Projekt

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An Iconology of the Textile in Art and Architecture

Titel Englisch An Iconology of the Textile in Art and Architecture
Gesuchsteller/in Weddigen Tristan
Nummer 141353
Förderungsinstrument Projektförderung (Abt. I-III)
Forschungseinrichtung Kunsthistorisches Institut Universität Zürich
Hochschule Universität Zürich - ZH
Hauptdisziplin Kunstgeschichte
Beginn/Ende 01.09.2013 - 31.08.2016
Bewilligter Betrag 595'496.00
Alle Daten anzeigen

Keywords (4)

art history; global art history; cultural exchange; textiles

Lay Summary (Englisch)

Lead
Lay summary

What is a textile? This project explores the history of the textile from the Middle Ages until the present day. Textiles are amongst of the oldest and most significant cultural technologies which are highly present in today’s culture, yet they still receive relatively little scholarly attention. The textile is a flexible and mobile hybrid between material, technology, medium and metaphor which crosses historical periods, cultural spaces and types of artifacts. The project aims at reconstructing the historical and multi-faceted aesthetic discourse of the textile from the Middle Ages until today. The disciplinary approach is art historical, because aesthetic textile artifacts and their representations imply a reflection on ‘textility’ itself. By retracing the historical identity of the textile medium from visual works of art and textual sources, the project aims at fostering Textile Studies, opening a more global view onto Art History, and bringing together the two cultures of the museum and the university.

Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 21.02.2013

Verantw. Gesuchsteller/in und weitere Gesuchstellende

Mitarbeitende

Publikationen

Publikation
L’ordre et le chaos : le lit comme espace pictural et matériel textile
Anika Reineke Anne Röhl (2016), L’ordre et le chaos : le lit comme espace pictural et matériel textile, in Perspective, 2016(1), 171-179.
Materialisations
Anne Röhl (2016), Materialisations, in Jeremy Epstein (ed.), Edel Assanti, London, unpag.-unpag..
Post factum
Tristan Weddigen (2016), Post factum, in Perspective. Actualité en histoire de l’art,, 2016 (Nr. 1), 216-218.
Bed-in
Anne Röhl (2015), Bed-in, in Carolin Behrmann (ed.), online, online, unpag.-unpag..
Bild-Riss und die Aporie der Sichtbarmachung: Eine Einführung
Mateusz Kapustka (2015), Bild-Riss und die Aporie der Sichtbarmachung: Eine Einführung, in Mateusz Kapustka (ed.), Edition Imorde, Berlin-Emsdetten, 7-17.
Bild-Riss: Textile Öffnungen im ästhetischen Diskurs
Mateusz Kapustka (ed.) (2015), Bild-Riss: Textile Öffnungen im ästhetischen Diskurs, Edition Imorde, Berlin-Emsdetten.
Clothing the Sacred. An Introduction
Mateusz Kapustka u.a. (2015), Clothing the Sacred. An Introduction, in Mateusz Kapustka u.a. (ed.), Edition Imorde, Berlin-Emsdetten, 7-11.
Clothing the Sacred: Medieval Textileas as Form, Fabric, and Metaphor
Mateusz Kapustka und Warren Woodfin (ed.) (2015), Clothing the Sacred: Medieval Textileas as Form, Fabric, and Metaphor, Edition Imorde, Berlin-Emsdetten.
Framing, Illusion, and papillotage in French Eighteenth-Century Tapestry
Anika Reineke (2015), Framing, Illusion, and papillotage in French Eighteenth-Century Tapestry, in Ellen Harlizius-Klück Slavko Kacunko und Hans Körner (ed.), Logos, Berlin, 127-144.
Notes from the field: materiality
Tristan Weddigen (2015), Notes from the field: materiality, in The Art Bulletin, 95(March 2015), 34-37.
Skulptur
Anne Röhl Thomas Hensel (2015), Skulptur, in -, (ed.), Universität Tübingen, Tübingen, ---.
Textile Framings in the Works of Thomas Demand
Anne Röhl (2015), Textile Framings in the Works of Thomas Demand, in Ellen Harlizius-Klück Slavko Kacunko und Hans Körner (ed.), Logos, Berlin, 383-404.
Weaving the face of Christ: On the textile origins of the Christian image
Tristan Weddigen (2015), Weaving the face of Christ: On the textile origins of the Christian image, in Henri de Riedmatten u. a. (ed.), "L’Erma" di Bretschneider, Rom, 83-110.
Liturgies of the Void: Seeing Objects as Images
Mateusz Kapustka (2014), Liturgies of the Void: Seeing Objects as Images, in Ulrich Grossmann und Petra Krutisch (ed.), Germanisches Nationalmuseum, Nürnberg, 73-76.
Textile Medien
Tristan Weddigen (2014), Textile Medien, in Jens Schröter (ed.), J. B. Metzler Verlag, Stuttgart, 234-238.
Textile spaces, interior and exterior
Tristan Weddigen (2014), Textile spaces, interior and exterior, in Gail Feigenbaum und Francesco Freddolini (ed.), The Getty Research Institute, Los Angeles, 162-165.
Versäumnisse
Mateusz Kapustka Anika Reineke Anne Röhl und Tristan Weddigen (2014), Versäumnisse, in Texte zur Kunst, Bd. 24(Nr. 94), 167-170.
‘Bad Art for Bad People’ – Anthropologie nach Jake und Dinos Chapman
Anne Röhl (2013), ‘Bad Art for Bad People’ – Anthropologie nach Jake und Dinos Chapman, in Kritische Berichte, 1, 117-127.
Pictorial Gravities: Objecthood, Authority and Artistic Invention in Albrecht Dürers Veronicas
Mateusz Kapustka (2013), Pictorial Gravities: Objecthood, Authority and Artistic Invention in Albrecht Dürers Veronicas, in David Young Kim (ed.), Edition Imorde, Berlin-Emsdetten, 89-110.
Unfolding Textile Spaces: Antiquity / Modern Period
Tristan Weddigen (2013), Unfolding Textile Spaces: Antiquity / Modern Period, in Markus Brüderlin (ed.), Hatje Cantz, Ostfildern, 88-95.
Fold
Tristan Weddigen, Fold, in Mateusz Kapustka Anika Reineke Anne Röhl und Tristan Weddigen (ed.), Edition Imorde, Berlin-Emsdetten, ---.
Rags
Mateusz Kapustka, Rags, in Mateusz KapustkaAnika Reineke Anne Röhl und Tristan Weddigen (ed.), Edition Imorde, Berlin-Emsdetten, ---.
Sampler
Anne Röhl, Sampler, in Mateusz Kapustka Anika Reineke Anne Röhl und Tristan Weddigen (ed.), Edition Imorde, Berlin-Emsdetten, ---.
Screen
Anika Reineke, Screen, in Mateusz Kapustka Anika Reineke Anne Röhl und Tristan Weddigen (ed.), Edition Imorde, Berlisn-msdetten, ---.
Space
Tristan Weddigen, Space, in Mateusz Kapustka Anika Reineke Anne Röhl und Tristan Weddigen (ed.), Edition Imorde, Berlin-Emsdetten, ---.
Tear
Mateusz Kapustka, Tear, in Mateusz Kapustka Anika Reineke Anne Röhl und Tristan Weddigen (ed.), Edition Imorde, Berlin-Emsdetten, ---.
Tent
Anika Reineke, Tent, in Mateusz Kapustka Anika Reineke Anne Röhl und Tristan weddigen (ed.), Edition Imorde, Berlin-Emsdetten, ---.
Textile Terms. A Glossary
Mateusz Kapustka Anika Reineke Anne Röhl und Tristan Weddigen (ed.), Textile Terms. A Glossary, Edition Imorde, Berlin-Emsdetten.
Weaving
Anne Röhl, Weaving, in Mateusz Kapustka Anik aReineke Anne Röhl und Tristan Weddigen (ed.), Edition Imorde, Berlin-Emsdetten, ---.

Zusammenarbeit

Gruppe / Person Land
Formen der Zusammenarbeit
The Bard Graduate Center, New York Vereinigte Staaten von Amerika (Nordamerika)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
Arachné (ANR) Frankreich (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
Mobilier national et Manufactures des Gobelins, Paris Frankreich (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
The Metropolitan Museum of Art, New York Vereinigte Staaten von Amerika (Nordamerika)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
Swiss National Museum, Zurich Schweiz (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
Research Project "Networks: Textile Arts and Textility from Antiquity to the Present", HU Berlin Deutschland (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Publikation
- Forschungsinfrastrukturen
- Austausch von Mitarbeitern
Academy Fashion and Design, Berlin Deutschland (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
Zurich University of the Arts Schweiz (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Publikation
NCCR Mediality, University of Zurich Schweiz (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Forschungsinfrastrukturen
Queens College, City University of New York Vereinigte Staaten von Amerika (Nordamerika)
- Publikation
Fondation Toms Pauli, Lausanne Schweiz (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
University of Vienna Österreich (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
- Austausch von Mitarbeitern
The Abegg Foundation, Riggisberg Schweiz (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten
Katholieke Universiteit Leuven Belgien (Europa)
- vertiefter/weiterführender Austausch von Ansätzen, Methoden oder Resultaten

