at the very basis of the experimental material. In addition to this, theories of embodiment (e.g., Barsalou, 1999) have brought new perspectives on the study of both emotion and reading comprehension, by highlighting the central role of simulation in the construction of knowledge. Simulation is believed to be involved in emotion comprehension during reading in many ways, three of which are central to this project. The first study, in which simulation will be investigated in relation to the natural process of emotion comprehension, will give further knowledge on the relation between the predicted construction of emotion and the elaboration of an emotion representation. The second study will assess readers’ deeper simulation (i.e., internalized feeling) of the protagonist’s emotional state, via the measurement of overt facial activation. The third study will concentrate on properties of emotion rather than emotion per se so as to bring further support to the fact that simulating emotions implies the activation of both internal and external properties (Barsalou et al., 2003; Oosterwijk et al., 2011).
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