Project

Back to overview

Beten als verleiblichtes Verstehen - Hermeneutische Zugänge zum Ereignis des Gebets

English title Prayer as Embodied Understanding - Hermeneutic Approaches to the Experience of Prayer
Applicant Dalferth Ingolf Ulrich
Number 143201
Funding scheme Project funding (Div. I-III)
Research institution Theologische Fakultät Institut für Hermeneutik
Institution of higher education University of Zurich - ZH
Main discipline Religious studies, Theology
Start/End 01.01.2014 - 31.12.2016
Approved amount 167'418.00
Show all

All Disciplines (2)

Discipline
Religious studies, Theology
Philosophy

Keywords (20)

Hermeneutic; Phenomenology; Voice; Silence; Affectivity; Pathos; Mindfulness; Meditation; Embodiement; (Non-)Understanding; Prayer; Apophatic Language; Aesthetics; Experience; Embodied Expression; Philosophy of Religion; Liturgy; Attention; Gestures; Event of Response

Lay Summary (German)

Lead
Beten als verleiblichtes Verstehen -Hermeneutische Zugänge zum Ereignis des Gebets
Lay summary

Das am Zürcher Institut für Hermeneutik und Religionsphilosophie angesiedelte Forschungsprojekt lässt sich von der Vermutung leiten, dass sich im Gebet die Möglichkeiten und Grenzen religiösen Verstehens in paradigmatischer Weise zeigen und exemplarisch studieren lassen. Untersucht wird zum einen, welche Bedeutung die leiblich-sinnliche Dimension des Gebets für ein solches Verstehen hat. In welcher Weise aktualisiert, stabilisiert oder transformiert sich im Gebet religiöses Verstehen? Zum anderen soll analysiert werden, wie sich im Ereignis des Gebets religiöses Selbst- und Fremdverstehen und die Artikulation des Nicht-Verstehens verschränken. Insbesondere beleuchten wir den Sachverhalt, dass im Gebet auch die Grenzen des Verstehens zur Sprache kommen: der Widersinn des Leidens ebenso wie das Nichtverstehen seiner selbst und die Unbegreiflichkeit Gottes.

Wir vermuten, dass sich die besondere hermeneutische Qualität des Gebets gerade dort zeigt, wo religiöses Verstehen an seine Grenzen kommt. Im Gebet kann sich Nicht-Verstehen artikulieren und Neuverstehen einstellen. Die apophatische Gebetsprache, die an der Grenze des Schweigens die Möglichkeiten der Gebetsrede auslotet, enthält ein kritisches Potential gegenüber religiöser Sinnfixierung. Das Schweigen, das eine solche Gebetssprache eröffnet, lässt sich als Vollzug beschreiben, in dem sich zeigen kann, was sich nicht mehr sagen lässt.

Das hermeneutisch angelegte Projekt möchte zum besseren Verstehen der multireligiös geprägten Gebetsrealität der Gegenwart beitragen. Durch die Berücksichtigung bisher vernachlässigter leiblicher Aspekte des Gebetsgeschehens korrigiert es nicht nur die einseitige Wahrnehmung der vielschichtigen Phänomenalität des Gebets, sondern erkundet am Beispiel des Gebets auch die Leistungsfähigkeit und die Grenzen einer Hermeneutik gelebter Religion.