Wissenschaftliche Veranstaltungen

Aktiver Beitrag

Titel Art des Beitrags Titel des Artikels oder Beitrages Datum Ort Beteiligte Personen
Einzelvortrag Einzelvortrag Arbeit im `Needlework Loft´: Judy Chicagos The Dinner Party revisited 09.06.2016 München, Deutschland Röhl Anne;
Zeichen und Symbole. Kleidung zwischen Bild und Realie Vortrag im Rahmen einer Tagung Clothes for the Mission 18.02.2016 Berlin, Deutschland Kapustka Mateusz;
Gastvortrag Einzelvortrag A Textile With a View: Framing and Illusion in French Eighteenth-Century Tapestries 16.02.2016 Université Bordeaux Montaigne, Frankreich Reineke Anika;
Studientag The Sistine Chapel Vortrag im Rahmen einer Tagung Raphael’s Tapestries for the Sistine Chapel 05.10.2015 Vatikan, Vatikan Weddigen Tristan;
Workshops Textiles & Context, Centre for Textile Research, Kopenhagen Vortrag im Rahmen einer Tagung Woven Spaces: Textiles and Concepts of Space in French Rococo Interior 23.09.2015 Kopenhagen, Dänemark Reineke Anika;
Einzelvortrag Einzelvortrag Text and Texture: Gendered Discourses of Textiles in Art since 1965 30.08.2015 Harvard University, Vereinigte Staaten von Amerika Röhl Anne;
Einzelvortrag Einzelvortrag Muster und Rapport: Wandbespannungen des Rokoko 02.07.2015 Münster, Deutschland Reineke Anika;
Swiss Doctoral Summerschool for Art History Vortrag im Rahmen einer Tagung Zur textilen Handarbeit in der Videokunst 26.06.2015 Zürich, Schweiz Röhl Anne;
Unzeitgemäße Techniken? Zur Wiederaufnahme und Fortsetzung künstlerischer Verfahren Vortrag im Rahmen einer Tagung Elektronische Handarbeit. Zum Einsatz textiler Techniken in der Videokunst der 1970er Jahre 12.06.2015 Berlin, Deutschland Röhl Anne;
Gastvortrag Einzelvortrag Making and Unmaking: Louise Bourgeois's Textile Objects 03.04.2015 Philadelphia, Vereinigte Staaten von Amerika Weddigen Tristan;
Ringvorlesung Das Kleine. Mikroformate in Literatur, Kunst, Medien Vortrag im Rahmen einer Tagung Stoffproben und Petit Point. Kunstdiskurse in textilen Kleinformaten 28.01.2015 Siegen, Deutschland Röhl Anne;
Textile Räume. Seide im höfischen Interieur des 18. Jahrhunderts Vortrag im Rahmen einer Tagung Von der Tapisserie zum Damast: Bild- und Raumrezeption seidener Wandbespannungen im 18. Jahrhundert 17.09.2014 Potsdam, Deutschland Reineke Anika;
Festival de l'histoire de l'art Vortrag im Rahmen einer Tagung L’œuvre de Pénélope : Louise Bourgeois défait l’objet 30.05.2014 Fontainebleau, Frankreich Weddigen Tristan;
DFG-Workshop “Selvedge to Selvedge – Textile Arts and Textility from Antiquity to the Present” Vortrag im Rahmen einer Tagung Textiles and Memory 09.05.2014 Florenz, Italien Kapustka Mateusz;
DFG-Workshop “Selvedge to Selvedge – Textile Arts and Textility from Antiquity to the Present” Vortrag im Rahmen einer Tagung Gendering Textiles in Post-war and Contemporary Art 09.05.2014 Florenz, Italien Röhl Anne;
DFG-Workshop “Selvedge to Selvedge – Textile Arts and Textility from Antiquity to the Present” Vortrag im Rahmen einer Tagung Textile Spaces and the Conception of Interior in 18th-Century France 09.05.2014 Flroenz, Italien Reineke Anika;
Framings Vortrag im Rahmen einer Tagung The Opaque Art / Framework. The Textile in Works of Thomas Demand 01.12.2013 Kopenhagen, Dänemark Röhl Anne;
Framings Vortrag im Rahmen einer Tagung Re-Framing the Early Modern Image 29.11.2013 Kopenhagen, Dänemark Weddigen Tristan;
Il sistema del velo: trasparenze e opacità nell’arte moderna e contemporanea Vortrag im Rahmen einer Tagung Textile Spaces 30.10.2013 Turin, Italien Weddigen Tristan;
Interdisziplinäres Kolloquium Gender Studies Vortrag im Rahmen einer Tagung Wiedergänger Textiler Mythen in der Gegenwartskunst 23.10.2013 Zürich, Schweiz Röhl Anne;
Gastvortrag Einzelvortrag Textile Räume 23.10.2013 Bern, Schweiz Weddigen Tristan;


