Project

Back to overview

Bildungssysteme und vergeschlechtlichte Übergänge von Schule in Ausbildung und Arbeit

English title Educational Systems and Gendered Transitions from School into Vocational Training and Work
Applicant Imdorf Christian
Number 133731
Funding scheme SNSF Professorships
Research institution Institut für Soziologie Universität Basel
Institution of higher education University of Basel - BS
Main discipline Sociology
Start/End 01.06.2011 - 31.05.2015
Approved amount 1'273'903.00
Show all

All Disciplines (2)

Discipline
Sociology
Education and learning sciences, subject-specific education

Keywords (16)

educational systems and organisations; education and work; gender segregation; youth panels; case studies; school's recruitment of students; educational pathways; education; work; gender segregation; Switzerland; Germany; France; Norway; Canada; Japan

Lay Summary (German)

Lead
Frauen und Männer arbeiten auf dem Schweizer Arbeitsmarkt in unterschiedlichen Berufen. Diese Geschlechtersegregation führt zu ungleichen Lebenschancen. Im Projekt wird untersucht, wie das Schweizer Bildungssystem zu den Geschlechterverhältnissen auf dem Arbeitsmarkt beiträgt.
Lay summary

Das Schweizer Bildungssystem drängt jugendliche Schulabgänger zu einer frühen beruflichen Orientierung. Das differenzierte Angebot der Ausbildungsberufe ermöglicht es den Jugendlichen dabei, geschlechtertypische Berufswahlentscheide zu treffen. Diese Entscheide werden durch die berufsförmige Kopplung von Bildung und Beschäftigung längerfristig in unterschiedliche Arbeitsstellen von Frauen und Männern überführt. Trotz dieser wichtigen Erkenntnis mangelt es bisher an Forschung zur Rolle des Bildungssystems bei der Herstellung der Geschlechtersegregation auf dem Arbeitsmarkt.

Das Projekt setzt an dieser Forschungslücke an. Es untersucht das Schweizer Bildungssystem als Institution, die die Verzahnung biographisch früher Bildungs- und Berufsaspirationen mit späteren Arbeitsmarktpositionen mitgestaltet. Das Projekt wird empirisch gestütztes Wissen dazu liefern, wie verschiedene institutionelle Logiken des Bildungssystems zur Geschlechtersegregation auf dem Arbeitsmarkt beitragen. Damit ermöglicht es entscheidungsrelevantes Steuerungswissen für die Reduzierung von Geschlechterungleichheit in Ausbildung und Arbeit.

Basierend auf einem soziologischen Verständnis von Bildungssystemen, welches die Analysekategorie Geschlecht integriert, leistet das Projekt einen innovativen Beitrag zur internationalen Übergangsforschung. Methodisch wird ein regional und international vergleichender Fallstudienansatz gewählt. Datengrundlage bilden die Schweizer Jugendlängsschnittstudie TREE sowie verschiedene Längsschnittstudien aus Deutschland, Frankreich, Norwegen, Kanada und Japan.

Die Fallstudien werden ergänzt durch zwei eigenständige Dissertationsprojekte. Das eine Projekt erforscht die Rekrutierungs- und Selektionslogiken von allgemein- und berufsbildenden Schulen in der Schweiz. Das andere Projekt untersucht die individuelle Gestaltbarkeit der Ausbildungskarrieren von Männern und Frauen in Anbetracht unterschiedlicher Ausbildungskontexte.

Direct link to Lay Summary Last update: 12.07.2014

Lay Summary (English)

Lead
In the Swiss labor market, women and men work in different occupations. This gender segregation results in unequal life chances. The project investigates how the Swiss education system affects gender relations in the labor market.
Lay summary

 

The Swiss education system forces young school leavers to make major career choices early on. The wide variety of differentiated vocational education and training programs on offer allows youths to make gender-typical career choices. Because of the occupational linkage of education and employment, these choices translate into different jobs for women and men later on.

In spite of this important insight, we still lack sufficient research on the education system’s role in creating a gender-segregated labor market. The research program addresses this research gap. It studies the Swiss education system as an institution shaping the close link between education and career aspirations early in life and positions in the labor market later on.

The project will deliver empirically grounded knowledge on how the institutional logics of the education system contribute to gender segregation in the labor market, thus providing decision-makers with the knowledge needed to reduce gender inequality in education and employment.

