Projekt

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The History of English Auxiliaries: Evidence from Adverb Placement

Gesuchsteller/in Haeberli Eric
Nummer 143302
Förderungsinstrument Projektförderung (Abt. I-III)
Forschungseinrichtung Département de Linguistique Faculté des lettres Université de Genève
Hochschule Universität Genf - GE
Hauptdisziplin Schwerpunkt Germanistik und Anglistik
Beginn/Ende 01.03.2013 - 30.04.2016
Bewilligter Betrag 207'214.00
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Keywords (5)

Auxiliary; History of English syntax; Syntactic variation; Adverb; Word order

Lay Summary (Französisch)

Lead
Contrairement à beaucoup d’autres langues telles que le français ou l’allemand, l’anglais fait une distinction grammaticale très nette entre les verbes auxiliaires et les verbes principaux. Ce système distinctif n’existait pas en vieil anglais, mais il s’est développé au cours de l’histoire de l’anglais. Notre projet fait une contribution à l’étude de ce développement en examinant le placement des auxiliaires par rapport aux adverbes à travers huit siècles d’histoire linguistique.
Lay summary

Les auxiliaires anglais comme have, be, can etc. ont plusieurs propriétés syntaxiques qui les distinguent clairement des verbes principaux tels que see, know, buy etc. Par exemple, un auxiliaire précède le sujet dans une question mais cet ordre des mots n’est pas possible avec un verbe principal (Has she seen it? vs. *Saw she it?). Jusqu’autour de 1500, ce type de contraste n’existait pas, et les auxiliaires avaient un comportement syntaxique comparable à celui des verbes principaux. La catégorie distincte d’auxiliaire a donc émergée au cours de l’histoire de l’anglais. Le but de ce projet est de faire une contribution à l’étude de ce changement en examinant un domaine empirique qui, jusqu’ici, a été négligé dans la littérature, celui de la distribution des auxiliaires par rapport à des adverbes.

L’étude de l’interaction entre les auxiliaires et les adverbes est intéressante pour deux raisons. D’une part, le placement des adverbes est un des critères qui permettent de distinguer les auxiliaires des verbes principaux puisque la position qui précède immédiatement certains adverbes peut être occupée par un auxiliaire mais pas par un verbe principal (He had probably seen it vs. *He saw probably it). En examinant la façon dont ce contraste a émergé historiquement, nous pourrons obtenir de nouvelles informations sur le développement historique de la catégorie des auxiliaires. Un deuxième aspect intéressant est le fait que la position des adverbes par rapport aux auxiliaires est variable (He had probably seen it et He probably had seen it). Contrairement à beaucoup de cas de variation où l’une des deux options est éliminée à travers le temps, la variation dans l'ordre des auxiliaires par rapport aux adverbes peut être observée dans toute l’histoire de l’anglais. Notre projet nous permettra donc également d’étudier la relation entre la variation et le changement.

Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 15.01.2013

Verantw. Gesuchsteller/in und weitere Gesuchstellende

Mitarbeitende

Publikationen

Publikation
Medial NP-Adjuncts in English: A Diachronic Perspective
Haeberli Eric, Medial NP-Adjuncts in English: A Diachronic Perspective, in Schönenberger Manuela, Puskas Genoveva, Aboh Enoch, Haeberli Eric (ed.), Mouton de Gruyter, Berlin.
The Recategorization of Modals in English: Evidence from Adverb Placement
Haeberli Eric, Ihsane Tabea, The Recategorization of Modals in English: Evidence from Adverb Placement, in Hegedus Veronika, Egedi Barbara (ed.), Oxford University Press, Oxford.

Wissenschaftliche Veranstaltungen

Aktiver Beitrag

Titel Art des Beitrags Titel des Artikels oder Beitrages Datum Ort Beteiligte Personen
9èmes journées de linguistique suisse Vortrag im Rahmen einer Tagung Syntactic Variation without Change: Pre-Auxiliary Placement of Adverbs in the History of English 29.06.2016 Genève, Schweiz Haeberli Eric; Ihsane Tabea;
Séminaire de recherche Einzelvortrag Evaluating alleged effects of inflectional morphology on the syntax: The development of V-movement in the history of Englis 21.05.2016 Nantes, Frankreich Haeberli Eric;
DGfS 2016, AG10 Morphological effects on word order from a typological and a diachronic perspective Vortrag im Rahmen einer Tagung The Rich Agreement Hypothesis: Diachronic (Lack of) Evidence from English 26.02.2016 Konstanz, Deutschland Ihsane Tabea; Haeberli Eric;
18th International Conference on English Historical Linguistics Vortrag im Rahmen einer Tagung The History of English Auxiliaries: Evidence from Adverb Placement 17.07.2014 Leuven, Belgien Ihsane Tabea; Haeberli Eric;
16th Diachronic Generative Syntax Conference (DiGS 16) Vortrag im Rahmen einer Tagung Adverb Placement in the History of English Modals 03.07.2014 Budapest, Ungarn Haeberli Eric; Ihsane Tabea;
8èmes journées suisses de linguistique Vortrag im Rahmen einer Tagung Adverb Placement in the History of English Auxiliaries 21.06.2014 Zürich, Schweiz Haeberli Eric; Ihsane Tabea;


Verbundene Projekte

Nummer Titel Start Förderungsinstrument
124619 Revisiting the Loss of Verb Movement in the History of English: Adverb Placement in Middle and Early Modern English 01.02.2011 Projektförderung (Abt. I-III)

Abstract

One of the main features that distinguishes Present-Day English (PDE) grammar from other languages is its auxiliary system. A characteristic property of the PDE auxiliaries is that they differ from lexical verbs with respect to a number of syntactic properties. These properties have emerged in the course of the attested history of English, and the nature of this change has been discussed extensively and sometimes controversially in the literature. The aim of this project is to shed new light on the history of English auxiliaries by examining an empirical domain that has not been explored in any detail yet, namely the distribution of auxiliaries with respect to adverbs. Throughout the history of English, there has been variation in this area of the grammar as certain adverbs can occur both before and after an auxiliary. This word order variation is a topic of interest for two main reasons: First, we are dealing here with a case of word order variation that has been maintained for centuries and continues to exist in PDE. Thus, the interaction of adverbs and auxiliaries provides an interesting case study on syntactic variation and change or the absence of change. Secondly, adverb placement is one of the diagnostic tests to distinguish auxiliaries from lexical verbs. The emergence of this diagnostic may therefore shed some light on the general diachronic development towards the modern auxiliary system that characterizes PDE.In this project, we will examine four syntactically parsed corpora covering nearly 800 years of linguistic history in order to provide a detailed quantitative and qualitative description of the development of the placement of auxiliaries with respect to adverbs from Middle English to Late Modern English. We will also consider this development against the background of the changes affecting lexical verbs in their placement with respect to adverbs. On the basis of these data, we will then explore a certain number of theoretical issues that arise, as for example the categorial status of auxiliaries or the structural analysis of the variation in the distribution of auxiliaries and adverbs over time.
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