Selber organisiert

Titel Datum Ort

Kommunikation mit der Öffentlichkeit

Kommunikation Titel Medien Ort Jahr
Print (Buch, Brochuren, Infoblätter) Textile Terms: A Glossary Italienische Schweiz International Westschweiz Deutschschweiz Romanische Schweiz 2016
Print (Buch, Brochuren, Infoblätter) Versäumnisse, in: Texte zur Kunst, vol. 24 (94), 2014, s. 167-170 Italienische Schweiz Deutschschweiz Westschweiz International Romanische Schweiz 2014
Neue Medien (Web, Blogs, Podcasts, NewsFeed, usw.) Website Deutschschweiz International Westschweiz 2013

Auszeichnungen

Titel Jahr
Wittkower-Gastprofessur an der Biblioteca Hertziana in Rom (MPI) für Tristan Weddigen 2016

Verbundene Projekte

Nummer Titel Start Förderungsinstrument
133977 Metatextile: Identity and History of a Contemporary Art Medium 01.11.2010 Publikationsbeiträge
119134 Eine Ikonologie des Textilen in Kunst und Architektur 01.03.2008 SNF-Förderungsprofessuren

Abstract

What is a textile? This collaborative project proposes to explore the history of the textile from the Middle Ages until the present day, both from a European and a global perspective. Textiles are amongst of the oldest and most significant cultural technologies which are highly present in today’s culture, yet they still receive relatively little scholarly attention. The textile is a flexible and mobile hybrid between material, technology, medium and metaphor which crosses historical periods, cultural spaces and types of artifacts. The project aims at reconstructing the historical and multi-faceted aesthetic discourse of the textile from the Middle Ages until today. The disciplinary approach is art historical, because aesthetic textile artifacts and their representations imply a reflection on ‘textility’ itself. By retracing the historical identity of the textile medium from visual works of art and textual sources, the project aims at fostering Textile Studies, opening a more global view onto Art History and bringing together the two cultures of the museum and the university.The collaborative project consists of two teams with complementary subjects: TEXTILE (An Iconology of the Textile in Art and Architecture) is based at the Leading House, the University of Zurich. Directed by Prof. Dr. Tristan Weddigen, the team includes one part-time SNSF Postdoctoral Researcher as a project coordinator and two SNSF Doctoral Researchers, complemented by two Postdoctoral Researchers funded by the ERC until mid-2013. This research group focuses on the European history of the textile in art and architecture and proposes three interconnected subject areas: Textile Mythologies, Textile and Painterly Metaphors, and Textile Spaces and Narratives.NETWORKS (Textile Arts and Textility in a Transcultural Perspective, 4th to 17th centuries) is the DFG joint project based at the Humboldt University of Berlin. Directed by Prof. Dr. Gerhard Wolf, the team is comprised of two DFG Doctoral Researchers who focus on the history of the global migration of textiles and motifs. There are three interconnected subject areas: TheTransfer of Knowledge and Its Making, The Sacred: Veiling, Enveloping, Creating Space, and Aesthetics and Iconology: From Textile to Textility. Both projects will share each other’s international networks of scholars and research institutions related to textiles studies. The teams will meet together in yearly workshops and organize a final international conference as well as contribute to one exhibition and its catalogue.The previous research accomplishments of the Zurich team includes two SNSF and ERC grants along with two Ph.D. theses and several edited books, articles, conferences, workshops and papers. The research activity of the Berlin team consists of the PI’s numerous publications on textile imagery and cross-cultural exchange which is also the subject a ongoing research project funded by the Getty Foundation. The two PI’s not only share textile-related research topics, but their respective scholarly networks and contexts also promise excellent synergies.Committed to methodologically and historiographically reflected scholarly practice, the research tandem embraces a broad view across media, periods and cultures. At the same time, the project has a clearly and rigorously defined focus of interest and thus hopes to contribute to the further development of Art History towards a general History of Objects and their changing meanings.
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