Based on a sociologically informed understanding of education systems that incorporates gender as an analytical category, the project represents an innovative contribution to international transition research. Methodically, the project relies on regionally and internationally comparative case studies. The data sources used are the Swiss youth panel study TREE and various other panel studies in Germany, France, Norway, Canada and Japan.

The regional and international case studies on the relation between education system and gender segregation are complemented by two separate dissertation projects. One of them investigates the principles of recruitment and selection in general and vocational upper secondary schools in Switzerland. The other dissertation project examines how young women and men individually make career decisions in the light of the various education options offered by schools or vocational training programs.

The project will provide relevant knowledge for future education reforms to reduce the institutional reproduction of gender inequality in education and employment.
Direct link to Lay Summary Last update: 12.07.2014

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
Duale versus vollzeitschulische Berufsausbildung in der Schweiz. Zwei Institutionalisierungsmuster der beruflichen Bildung aus rechtfertigungstheoretischer und kantonal vergleichender Perspektive
Imdorf Christian, Berner Esther, Gonon Philipp (2016), Duale versus vollzeitschulische Berufsausbildung in der Schweiz. Zwei Institutionalisierungsmuster der beruflichen Bildung aus rechtfertigungstheoretischer und kantonal vergleichender Perspektive, in Leemann Regula Julia (ed.), BeltzJuventa, Weinheim , 186-207.
Geschlechtersegregation im Bildungssystem - Welche Rolle spielt die Berufsbildung?
Imdorf Christian, Hegna Kristinn, Eberhard Verena (2016), Geschlechtersegregation im Bildungssystem - Welche Rolle spielt die Berufsbildung?, in Berufsbildung in Wissenschaft und Praxis, 45(2), 23-27.
Ausbildungsverbünde als Organisationsnetzwerke
Leemann Julia Regula, Imdorf Christian (2015), Ausbildungsverbünde als Organisationsnetzwerke, in Knoll Lisa (ed.), Springer VS, Wiesbaden, 137-161.
Educational systems and gender segregation in education: a three country comparison of Germany, Norway and Canada
Imdorf Christian, Hegna Kristinn, Eberhard Verena, Doray Pierre (2015), Educational systems and gender segregation in education: a three country comparison of Germany, Norway and Canada, in Comparative Social Research, 31, 83-122.
Gender differences at labour market entry in Switzerland
Imdorf Christian, Hupka-Brunner Sandra (2015), Gender differences at labour market entry in Switzerland, in Blossfeld Hans-Peter (ed.), Edward Elgar, Cheltenham, UK/Northampton, MA, USA, 260-279.
Gender Segregation in Vocational Education
Imdorf Christian (ed.) (2015), Gender Segregation in Vocational Education, Emerald Group Publishing, Bingley.
Gender segregation in vocational education: Introduction
Reisel Liza, Hegna Kristinn, Imdorf Christian (2015), Gender segregation in vocational education: Introduction, in Imdorf Christian (ed.), Emerald Group Publishing, Bingley, 1-22.
La formation professionnelle dans le cadre des réseaux d’entreprises formatrices comme aide à l’intégration des jeunes issus de l'immigration
Imdorf Christian, Seiterle Nicolette (2015), La formation professionnelle dans le cadre des réseaux d’entreprises formatrices comme aide à l’intégration des jeunes issus de l'immigration, in Felouzis Georges (ed.), Peter Lang, Bern, 141-160.
Qualität in der Bildung
Hupka-Brunner Sandra (ed.) (2015), Qualität in der Bildung, Julius Klinkhardt, Bad Heilbrunn.
Démocratisation de l'enseignement supérieur et emprise des parcours : comparaison entre la France, la Suisse et le Canada
Kamanzi Pierre Canisius, Guégnard Christine, Imdorf Christian, Koomen Maarten, Murdoch Jake (2014), Démocratisation de l'enseignement supérieur et emprise des parcours : comparaison entre la France, la Suisse et le Canada, in Téléscope , 20(2), 170-188.
Die Bedeutung von Schulqualifikationen, nationaler Herkunft und Geschlecht beim Übergang von der Schule in die betriebliche Berufsausbildung
Imdorf Christian (2014), Die Bedeutung von Schulqualifikationen, nationaler Herkunft und Geschlecht beim Übergang von der Schule in die betriebliche Berufsausbildung, in Neuenschwander Markus (ed.), Rüegger, Zürich, 41-62.
How cantonal education systems in Switzerland promote gender-typical school-to-work transitions
