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The Representation of Gender Associated Information during On-Line Reading Comprehension among Bilinguals

Applicant Sato Sayaka
Number 145882
Funding scheme Fellowships for prospective researchers
Research institution School of Psychology University of Sussex
Institution of higher education Institution abroad - IACH
Main discipline Psychology
Start/End 01.09.2013 - 31.08.2014
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Keywords (6)

bilingualism; grammatical gender; mental representation; gender representation; reading comprehension; gender stereotypes

Lay Summary (French)

Lead
Nombre d’études se sont penchées à la représentation mentale de genre pendant la lecture et ont pu montrer que des informations associées au genre sont traitées différemment en fonction de la langue. Etant donnée que la langue détermine fortement la compréhension, ce constat aliment le débat que telle information, contribue à l’inégalité entre les sexes. Cette situation supporte la pertinence d’une investigation plus approfondie sur les procédures cognitives concernées.
Lay summary

Contenu et objectifs du travail de recherche

La représentation de genre pendant la lecture est dirigée par deux sources d’information: les informations stéréotypiques que la lectrice ou le lecteur possède, et le marque grammaticale de genre dans la langue. La première est présentent chez toutes les lectrices et tous les lecteurs, tandis que la deuxième est seulement à dispositions dans les langues avec le genre grammatical comme par exemple le français et l’allemand.

En considérant cette prémisse, l’objectif principal de cette recherche est de déterminer l’étendue des effets stéréotypiques en examinant si les traits (p.ex. : opérer un patient) ont assez de puissance pour activer une représentation de genre au lieu de devoir mentionner un nom de rôle stéréotypique (ex. « chirurgien » qui est stéréotypiquement masculin).

 

Contexte scientifique et social du projet de recherche

Cette étude fournira les premiers résultats comparatifs entre l’anglais et le français sur l’impact des informations sur des stéréotypes ou encore, quels types d’informations sont plus facilement activées ou le plus atténuées. De manière générale, cette étude vise à amener des épreuves supplémentaires relatives au fait que la langue peut moduler nos représentations de genre et qui peuvent amener à des désavantages pour des femmes dans la société. 

 

Mots-clés

Stereotypes, grammatical gender, generic masculine, bilinguals, trait information

Direct link to Lay Summary Last update: 19.04.2013

Responsible applicant and co-applicants

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
University of Sussex Great Britain and Northern Ireland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Research Infrastructure

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
The 13th Biannual Congress of the Swiss Psychological Society Talk given at a conference Grammatical gender: neutralization as a way in German to change representations. 11.09.2013 University of Basel, Switzerland Sato Sayaka;


Abstract

Research in cognitive and social psychology has revealed that gender associated information embedded in languages are conveyed and processed differently, and as language has been found to be a strong determiner of our cognitive processes, it has been attributed in contributing to gender inequality (Braun, Sczesny, & Stahlberg, 2005; Gabriel & Gygax, 2008; Gygax, Gabriel, Sarrasin, Oakhill, & Garnham, 2008; Stahlberg, Braun, Irmen, & Sczesny, 2007). These circumstances have asserted that a closer investigation of languages and cognitive processes are pertinent in promoting a gender-balanced society. The present dissertation project is thusly motivated in investigating the cognitive processes associated with gender representations of speakers of different languages, particularly grammatical gender languages (e.g., French and German) and a natural gender language (e.g., English), and how the linguistic features and world knowledge interact in creating mental representations. Specifically, the proposed study to be conducted at the host university aims to elucidate the impact of less-salient gender stereotypical traits (i.e., behaviors and actions that are associated to certain social categories) on gender representation among readers whose native language is not marked for grammatical gender (English) as well as the way grammatical information interacts with stereotypical information in French, a language marked for grammatical gender. Three eye-tracking experiments employing a match-mismatch paradigm are proposed in assessing the influence of the potential variables.
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