Direct link to Lay Summary Last update: 21.11.2013

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
Beten als verleiblichtes Verstehen. Neue Zugänge zu einer Hermeneutik des Gebets
Dalferth Ingolf U./Peng-Keller Simon (ed.) (2016), Beten als verleiblichtes Verstehen. Neue Zugänge zu einer Hermeneutik des Gebets, Herder, Freiburg i.Br..
Ein Reden des Herzens mit Gott. Chirstliches Beten als Vollzug des Liebesgebots
Dalferth Ingolf U. (2016), Ein Reden des Herzens mit Gott. Chirstliches Beten als Vollzug des Liebesgebots, in Dalferth Ingolf U./Peng-Keller Simon (ed.), Herder, Freiburg i. Br., 83-107.
Einleitung
Dalferth Ingolf U./Peng-Keller Simon (2016), Einleitung, in Dalferth Ingolf U./Peng-Keller Simon (ed.), Herder, Freiburg i. Br., 9-22.
Gebet als sinnliches Sinnereignis. Annäherungen an die Leiblichkeit des Verstehens im Gebet
Peng-Keller Simon (2016), Gebet als sinnliches Sinnereignis. Annäherungen an die Leiblichkeit des Verstehens im Gebet, in Dalferth Ingolf U./Peng-Keller Simon (ed.), Herder, Freiburg i. Br., 25-49.
Tagungsbericht: Diesseits und jenseits leiblichen Verstehens. Beten im Kontext von Spiritual Care
Fries Thomas, Willa Josef-Anton (2016), Tagungsbericht: Diesseits und jenseits leiblichen Verstehens. Beten im Kontext von Spiritual Care, in Spiritual Care, 5, 335-336.
"Accende lumen sensibus." On the Vocality and Sensuality of Prayer
Peng-Keller Simon (2015), "Accende lumen sensibus." On the Vocality and Sensuality of Prayer, in Giselbrecht Rebecca A./Kunz Ralph (ed.), Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen, 95-114.
Beten, Hermeneutische Blätter 2/2014
Hunziker Andreas/Peng-Keller Simon (ed.) (2014), Beten, Hermeneutische Blätter 2/2014, Institut für Hermeneutik u. Religionsphilosophie, Universität Zürich, Zürich.
Die Sinne als Stufen zur göttlichen Liebe. Zur Aktualität der mystischen Schrift "Scala divini amoris"
Peng-Keller Simon (2014), Die Sinne als Stufen zur göttlichen Liebe. Zur Aktualität der mystischen Schrift "Scala divini amoris", in Geist und Leben, 87, 1-12.
Hermeneutik und Sakramentalität leiblichen Betens
Peng-Keller Simon (2014), Hermeneutik und Sakramentalität leiblichen Betens, in Hermeneutische Blätter , 2, 6-11.
Die (Gebets-)Stimme als Resonanzorgan. Eine Annäherung auf der Grundlage von Alfred Wolfsohn's Idee der "allgemein(en) menschlichen Stimme"
Willa Josef-Anton, Die (Gebets-)Stimme als Resonanzorgan. Eine Annäherung auf der Grundlage von Alfred Wolfsohn's Idee der "allgemein(en) menschlichen Stimme", in Dalferth Ingolf U./Peng-Keller Simon (ed.), Neukirchener Verlag/Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen.
Gebet als Resonanzereignis
Peng-Keller Simon, Gebet als Resonanzereignis, in Dalferth Ingolf U./Peng-Keller Simon (ed.), Neukirchener Verlag/Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen.
Gebet als Resonanzereignis. Annäherungen im Horizont von Spiritual Care
Dalferth Ingolf U./Peng-Keller Simon (ed.), Gebet als Resonanzereignis. Annäherungen im Horizont von Spiritual Care, Neukirchener Verlag/Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen.
Gebet und Trosterfahrung in schwerer Krankheit
Fries Thomas, Gebet und Trosterfahrung in schwerer Krankheit, in Dalferth Ingolf U./Peng-Keller Simon (ed.), Neukirchener Verlag/Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen.
Leib und Ritualität. Beobachtungen zu einigen Aspekten verleiblichter Spiritualität in Schweizer Universitätsspitälern
Fries Thomas, Leib und Ritualität. Beobachtungen zu einigen Aspekten verleiblichter Spiritualität in Schweizer Universitätsspitälern, in Spiritual Care .
Von der Stimmlichkeit des Betens
Peng-Keller Simon, Von der Stimmlichkeit des Betens, in Dalferth Ingolf U./Peng-Keller Simon (ed.), Neukirchener Verlag/Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen.