Imdorf Christian, Sacchi Stefan, Wohlgemuth Karin, Cortesi Sasha, Schoch Aline (2014), How cantonal education systems in Switzerland promote gender-typical school-to-work transitions, in Swiss Journal of Sociology, 40(2), 551-572.
Pathways enabling success for vulnerable immigrants in Switzerland, Canada and France
Imdorf Christian, Koomen Maarten, Meyer Thomas, Kamanzi Canisius, Murdoch Jake, Guégnard Christine (2014), Pathways enabling success for vulnerable immigrants in Switzerland, Canada and France, in Cereq (ed.), Cereq, Relief 48, Marseille, 67-77.
Pathways to higher education in France and Switzerland. Do vocational tracks facilitate access to higher education for immigrant students?
Murdoch Jake, Guégnard Christine, Koomen Maarten, Imdorf Christian, Hupka-Brunner Sandra (2014), Pathways to higher education in France and Switzerland. Do vocational tracks facilitate access to higher education for immigrant students?, in Goastellec Gaële (ed.), Sense Publishers, Rotterdam, 149-169.
Wie weiter nach der Schule? Zum Einfluss der Selektion in der Sekundarstufe I auf den weiteren Bildungsverlauf Schweizer Jugendlicher
Hupka-Brunner Sandra, Wohlgemuth Karin (2014), Wie weiter nach der Schule? Zum Einfluss der Selektion in der Sekundarstufe I auf den weiteren Bildungsverlauf Schweizer Jugendlicher, in Neuenschwander Markus (ed.), Rüegger, Zürich, 99-109.
Einführung zum Schwerpunktheft "Wandel und Reformen in Bildungssystemen und Bildungsorganisationen"
Regula Julia Leemann, Christian Imdorf, Philipp Gonon, Moritz Rosenmund (2013), Einführung zum Schwerpunktheft "Wandel und Reformen in Bildungssystemen und Bildungsorganisationen", in Swiss Journal of Sociology, 39(2), 177-186.
Le certificat fédéral de capacité en Suisse - Quelles significations sociales pour un diplôme hétérogène?
Cortesi Sasha, Imdorf Christian (2013), Le certificat fédéral de capacité en Suisse - Quelles significations sociales pour un diplôme hétérogène?, in Cahiers de la recherche sur l’éducation et les savoirs, (H­ors Séri), 91­-108.
Lorsque les entreprises formatrices sélectionnent en fonction du genre. Le recrutement des apprenti(e)s dans le secteur de la réparation automobile en Suisse
Imdorf Christian (2013), Lorsque les entreprises formatrices sélectionnent en fonction du genre. Le recrutement des apprenti(e)s dans le secteur de la réparation automobile en Suisse, in Revue française de pédagogie, (183), 59-70.
Wandel und Reformen in Bildungssystemen und Bildungsorganisationen
Leemann Regula Julia (ed.) (2013), Wandel und Reformen in Bildungssystemen und Bildungsorganisationen, Seismo, Zürich.
Sind leistungsschwache Jugendliche tatsächlich nicht ausbildungsfähig? Eine Längsschnittanalyse zur beruflichen Qualifizierung von Jugendlichen mit geringen kognitiven Kompetenzen im Nachbarland Schwe
Buchholz Sandra, Imdorf Christian, Hupka-Brunner Sandra, Blossfeld Hans-Peter (2012), Sind leistungsschwache Jugendliche tatsächlich nicht ausbildungsfähig? Eine Längsschnittanalyse zur beruflichen Qualifizierung von Jugendlichen mit geringen kognitiven Kompetenzen im Nachbarland Schwe, in Kölner Zeitschrift für Soziologie und Sozialpsychologie, 64(4), 701-727.
The use of ethnicity in recruiting domestic labour: A case study of French placement agencies in the care sector
Lendaro Annalisa, Imdorf Christian (2012), The use of ethnicity in recruiting domestic labour: A case study of French placement agencies in the care sector, in Employee Relations, 34(6), 612-627.
Wenn Ausbildungsbetriebe Geschlecht auswählen. Geschlechtsspezifische Lehrlingsselektion am Beispiel des Autogewerbes
Imdorf Christian (2012), Wenn Ausbildungsbetriebe Geschlecht auswählen. Geschlechtsspezifische Lehrlingsselektion am Beispiel des Autogewerbes, in Bergman Manfred Max (ed.), Springer Fachmedien Wiesbaden, Wiesbaden, 243-264.
Zu jung oder zu alt für eine Lehre? Altersdiskriminierung bei der Ausbildungsplatzvergabe
Imdorf Christian (2012), Zu jung oder zu alt für eine Lehre? Altersdiskriminierung bei der Ausbildungsplatzvergabe, in Journal for Labour Market Research , 45(1), 79-98.
New models of apprenticeship and equal employment opportunity. Do training networks enhance fair hiring practices?
Imdorf Christian, Leemann Regula (2011), New models of apprenticeship and equal employment opportunity. Do training networks enhance fair hiring practices?, in Journal of Vocational Education & Training, 64(1), 57-74.
Zum Zusammenhang von Geschlechterungleichheiten in Bildung, Beruf und Karriere: Ein Ausblick
Leemann Regula Julia, Imdorf Christian (2011), Zum Zusammenhang von Geschlechterungleichheiten in Bildung, Beruf und Karriere: Ein Ausblick, in Hadjar Andreas (ed.), VS Verlag für Sozialwissenschaften, Wiesbaden, 417-440.

