Projekt

Zurück zur Übersicht

The Sound of Eternity. Investigating the Choir Books of the Ducal Chapel of St Mark’s, Venice

Gesuchsteller/in Collarile Luigi
Nummer 147795
Förderungsinstrument Advanced Postdoc.Mobility
Forschungseinrichtung Dipartimento di Filosofia e Beni Culturali Università Ca' Foscari di Venezia
Hochschule Institution ausserhalb der Schweiz - IACH
Hauptdisziplin Musikologie
Beginn/Ende 01.11.2013 - 31.10.2014
Alle Daten anzeigen

Keywords (5)

music and ceremonial at St Mark's, Venice, perpetuation of musical repertoire , phenomena of longue durée , soundscape and civic ritual, sound and ritual space

Lay Summary (Italienisch)

Lead
Questo progetto propone uno studio dei libri corali di musica polifonica appartenenti al fondo antico della cappella ducale di S. Marco di Venezia (Italia). Queste fonti – quattordici manoscritti a libro corale e un frammento – rappresentano un caso assai significativo per indagare il repertorio specifico della più importante istituzione musicale di Venezia, all'epoca della Serenissima Repubblica.
Lay summary

Nonostante l’ampio numero di studi dedicati alla musica a San Marco, la critica si è occupata soltanto marginalmente dei libri corali di musica polifonica appartenenti al fondo antico della cappella ducale. Manca a tutt’oggi uno studio complessivo, in grado di fare luce non soltanto sulla storia materiale dei manoscritti, risalenti nella maggior parte dei casi al XVII secolo, ma soprattutto sulla valenza del repertorio musicale trasmesso.

Il principale obiettivo del progetto è di mettere in luce le modalità che hanno permesso la costituzione di un repertorio musicale specifico, divenuto parte insostituibile del cerimoniale liturgico marciano, e quali siano le implicazioni sul piano estetico di questo processo, nell’ottica della definizione sonora di uno spazio rituale coerente.

I risultati di questa indagine saranno oggetto di uno studio monografico. In collaborazione con l’Università Ca’ Foscari di Venezia, la Fondazione Giorgio Cini e il Patriarcato di Venezia, il progetto prevede un riesame complessivo del fondo e della relativa documentazione archivistica, finalizzato alla realizzazione di un catalogo digitale offerto sulla piattaforma online Musica Veneta Online (http://edizionicf.unive.it/index.php/MVO). Uno spoglio digitale dell’inventario dei libri musicali della cappella ducale di S. Marco, redatto nel 1720, verrà pubblicato online in Historical music inventories 1500-1800, un database realizzato dal RISM Svizzera in collaborazione con l’Università di Fribourg (http://inventories.rism-ch.org/).


Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 22.08.2013

Verantw. Gesuchsteller/in und weitere Gesuchstellende

Publikationen

Publikation
La memoria del modello. Riguardo alle ‚citazioni’ nell’Annuale di G.B. Fasolo (1645)
Collarile Luigi (2014), La memoria del modello. Riguardo alle ‚citazioni’ nell’Annuale di G.B. Fasolo (1645), in Colzani Alberto, Luppi Andrea, Padoan Maurizio (ed.), Barocco Padano e musici francescani. L’apporto dei maestri francescani conventuali, 379-411.
Musikalische Erlebnisse von St. Galler Benediktinern auf ihrer Grand Tour durch Italien (1699-1749)
Collarile Luigi (2014), Musikalische Erlebnisse von St. Galler Benediktinern auf ihrer Grand Tour durch Italien (1699-1749), in Erhart Peter, Kuratli Jakob (ed.), Vedi Napoli e poi muori. Die Grand Tour der Mönche, 132-146.
Ad uso della Cappella Ducale di Venetia. Intorno a due inedite composizioni sacre di Francesco Cavalli
Collarile Luigi (2013), Ad uso della Cappella Ducale di Venetia. Intorno a due inedite composizioni sacre di Francesco Cavalli, in Addamiano Antonio, Luisi Francesco (ed.), Atti del Congresso Internazionale di Musica Sacra in occasione del centenario di fondazione del PIMS, 215-246.
Zieleński e il contesto editoriale veneziano nel primo Seicento: questioni e prospettive
Collarile Luigi (accepted), Zieleński e il contesto editoriale veneziano nel primo Seicento: questioni e prospettive, in Jeż Tomasz, Przybyszewska-Jarmińska Barbara, Toffetti Marina (ed.), Italian Music in Central-Eastern Europe. Around Mikołaj Zieleński’s Offertoria and Communiones (1611, Edizioni Fondazione Levi, Venice, 149-170.
Giovanni Gabrieli and Andrea’s Musical Legacy: Lost Editions, Ghost Editions, Editorial Strategies
Collarile Luigi (accepted), Giovanni Gabrieli and Andrea’s Musical Legacy: Lost Editions, Ghost Editions, Editorial Strategies, in Baroncini Rodolfo, Bryant David, Collarile Luigi (ed.), Giovanni Gabrieli between Past and Future, Edizioni Ca’ Foscari, Venice.
Sacri concerti. Studi sul mottetto a Venezia nel secondo Seicento
Collarile Luigi (accepted), Sacri concerti. Studi sul mottetto a Venezia nel secondo Seicento, Olschki, Firenze.