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Prof. Dr. Stefan Schreiner/Universität Tübingen Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Dr. Claudia E. Kunz/Detmold Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. Claudia Welz/Dep. f. Systematic Theology, Universität Kopenhagen Denmark (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. Anton Bucher/Lehrstuhl für Religionspädagogik, Universität Salzburg Austria (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. Nathalie Clayer/Paris/directrice de recherche au CNRS et directrice d'études à l'EHESS France (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. Philippe Cappelle-Dumont/Faculté de Théologie Catholique de Strasbourg France (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. Ralph Kunz, Praktische Theologie, Universität Zürich Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. phil. Johannes Michalak/Institut für Psychologie, Universität Hildesheim Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. Samuel Vollenweider/Lehrstuhl f. neutestamentliche Wissenschaft, Universität Zürich Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. Reinhold Bernhard/Universität Basel Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. Merold Westphal/Fordham University, New York United States of America (North America)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Ghislain Waterlot/Professeur associé en éthique et philosophie; Université de Genève Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Dr. Gunda Brüske/Universität Fribourg Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. Judit Frigyesi/Universität Jerusalem Israel (Asia)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. Peter Zimmerling/Praktische Theologie, Universität Leipzig Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. Eva-Maria Faber/Lehrstuhl f. Dogmatik und Fundamentaltheologie, Theolog. Hochschule Chur Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. Hubert Knoblauch/Institut für Soziologie an der Technischen Universität Berlin Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
Prof. Dr. Magdalene Frettlöh/Universität Bern Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results

Scientific events



Self-organised

Title Date Place
Diesseits und jenseits leiblichen Verstehens: Beten im Kontext von Spiritual Care 01.07.2016 Universität Zürich, Switzerland
Gebet als verleiblichtes Verstehen. Neue Zugänge zu einer Hermeneutik des Gebets 12.06.2014 Collegium Helveticum, Zürich, Switzerland

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
169266 Begehren - sprechen - handeln. Eine theologische Studie zur transformativen Performanz des Gebets 01.07.2017 Project funding (Div. I-III)
124534 Vertrauen verstehen. Grundlagen, Formen und Grenzen des Vertrauens 01.10.2009 Interdisciplinary projects

Abstract

According to the most recent empirical studies, prayer - in its various forms, Christian, Muslim, Jewish, Buddhist, Hindu and outside formal religions - belongs to the daily life of many people in Switzerland. The research literature dealing with this manifold practice of prayer is sparse and suffers from serious one-sidedness. There are only a few studies which, in addition to the verbal forms of prayer, also consider its preverbal and transverbal aspects and its aesthetics and examine not only its active but also its passive dimensions. This being the case, the ecumenical research project Prayer as Embodied Understanding is entering new territory for hermeneutical research on prayer. The project is based on the supposition that in prayer the possibilities and limits of religious understanding can be explored and examined in a paradigmatic and exemplary manner. On one hand, we ask what significance the bodily and sensuous dimension of prayer has for this understanding. We investigate in what way religious understanding is actualized, stabilized or transformed in prayer. On the other hand, we will analyse how religious self-understanding resp. understanding of the other and the articulation of non-understanding are intertwined in the process and experience of prayer. We pay special attention to the problem that in prayer the limits of understanding get expressed: the absurdity of suffering as well as the inability to understand oneself and the incomprehensibility of God. We assume that the special hermeneutical quality of prayer is manifest particularly there where religious understanding reaches its limits. In the process of praying a lack of understanding can be articulated and a new understanding can arise. The apophatic language of prayer that explores the possibility of speaking at the edge of silence contains a critical potential in relation to fixed religious expressions of meaning. The silence that such a prayer language opens into can be described as a process in which that can be expressed which can no longer be said. The project consists of a hermeneutical study and two conference projects. The first conference will concentrate on the methodology of interdisciplinary prayer research, whereas the second will examine the commonalities and differences between Jewish, Christian and Muslim practices of prayer and evaluate them for a hermeneutic of prayer. This research project of the Zurich Institute for Hermeneutics and Philosophy of Religion is innovative in both its methodology and its content and contributes to an understanding of the multireligious character of contemporary prayer life. By considering aspects of prayer activity hitherto neglected, it not only corrects the one-sided perception of the complex phenomenality of prayer, but also, using the example of prayer, it explores the effectiveness and the limitations of a hermeneutic of a lived religion.
-