Collaboration

Group / person Country
Types of collaboration
Bundesinstitut für Berufsbildung BIBB Bonn Germany (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Research Infrastructure
GRESCO, Université de Poitiers France (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
NOVA - Norwegian Social Research, Oslo Norway (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Research Infrastructure
Zentrum Gender Studies der Universität Basel Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
CIRST à l'Université du Québec à Montréal (UQAM) Canada (North America)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Research Infrastructure
European University Institute Italy (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
Institute of Societies and Knowledge, Bulgarian Academy of Science Bulgaria (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Research Infrastructure
Institut de Recherche sur l'Education : Sociologie et Economie de l'Education, Université de Bourgog France (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
Schweizerisches Jugendpanel TREE Switzerland (Europe)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication
- Research Infrastructure
Tokyo Metropolitan University Japan (Asia)
- in-depth/constructive exchanges on approaches, methods or results
- Publication

Scientific events

Active participation

Title Type of contribution Title of article or contribution Date Place Persons involved
Congress of the Swiss Sociological Association 2015 - Panel 7: Conventions, collective moralities and pluralist publics – economics of convention as an integrating sociological approach Talk given at a conference The Economics of Convention approach in research on education 04.06.2015 Lausanne, Switzerland Imdorf Christian;
Journal of youth studies Conference 2015 Talk given at a conference Job insecurities of young women and men in Japan and Switzerland 31.03.2015 Kopenhagen, Denmark Imdorf Christian;
4th Congress on Research in VET “Developing skills across institutional boundaries” Talk given at a conference Educational Differentiation and Occupational Gender Segregation: The Role of Upper-Secondary School Types in the Development of Gender-Typical Occupational Aspirations 27.03.2015 Zollikofen, Switzerland Imdorf Christian; Wohlgemuth Karin;
4th Congress on Research in VET Talk given at a conference Educational systems and gendered upper and post-secondary education. A three-country comparison: Germany, Norway & Canada 27.03.2015 Zollikofen, Switzerland Imdorf Christian;
4th Congress on Research in VET “Developing skills across institutional boundaries” Individual talk Vocational Routes to Higher Education - New Educational Opportunities for Vulnerable Immigrant Youth? 27.03.2015 Zollikofen, Switzerland Imdorf Christian;
HR Forum des Instituts für Organisation und Lernen / Human Resource Management der Universität Innsbruck Individual talk Ausländerdiskriminierung bei der betrieblichen Ausbildungsplatzvergabe. Ein konventionensoziologisches Erklärungsmodell 17.03.2015 Innsbruck, Austria Imdorf Christian;
Le passage formation – emploi. Un défi prioritaire pour la Suisse Talk given at a conference Transition formation - emploi en Suisse Résultats du panel longitudinal TREE 19.02.2015 Fribourg, Switzerland Imdorf Christian;
Sociological Perspectives in Research on Education in Switzerland Talk given at a conference General Education or Vocational Education and Training? Transitions from Secondary School to Upper Secondary Education from a subjective and gender-specific Perspective 15.11.2014 Fribourg, Switzerland Wohlgemuth Karin;
Sociological Perspectives in Research on Education in Switzerland Talk given at a conference The Heterogeneity of Upper-secondary Schools in Switzerland : The Hybridisation of General Education and Vocational Education and Training 15.11.2014 Fribourg, Switzerland Cortesi Sasha;
Sociological Perspectives in Research on Education in Switzerland Talk given at a conference Educational Differentiation and Occupational Gender Segregation: The Role of Upper-Secondary School Types in the Development of Gender-Typical Occupational Aspirations 14.11.2014 Fribourg, Switzerland Wohlgemuth Karin; Imdorf Christian;
Conference “Gender and migration in different tracks of higher education” Talk given at a conference Access to higher education via vocational baccalaureate: New opportunities for educational mobility? Theoretical considerations and empirical findings 31.10.2014 Zollikofen, Switzerland Imdorf Christian;
