Projekt

Zurück zur Übersicht

Analyser les pratiques de recherche interdisciplinaire : de la théorie à l’action. Études de cas dans le contexte universitaire suisse

Titel Englisch Analyzing Interdisciplinary Research: From Theory to Practice. Case studies in the Swiss University Context
Gesuchsteller/in Darbellay Frédéric
Nummer 143816
Förderungsinstrument Interdisziplinäre Projekte
Forschungseinrichtung Institut Universitaire Kurt Bösch
Hochschule Institut Universitaire Kurt Bösch - IUKB
Hauptdisziplin Kommunikations- und Medienwissenschaften
Beginn/Ende 01.01.2013 - 31.12.2014
Bewilligter Betrag 307'078.00
Alle Daten anzeigen

Alle Disziplinen (3)

Disziplin
Kommunikations- und Medienwissenschaften
Psychologie
Soziologie

Keywords (7)

Epistemology of Interdisciplinarity; Theory of Interdisciplinarity ; Research Methodology; Knowledge production; Interdisciplinary collaboration; Interdisciplinary Research; Interdisciplinarity

Lay Summary (Französisch)

Lead
Lay summary

L’interdisciplinarité est devenue un enjeu de taille tant pour les universités que pour les organes de financement et de soutien de la recherche aux niveaux suisse, européen et international. Les chercheurs mobilisent en effet de plus en plus de multiples compétences disciplinaires pour les intégrer dans un processus de dialogue co-constructif, afin d’analyser, comprendre et résoudre les problèmes complexes de notre temps, toujours irréductibles à un seul point de vue disciplinaire. Ce projet se concentre sur le contexte académique suisse qui officie en qualité de terrain d’enquête, dans lequel dix centres ou structures institutionnelles représentatives ont été identifiés comme études de cas dans les Universités romandes et alémaniques et les deux Écoles Polytechniques Fédérales. Les différentes manières de définir et de pratiquer l’interdisciplinarité seront analysées, en montrant à la fois leurs singularités mais aussi leurs points de convergence épistémologiques et méthodologiques. En se référant aux cadres théoriques et méthodologiques sur ce qu’est ou devrait être dans l’idéal l’interdisciplinarité, ce projet s’intéresse à la manière dont cette approche est mise en œuvre par les chercheurs dans des contextes académiques spécifiques et compte tenu des configurations pluridisciplinaires mises en coprésence, que ce soit dans le champ des sciences humaines et sociales ou dans celui des sciences naturelles, de la vie et de la technique, voire à l’interface entre ces domaines du savoir. Comment les chercheurs qui prétendent pratiquer l’interdisciplinarité définissent-ils cette approche sur les plans théorique et pratique, comment se l’approprient-ils et quelles en sont pour eux les modalités opératoires ? Quelles sont les motivations, les potentialités mais aussi les obstacles qui se dressent face au développement effectif de l’interdisciplinarité ? Quelles sont les conditions de réussite et inversement les échecs de l’interdisciplinarité ? Comment les chercheurs se situent-il dans leur contexte institutionnel d’appartenance ? Ce contexte est-il favorable ou pénalisant pour le développement de recherches interdisciplinaires ? Ces questions qui allient le qui (quels chercheurs) pratiquent l’interdisciplinarité dans quel contexte académique, le pourquoi ils le pratique et le comment ils l’implémentent sont au cœur de ce projet de recherche qui entend répondre au besoin accru de la communauté scientifique de compréhension de ces enjeux complémentaires de l’interdisciplinarité. Les résultats de cette recherche permettront de dégager les conditions cadres d’une bonne pratique de l’interdisciplinarité.

Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 21.02.2013

Verantw. Gesuchsteller/in und weitere Gesuchstellende

Mitarbeitende

Publikationen

Publikation
Disziplinäre Exzellenz versus interdisziplinärer Pragmatismus : Überlegungen zur Popularität einer Kontroverse
Perrig-Chiello P. & Darbellay F. (2014), Disziplinäre Exzellenz versus interdisziplinärer Pragmatismus : Überlegungen zur Popularität einer Kontroverse, in Balz Engler (Hrsg.) (ed.), Academic Press. Fribourg, Fribourg, p. 117-134.
Interdisciplinary Research Boosted by Serendipity
− Darbellay F. Moody Z. Sedooka A. Steffen G. (2014), Interdisciplinary Research Boosted by Serendipity, in Creativity Research Journal, 26 (1) , p. 1-10.
L’âge d’or de l’interdisciplinarité. Préface
Darbellay F. (2014), L’âge d’or de l’interdisciplinarité. Préface, in C. Armand V. Boullet D. Ten Eyck (Eds.) (ed.), p. 7-12.
Où vont les studies ? Interdisciplinarité, transformation disciplinaire et pensée dialogique
Darbellay F. (2014), Où vont les studies ? Interdisciplinarité, transformation disciplinaire et pensée dialogique, in Questions de communication, 25, p. 173-186.
Méso-alternance et conceptualisation disciplinaire
Steffen G. (2013), Méso-alternance et conceptualisation disciplinaire, in Bulletin suisse de linguistique appliquée, , p. 171-1.
From Disciplinarity to Postdisciplinarity: Tourism Studies Dedisciplined ?
Darbellay F., From Disciplinarity to Postdisciplinarity: Tourism Studies Dedisciplined ?, in Tourism Analysis, x.
La recherche interdisciplinaire : Disparition ou métamorphose des disciplines ?
Darbellay F., La recherche interdisciplinaire : Disparition ou métamorphose des disciplines ?, in A. Gorga & J.-Ph. Leresche (dir.) (ed.), Editions des Archives contemporaines, Paris, x.
Rethinking inter- and transdisciplinarity: undisciplined knowledge and the emergence of a new thought style
Darbellay F, Rethinking inter- and transdisciplinarity: undisciplined knowledge and the emergence of a new thought style, in Futures, x.

Zusammenarbeit

Gruppe / Person Land
Formen der Zusammenarbeit
td-net Network for Transdisciplinary Research Schweiz (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten

Wissenschaftliche Veranstaltungen

Aktiver Beitrag

Titel Art des Beitrags Titel des Artikels oder Beitrages Datum Ort Beteiligte Personen
Communicating Research to an Interdisciplinary Audience, PhD Research Festival 2014 Einzelvortrag Inter- and Transdisciplinarity in Research: Status Quo, Challenges and Examples of Successful Projects 28.11.2014 Graduate School of Humanities and Social Sciences, University of Lucerne, Lucerne, Schweiz Darbellay Frédéric;
From Interdisciplinarity to Transdisciplinarity: Rethinking Research Today in Social Sciences and the Humanities Einzelvortrag L’interdisciplinarité dans la recherche et l’éducation 27.11.2014 Université Paris-Est Créteil (UPEC) & Marne-la-Vallée (UPEM), Paris, Frankreich Darbellay Frédéric;
Pratiquer l'interdisciplinarité : Intersections langagières, culturelles et identitaires Einzelvortrag 2ème Conférence internationale francophone en sciences de l’information et de la communication, 20ème édition du Colloque franco-roumain en information-communication 30.10.2014 Université de Bucarest, Bucarest, Rumänien Berchtold-Sedooka Ayuko;
11ème Forum violences domestiques : L'interdisciplinarité au service de la complexité Einzelvortrag L’interdisciplinarité : franchir des murs, construire des ponts 09.10.2014 Genève, Schweiz Darbellay Frédéric;
ECER 2014 (European Educational Research Association), The Past, the Present and the Future of Educational Research Vortrag im Rahmen einer Tagung Interdisciplinary Research in Higher Education: Transforming the Academy? 03.09.2014 University of Porto, Porto, Portugal Darbellay Frédéric;
International Standing Conference for the History of Education (ISCHE) : Education, War & Peace Vortrag im Rahmen einer Tagung War and Peace between Disciplines: towards an Interdisciplinary Dialogue in Education 25.07.2014 Institute of Education, University of London, Londres, Grossbritannien und Nordirland Darbellay Frédéric;
Créativité Einzelvortrag Interdisciplinarité, Créativité, Sérendipité. 03.06.2014 Institut de Psychologie, Université Paris Descartes, Paris, Frankreich Darbellay Frédéric;
Créativité et apprentissage : un tandem à ré-inventer ? Vortrag im Rahmen einer Tagung L’interdisciplinarité comme processus créatif : la sérendipité, heureux hasard pour la pédagogie 15.05.2014 Haute Ecole Pédagogique du Canton de Vaud, Lausanne, Schweiz Darbellay Frédéric;
L'interdisciplinarité Einzelvortrag Des enjeux de la recherche interdisciplinaire à la construction de séquences didactiques. 14.03.2014 Haute école pédagogique du canton de Vaud (HEP Vaud), Lausanne, Schweiz Darbellay Frédéric;
L'interdisciplinarité Einzelvortrag L’interdisciplinarité : un nouveau style de pensée ? 12.02.2014 HES-SO/VS, Filières École supérieure du Social (EDE-MSP), Sion, Schweiz Darbellay Frédéric;
Journée Georges Bram 2014 : Chercher aux frontières. 13ème Journée de Conférences en Histoire des Sciences et Epistémologie. Einzelvortrag L’interdisciplinarité : innover au-delà des frontières disciplinaires. 17.01.2014 École normale supérieure (ENS), Paris, Frankreich Darbellay Frédéric;
Journée de l’association NSS-Dialogues Vortrag im Rahmen einer Tagung Mise en examen et perspectives autour d’expériences de recherche interdisciplinaire. 16.12.2013 AgroParisTech-Engref, Paris, Frankreich Darbellay Frédéric;
2ème Journée de la recherche de la HES-SO Einzelvortrag Sur l’interdisciplinarité 25.11.2013 HESO-SO, Lausanne, Schweiz Darbellay Frédéric;
Transformations des disciplines académiques : entre innovation et résistance Vortrag im Rahmen einer Tagung La recherche interdisciplinaire :Disparition ou métamorphose des disciplines ? 14.11.2013 Université de Lausanne, Schweiz Darbellay Frédéric;
Swiss Inter- and Transdisciplinarity Day 2013 Einzelvortrag The Challenge of Interdisciplinary Research: Transforming the Academy 21.10.2013 Berne, Schweiz Darbellay Frédéric;
19ème Congrès International des Linguistes. Vortrag im Rahmen einer Tagung Pratiques plurilingues et représentations du plurilinguisme dans l'enseignement supérieur en Suisse. 21.07.2013 Université de Genève, Schweiz Steffen Gabriela;
La logique de la découverte en recherche qualitative. Vortrag im Rahmen einer Tagung La recherche interdisciplinaire boostée par la sérendipité. 20.06.2013 Université de Fribourg, Schweiz Berchtold-Sedooka Ayuko; Steffen Gabriela; Darbellay Frédéric;
Les Frontières Einzelvortrag La transdisciplinarité indisciplinée : une voie pour repenser les frontières. Conférencier invité : Prof. Frédéric Darbellay 27.05.2013 Institut français de Valencia (Espagne), en collaboration avec l’Universidad de Valencia..., Spanien Darbellay Frédéric;


Selber organisiert

Titel Datum Ort
Conférence Suisse Inter- et Transdisciplinarité - ITD14, Repenser les méthodes de recherche ? Transformer les pratiques, inventer de nouveaux outils 30.06.2014 Sion, Schweiz
Workshop et présentation des résultats du projet : Analyzing Interdisciplinary Research From Theory to Practice. Suisse Inter- et Transdisciplinarité – ITD14 : Repenser les méthodes de recherche ? Transformer les pratiques, inventer de nouveaux outils 30.06.2014 Sion, Schweiz
Swiss Inter- and Transdisciplinarity Day 2013. Exchange platform for interdisciplinary researchers – reflected practice
 and award ceremony of the Swiss Academies Award for transdisciplinary research – td-award 2013, organisé par le Fonds national suisse 21.10.2013 Berne, Schweiz
Conférence Suisse Inter- et Transdisciplinarité - ITD13, L'enseignement universitaire en mutation : 
méthodes innovantes et cadrages institutionnels 07.06.2013 Berne, Schweiz

Veranstaltungen zum Wissenstransfer

Aktiver Beitrag

Titel Art des Beitrags Titel des Artikels oder Beitrages Datum Ort Beteiligte Personen
Booster l'interdisciplinarité : collaboration et créativité, Master en sciences de l'environnement (MUSE), Institut des sciences de l’environnement (ISE) 16.09.2014 Université de Genève, Genève, Schweiz
Analyzing Interdisciplinary Research: From Theory to Practice. Présentation du projet au Conseil de fondation de l'Institut Universitaire Kurt Bösch (IUKB) 26.10.2013 Sion, Schweiz