Zusammenarbeit

Gruppe / Person Land
Felder der Zusammenarbeit
Swiss Centre in Venice Italien (Europa)
- Forschungsinfrastrukturen
Fondazione Giorgio Cini, Venice Italien (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Publikation
- Forschungsinfrastrukturen
- Austausch von Mitarbeitern
Fondazione Svizzera Pro Venezia Schweiz (Europa)
- Industrie/Wirtschaft/weitere anwendungs-orientierte Zusammenarbeit
Save Venice Foundation Vereinigte Staaten von Amerika (Nordamerika)
- Industrie/Wirtschaft/weitere anwendungs-orientierte Zusammenarbeit
Ca' Foscari University of Venice Italien (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Publikation
- Forschungsinfrastrukturen
- Austausch von Mitarbeitern
Archivio Storico del Patriarcato di Venezia Italien (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Publikation
- Forschungsinfrastrukturen
- Austausch von Mitarbeitern
Swiss Office of RISM Schweiz (Europa)
- Publikation

Wissenschaftliche Veranstaltungen

Aktiver Beitrag

Titel Art des Beitrags Titel des Artikels oder Beitrages Datum Ort Beteiligte Personen
Musikalische Inventare / Musical Inventories Vortrag im Rahmen einer Tagung Sales Lists or Warehouse Inventories? Reconsidering the Catalogues of Venetian Music Printers Before 1800’ 04.09.2014 University of Berne, Schweiz Collarile Luigi
Lost Books – 6th Annual St. Andrews Book Conference. University of St. Andrews Vortrag im Rahmen einer Tagung Lost Italian Music Editions before 1800 – First Results of a Bibliographical Survey 19.06.2014 University of St. Andrews, Grossbritannien und Nordirland Collarile Luigi
Musique et poésie française au XVIe siècle Vortrag im Rahmen einer Tagung Ronsard et son rapport avec la musique: du supplément musical aux Amours à la préface des Meslanges (1552-1560) [with Daniele Maira] 13.03.2014 Université de Paris 4 (La Sorbonne), Frankreich Collarile Luigi
Music Printing and Publishing in Modern Italy – New Approaches Vortrag im Rahmen einer Tagung Lost Italian Music Editions – New historic and historiographic perspectives’ 13.02.2014 Fondazione Giorgio Cini, Venice – Swiss Centre in Venice, Italien Collarile Luigi
Conferenze della Società Svizzera di Musicologia - sezione Ticino Einzelvortrag Stampare musica nei monasteri della Vecchia Confederazione: prospettive di un’indagine 14.01.2014 Lugano, Fonoteca Nazionale, Schweiz Collarile Luigi


Selber organisiert

Titel Datum Ort
Musikalische Inventare / Musical Inventories 04.09.2014 University of Berne, Schweiz
Music Printing and Publishing in Modern Italy – New Approaches 13.02.2014 Fondazione Giorgio Cini, Venice – Swiss Centre in Venice, Italien

Kommunikation mit der Öffentlichkeit

Kommunikation Titel Medien Ort Jahr
Medienarbeit: Printmedien, Online-Medien Musikalische Inventare: Internationale Tagung und Workshop [with Cristina Urchueguía] Schweizer Musik Zeitung Westschweiz Italienische Schweiz Romanische Schweiz Deutschschweiz 2014

Abstract

The present project proposes a study of the choir books of polyphonic music belonging to the music collection of the Venetian ducal chapel of St Mark’s. These sources – 14 manuscripts in folio grande and a fragment – represent a very interesting case study to investigate the specific repertoire of the most important musical institution of Venice. Despite the large number of studies devoted to music at St Mark’s, the existing literature still lacks a comprehensive study on the material history of these manuscripts and the value of the preserved repertoire. Research carried out as part of my PhD dissertation enabled me to redefine substantially many aspects of the history of this collection. Thanks to the reconstruction of the activity of two scribes, I dated 11 manuscripts to the second half of the seventeenth century, among them a collection of hymns by F. Cavalli (1602-1676) and another of motets by G. Rovetta (1596?-1668), both previously considered anonymous eighteenth-century sources. Further investigation of account-books pertaining to the Procuratoria de supra (the governing body of the ducal chapel) can shed new light on the history of the musical collection of the ducal chapel during the eighteenth century. More complex is investigation of the preserved musical repertoire. An inventory of the music books of the ducal chapel, written in 1720, lists 66 volumes, 39 of them in folio grande or in folio. These are the large format books used to sing in bigonzo (i.e., in the octagonal pulpit placed in front of the iconostasis (see Canaletto’s drawing of 1766). The 14 choir books and the fragment represent what now survives of this collection. Given the importance of performances in bigonzo (the ‘normal’ position of the cappella, according to the ceremonial-books of St Mark’s), these sources are a significant tool for investigating the ‘sound’ of the ducal chapel. Their analysis can highlight the repertoire most typically performed in St Mark’s. This repertoire – a cappella without instruments – represented for centuries the ‘soundscape’ of the Venetian ducal chapel. The aim of the present project is to understand how and why the repertoire transmitted in the choir books of St Mark’s became an irreplaceable part of the liturgical ceremonial of the ducal chapel, and to investigate the aesthetic implications of this process with a view to defining the sound of a specific ritual space. The results of the project will be the subject of a monographic study. In collaboration with Ca’ Foscari University, Venice, and the Procuratoria di S. Marco, Venice, a digital catalogue will be prepared and published on the new online scientific platform: Musica Veneta Online – http://edizionicf.unive.it/index.php/MVO. The 1720 music inventory of the ducal chapel will be made available in the Historical Music Inventories 1500-1800 database, published by RISM Switzerland in collaboration with the University of Fribourg (http://inventories.rism-ch.org/ – SNFS project).