SLLS International Conference Talk given at a conference Assessing the Potential for Multiple Imputation in Sequence Analysis 09.10.2014 Lausanne, Switzerland Imdorf Christian;
History of Vocational Education and Training (VET): Cases, Concepts and Challenges Individual talk The socio-historical genesis of the dual organisational form of vocational education and training in Switzerland 08.09.2014 Zürich, Switzerland Imdorf Christian;
Colloque École des filles, École des femmes / School for women, not just wives: the case of France Talk given at a conference Trajectoires et parcours. The evolution (and the peculiarities) of female trajectories in higher education : Introduction & Facilitation 01.09.2014 Lyon, France Imdorf Christian;
XVIII ISA World Congress of Sociology, Panel “A Comparative Look at Gender Segregation in Vocational Education” Talk given at a conference Gender segregation in education: Switzerland and Japan compared 15.07.2014 Yokohama, Japan Imdorf Christian;
XVIII ISA World Congress of Sociology, Panel “A Comparative Look at Gender Segregation in Vocational Education” Talk given at a conference Vocational and academic effects on gendered transitions into upper and post-secondary educational programmes 15.07.2014 Yokohama, Japan Imdorf Christian;
How do educational systems shape educational inequalities? Talk given at a conference The Role of Upper-Secondary School Types in the Development of Gender-Typical Occupational Aspirations 02.07.2014 Luxembourg, Luxembourg Imdorf Christian;
How do educational systems shape educational inequalities? Talk given at a conference Vocational and academic effects on gendered transitions into upper and post-secondary educational programmes 02.07.2014 Luxembourg, Luxembourg Imdorf Christian;
Réussite scolaire, réussite professionnelle, l’apport des données longitudinales Talk given at a conference Cheminement des jeunes issus de l’immigration vers les études supérieures: Comparaison entre la Suisse, le Canada et la France 19.06.2014 Dijon, France Imdorf Christian;
Organizing Education - Sociological Approaches, Analyses and Findings Talk given at a conference How provision, organisation and content of school-based educational tracks at upper secondary level in Switzerland reproduce gender differentiation 13.06.2014 Basel, Switzerland Cortesi Sasha;
SCHOOL‐TO‐WORK TRANSITIONS: PATHWAYS AND HURDLES Talk given at a conference Educational pathways and gender differences at labor market entry 15.05.2014 Geneva, Switzerland Imdorf Christian;
Diskriminierung in der beruflichen Bildung: Stand der Forschung, Kontroversen, Forschungsbedarf Talk given at a conference Diskriminierung bei der betrieblichen Ausbildungsplatzvergabe. Wie die Ausländerkategorie als Signal für betriebliche Störungen interpretiert wird 23.01.2014 Freiburg, Germany Imdorf Christian;
Séminaires du l'IREDU Individual talk Parcours éducatifs et inégalités à l'embauche entre hommes et femmes en Suisse 13.01.2014 Dijon, France Imdorf Christian;
Youth and Young Adulthood: Transitions in the 2nd and 3rd Decade of Life Individual talk Pathways to higher education in Canada, France and Switzerland 29.11.2013 Basel, Switzerland Imdorf Christian;
Forschungsdesiderate im Feld von „Bildung und Region“ Talk given at a conference Wie das regionale Angebot an Ausbildungsgängen der Sekundarstufe II in der Schweiz die geschlechtsspezifische Ausbildungswahl der Jugendlichen befördert 15.11.2013 Bamberg, Germany Cortesi Sasha;
Les mardis du LabEduc Individual talk Les jeunes adultes en Suisse sont-ils aussi affectés par un marché du travail précaire? 29.10.2013 Lausanne, Switzerland Imdorf Christian;
IAB Workshop „Berufe und soziale Ungleichheit“ Talk given at a conference Wie kantonale Bildungssysteme geschlechtertypische Übergänge von der Schule in den Beruf befördern 24.10.2013 Nürnberg, Germany Imdorf Christian;
International Comparative Discussion of Youth Cohort Surveys Talk given at a conference Early labour market destinations of 20-year-olds in Switzerland and Japan 12.10.2013 Tokyo, Japan Imdorf Christian;
Chancen und Risiken aus der demografischen Entwicklung für die Berufsbildung in den Regionen Talk given at a conference Demografische Entwicklung, regionales Ausbildungsangebot, und soziale Ausbildungsdisparitäten in der Schweiz 26.09.2013 Bonn, Germany Imdorf Christian;