Selber organisiert

Titel Datum Ort
La recherche inter- et transdisciplinaire. Expérience d’une recherche en cours. Cours/séminaire Introduction à l’approche inter- et transdisciplinaire (3 crédits ECTS). Master interdisciplinaire en Tourisme (MIT), IUKB 24.11.2014 Sion, Schweiz
La recherche inter- et transdisciplinaire. Expériences d’une recherche en cours. Cours/séminaire Introduction à l’approche inter- et transdisciplinaire (3 crédits ECTS). Master interdisciplinaire en Droits de l'enfant (MIDE), IUKB 17.11.2014 IUKB, Sion, Schweiz
La recherche inter- et transdisciplinaire. Expériences d'une recherche en cours. Cours/séminaire Introduction à l’approche inter- et transdisciplinaire (3 crédits ECTS). Master interdisciplinaire en Tourisme (MIT), IUKB 18.11.2013 Sion, Schweiz
La recherche inter- et transdisciplinaire. Expériences d'une recherche en cours. Cours/séminaire Introduction à l’approche inter- et transdisciplinaire (3 crédits ECTS). Master interdisciplinaire en Droits de l'enfant (MIDE) 28.10.2013 Sion, Schweiz
Méthodologies et initiation à la recherche inter- et transdisciplinaire. Cours/séminaire commun (6 crédits ECTS) : Master interdisciplinaire en Droits de l'enfant (MIDE) et Master interdisciplinaire en études du tourisme (MIT) 01.10.2013 Sion, Schweiz

Abstract

Interdisciplinarity has become a major preoccupation of education policy, universities and research funding agencies, at Swiss, European and international levels. This preoccupation is related to the ambitions and expectations of many researchers who question the potential and limits of their own discipline and how to establish new connections with other disciplines, to involve them in a constructive dialogue and in order to analyse, understand and solve the complex problems of our time that are beyond the scope of a single discipline. The growing interest in interdisciplinarity responds so to a growing awareness of the complexity of contexts and objects of research and the need to resolve human, social, political and environmental problems. This issues calls for the decompartmentalization of disciplinary knowledge, which often remains locked within the boundaries of disciplines still constrained by the hierarchical and discipline-based organization of universities. Based on the growing number of studies dealing with the institutional, epistemological, conceptual and methodological challenges of interdisciplinarity, the priority aim of the present research project is to make a theoretical and empirical contribution to the current reflections on interdisciplinarity by examining different interdisciplinary research practices in a variety of academic contexts. The aim of this project is to move beyond intentions in order to analyse and understand how interdisciplinary research is actually conducted in various institutional contexts; it will focus in particular on the strategies deployed in incorporating interdisciplinarity into the research process.Given the reasoned and reasonable limits of this project, the Swiss university context has been chosen as the field of enquiry: from among the French- and German-speaking Swiss universities and the two Swiss Federal Institutes of Technology, we have selected ten centres or representative institutions as case studies, which we will use to analyse different ways of implementing interdisciplinarity, highlighting their distinctive features but also what they have in common, epistemologically, methodologically and practically. Referring to theoretical and methodological factors concerning the nature of interdisciplinarity, or what it should be in an ideal world, we are interested in how this approach is implemented by researchers in specific academic contexts, including the pluridisciplinary configurations that will be brought together, whether in the field of the human and social sciences or the natural sciences, in daily life or in a technical context, or even at the interface of these areas of knowledge. How do researchers who claim to practise interdisciplinarity define the approach at the theoretical and practical level, how do they adapt it to their own needs and how do they apply it? What are the motivations for and the potentialities of interdisciplinarity, and what are the obstacles to its actual development? Under what conditions does interdisciplinarity flourish or, conversely, fail? What is the situation of the researchers in their home institution? Does this context favour or inhibit interdisciplinary research? These questions, which bring together the who (the researchers practising interdisciplinarity), the what (the academic context), the why (their reasons for practising it) and the how (their method of implementing it) are at the heart of this project, which is a response to the scientific community’s growing need to understand these complementary issues of interdisciplinarity. The outcomes of this research will enable us to identify the framework conditions for good practice in interdisciplinarity. Finally, the project mobilizes, in a spirit of interdisciplinary synergy, the disciplinary competencies deriving from the epistemology of interdisciplinarity, science studies, science of team science and discursive study of scientific practice. To this extent, our research into interdisciplinary research is itself interdisciplinary.
-