CHER 26th Annual Conference Talk given at a conference Pathways to higher education in France and Switzerland 09.09.2013 Lausanne, Switzerland Imdorf Christian;
eduLIFE Workshop Talk given at a conference Cantonal Education systems and gendered school-to-work transitions in Switzerland 30.05.2013 Florence, Italy Imdorf Christian;
3. Bildungssoziologische Forschungswerkstatt der DGS Sektion Bildung & Erziehung Talk given at a conference Bildungsübergänge in die postobligatorische Ausbildung aus subjektiver und geschlechtsspezifischer Sicht 23.05.2013 Halle-Wittenberg, Germany Wohlgemuth Karin;
Brownbag-Seminar des Bundesinstituts für Berufsbildung BIBB Individual talk Kantonale Bildungssysteme und geschlechter-typische Übergänge in den Beruf in der Schweiz 23.04.2013 Bonn, Germany Imdorf Christian;
Explorations of French conventionalism in bringing society back into organizational analysis Talk given at a conference Discrimination in hiring: How companies use ethnicity to avoid organizational trouble. The Case of Apprentice Selection in Switzerland 11.04.2013 Innsbruck, Austria Imdorf Christian;
Youth Studies Conference Talk given at a conference How education systems promote gender-typical school­to­work transitions: The case of Switzerland 09.04.2013 Glasgow, Great Britain and Northern Ireland Imdorf Christian;
Forschungskolloquium Soziologie der Universität Luzern Individual talk Does the Swiss education system produce gender segregation on the labour market? 04.12.2012 Luzern, Switzerland Imdorf Christian;
Grandir en Suisse: Des Inégalités scolaires aux inégalités sociales Talk given at a conference Le système éducatif suisse produit-il de la ségrégation des genres sur le marché du travail ? 30.11.2012 Lausanne, Switzerland Imdorf Christian;
Schulische und berufliche Selektion. Forschungsbefunde und Umsetzungsperspektiven Talk given at a conference Lehrlingsselektion aus geschlechts-spezifischer Perspektive. Autoreparaturgewerbe und kaufmännischer Bereich im Vergleich 09.11.2012 Solothurn, Switzerland Imdorf Christian;
Enfants de migrants: Parcours scolaire, parcours du combattant en Suisse et Europe Talk given at a conference How new organisational forms of vocational training avoid the discrimination of immigrant youth 19.10.2012 Lausanne, Switzerland Imdorf Christian;
Gendered choices in different educational settings Individual talk Educational systems and gendered school-to-work transitions 11.09.2012 Oslo, Norway Imdorf Christian;
Bildungsungleichheit und Gerechtigkeit – Wissenschaftliche und gesellschaftliche Herausforderungen (SGBF-Kongress 2012) Talk given at a conference Produziert das Schweizer Bildungssystem Geschlechterungleichheit auf dem Arbeitsmarkt? 02.07.2012 Bern, Switzerland Wohlgemuth Karin; Schoch Aline; Cortesi Sasha;
TAGUNG BILDUNGSFORSCHUNG 2020 – HERAUSFORDERUNGEN UND PERSPEKTIVEN Talk given at a conference Ausbildung im Verbund als Integrationshilfe für Jugendliche mit Migrationshintergrund 29.03.2012 Berlin, Germany Imdorf Christian;
L'apprentissage: vecteur d'insertion et d'égalité des chances? Ce qu'en disent les chercheurs... Colloque international pluridisciplinaire Talk given at a conference Genre et sélection des apprenti(e)s. L’exemple de la réparation automobile et du secrétariat 01.12.2011 Albi, France Imdorf Christian;
Berufliche Bildung im Umbruch – der Beitrag der soziologischen Berufsbildungsforschung zu einer Berufsbildung der Zukunft: der Herbsttagung der Sektion „Bildung und Erziehung“ der Deutschen Gesellschaft für Soziologie (DGS) Talk given at a conference Geschlecht - eine organisatorische Ressource bei der betrieblichen Auswahl von Auszubildenden. Autogewerbe und kaufmännischer Bereich im Vergleich 04.11.2011 Basel, Schweiz, Switzerland Imdorf Christian;
Colloque international « Centenaire du CAP. Apprentissages professionnels, certifications scolaires et société » Talk given at a conference La nouvelle maturité professionnelle en Suisse : Renforcement ou recul des inégalités sociales ? 18.10.2011 Poitiers, France Imdorf Christian;
International Working Party on Labour Market Segmentation 32nd Annual Conference Talk given at a conference WHY DO LOW SCHOOL ACHIEVERS MANAGE TO QUALIFY IN THE SWISS VET SYSTEM ? 11.07.2011 Bamberg, Deutschland, Germany Imdorf Christian;
11th Nordic Youth Research International Symposium Talk given at a conference WHY DO LOW SCHOOL ACHIEVERS MANAGE TO QUALIFY IN THE SWISS VET SYSTEM ? 13.06.2011 Turku, Finland Imdorf Christian;


Self-organised

Title Date Place
Sociological Perspectives in Research on Education in Switzerland 14.11.2014 Fribourg, Switzerland

Knowledge transfer events

Active participation

Title Type of contribution Date Place Persons involved
VORTRAGSREIHE ROLLEN:TALK Talk 15.09.2014 Vaduz, Switzerland Wohlgemuth Karin;


Self-organised

Title Date Place
ISF Pizza Seminar (Book Launch) 07.03.2016 Oslo, Norway

Communication with the public

Communication Title Media Place Year
Media relations: print media, online media « On ne fait pas de choix atypique à 15 ans » contact.sev German-speaking Switzerland Italian-speaking Switzerland Western Switzerland 2015
Media relations: radio, television Mehr Buben ans Gymnasium? SRF2 Kultur Kompakt German-speaking Switzerland 2014
Video/Film Wenn der Einstieg schwer fällt Eine Klasse auf Lehrstellensuche (Interview mit D. Gränicher) German-speaking Switzerland 2013
Print (books, brochures, leaflets) "Wenn Lehrbetriebe Geschlecht auswählen" (Kurzbericht in vpod bildungspolitik, Heft 175, März 2012) German-speaking Switzerland 2012
New media (web, blogs, podcasts, news feeds etc.) Projektgebundene Webseite "Education Systems and Gendered School-to-Work Transitions" Webseite German-speaking Switzerland 2012

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
128927 TREE - Transitionen von der Erstausbildung ins Erwerbsleben 01.04.2010 Research Infrastructure
144600 Berufliche Orientierung, Bildungssysteme, und vergeschlechtlichte Übergänge von der Schule in den Beruf 01.11.2012 Scientific Conferences
159281 Bildungssysteme und vergeschlechtlichte Übergänge von Schule in Ausbildung und Arbeit 01.06.2015 SNSF Professorships
142969 Social disparities and regional differences in school-to-work transitions in Bulgaria 01.11.2012 Bulgarian-Swiss Research Programme (BSRP)

Abstract

Im Forschungsvorhaben soll untersucht werden, wie das Schweizer Bildungssystem die Übergänge von Individuen von der Schule in die Arbeit strukturiert. Dabei interessiert im Besonderen, wie es die horizontale Geschlechtersegregation in Ausbildung und Arbeit mitproduziert. Die Forschungsfrage wird im intra- und internationalen Vergleich in vier Teilprojekten mit unterschiedlichen methodischen Zugängen beantwortet. Als schweizerische Datengrundlage dient die Längsschnittuntersuchung TREE (Transition von der Erstausbildung ins Erwerbsleben). Als wesentliche Beiträge wird das Vorhaben zum einen empirisch gesichertes Steuerungswissen zur Reduzierung von Geschlechterungleichheit in Ausbildung und Beruf bereitstellen. Zum anderen ermöglicht es die Etablierung von System- und Prozessforschung in der Schweizer Bildungsforschung.
-