Project

Back to overview

Judgement Skills in Health Literacy: Measurement and Role in Effective Patient Empowerment

English title Judgement Skills in Health Literacy: Measurement and Role in Effective Patient Empowerment
Applicant Schulz Peter
Number 132445
Funding scheme ProDoc
Research institution Istituto Media e Giornalismo Facoltà di Scienze della comunicazione Università della Svizzera italiana
Institution of higher education Università della Svizzera italiana - USI
Main discipline Communication sciences
Start/End 01.02.2011 - 31.08.2014
Approved amount 353'848.00
Show all

Keywords (6)

patient empowerment; health literacy; self-management; asthma; sleep disorders; judgment skills

Lay Summary (German)

Lead
Lay summary
Das Konzept der Gesundheitskompetenz (health literacy) hat sich in den letzten 15 bis 20 Jahren als wichtiger Faktor der Gesundheitsversorgung und der medizinischen Behandlung durchgesetzt. Seit der Ottawa-Charta von 1986 wurde zudem Patienten-Empowerment zunehmend als ein Werkzeug erkannt, die Mitwirkung und Mitverantwortung des Patienten in der Gesundheitsversorgung zu stärken. Beide Konzepte hängen zusammen. Der Zusammenhang wurde in einem anderen Forschungsprojekt systematisch erkundet; dort haben wir Kompetenzkomponenten in ein Modell von Empowerment eingefügt, insbesondere deklaratives und prozedurales Wissen zu einem in Rede stehenden Gesundheitsfeld sowie die Urteilsfähigkeit des Patienten, vernunftbegründete Entscheidungen auf diesem Feld zu fällen. Insbesondere die Urteilsfähigkeit setzt Patienten in die Lage, im Alltag mit gesundheitlichen Leiden umzugehen, die in ihrem Leben auftreten und ihre Aktivitäten behindern. Dadurch werden sie unabhängig und kommen in die Lage, mit einer Situation zu Recht zu kommen, die durch akute oder chronische Leiden hervor gebracht wurde. Dies geht selbstverständlich oft nicht ohne Üben und erfordert Zeit und anfänglich auch die Unterstützung von Ärzten und Pflegepersonal. Aber diese Fähigkeiten zu entwickeln und zu erwerben ist ein integraler Bestandteil des vom Patienten selbst wahrgenommenen Empowerment.

Die Untersuchungen werden sich dem Leben mit Asthma (Projekt 1) und Schlafstörungen (Projekt 2) widmen. Im Falle von Asthma gibt es reichlich Evidenz, dass die Unterweisung in Techniken des Selbst-Management eine Reihe günstiger Ergebnisse hat und dass Gesundheitskompetenz mit besseren Therapie-Ergebnissen und besserem Selbst-Management einhergehen. Im Falle von Schlafstörungen legen mehrere Beobachtungen die Befassung nahe: häufige Weigerung, medizinische Hilfe in Anspruch zu nehmen, Probleme mit der Befolgung ärztlicher Ratschläge und die Nebenwirkungen von Medikamenten. Wir beabsichtigen, die Beziehungen von psychologischem Empowerment, Gesundheitskompetenz, Therapie-Ergebnissen und situationalem Empowerment (in der Einschätzung des Arztes) zu untersuchen. In beiden Projekten werden je zwei parallel aufgebaute Studien zunächst ein Messinstrument für die Urteilsfähigkeit des Patienten entwickeln und validieren (Studie 1) und dann den Einfluss der Urteilsfähigkeit und anderer Elemente der Gesundheitskompetenz auf nützliches und schädliches Verhalten bei der Bewältigung der beiden chronischen Erkrankungen untersuchen (Studie 2). Wir werden in Abstimmung mit Ärzten für jede der beiden Erkrankungen zehn Testszenarien mit Handlungsalternativen entwickeln und ihre Validität mittels einer Delphi-Studie testen.
Direct link to Lay Summary Last update: 21.02.2013

Responsible applicant and co-applicants

Employees

Publications

Publication
Gesundheitskompetenz, Urteilsvermögen und Patientenentscheidungen. Die Entwicklung eines neuen Messinstrumentes für Health Literacy
Dubowicz A (2013), Gesundheitskompetenz, Urteilsvermögen und Patientenentscheidungen. Die Entwicklung eines neuen Messinstrumentes für Health Literacy, Nomos, Baden-Baden.
Medical assessments of patient decisions and health literacy. A scenario-based measure of judgment skills
Dubowicz A., Schulz PJ (2013), Medical assessments of patient decisions and health literacy. A scenario-based measure of judgment skills, in Patient Education and Counseling, 93(2):224-229(2), 224-229.
Assessing Health Literacy of Insomnia Patients using a Judgment Skills Measure
Dubowicz A, Schulz PJ, Assessing Health Literacy of Insomnia Patients using a Judgment Skills Measure, in International Journal of Environmental Research and Public Health.
Judgment Skills, a Missing Component in Health Literacy: Development and Validation of a Tool for Asthma Patients in The Italian Speaking Region of Switzerland.
Moreno-Londoño AM Schulz PJ, Judgment Skills, a Missing Component in Health Literacy: Development and Validation of a Tool for Asthma Patients in The Italian Speaking Region of Switzerland., in Archives of Public Health, 72(1):12.

Associated projects

Number Title Start Funding scheme
147333 “Bad” Literacy, Health Empowerment, and the Problem of Vaccination Refusal 01.07.2013 Project funding (Div. I-III)
118688 Communication and Health 01.02.2008 ProDoc

Abstract

Health literacy has been established for the past 15 to 20 years as an important factor in public health and health outcomes of medical treatments. Since the Ottawa Charter of 1986, patient empowerment has increasingly been propagated as a tool to enlarge the part played by the pa-tient, and his or her responsibility, in health care. Both concepts are related, and the relation-ship is being systematically explored in another project, where we also incorporate in our model of empowerment literacy components-specifically declarative and procedural knowledge in the relevant health domain and the judgmental skills to make reasoned choices in that domain. Judgmental skills especially enable patients to manage conditions that appear in their lives and impede their activities, making them more autonomous to deal with a new situation created by acute or chronic conditions. It goes without saying that this often requires practice, time, and also initial support from health professionals. But developing and acquiring performance skills are an integral part of patients’ perceived empowerment. Marketing research provides the concepts of “psychological empowerment” (employees’ feelings of perceived competence and influence; comprised of volitional components) and “role” or “situ-ational empowerment” (the range of an employee’s factual decision-making authority). With these conceptions in mind, our projected studies seeks to understand how health literacy and empowerment mediate the decisions and behaviors that individuals make in managing their health. The studies will use the self-management of asthma (Project 1) and insomnia (Project 2) as ex-amples. For asthma, there is ample evidence that education in self-management has an array of beneficial results and that health literacy is linked to better treatment and management out-comes. For insomnia, several issues suggest this as a subject: reluctance to seek medical help, compliance, side-effects of medication. Our communications focus in the planned studies is primarily in the context of a doctor-patient relationship. We seek to examine the relationships among psychological empowerment, health literacy, health outcomes, and situational empo-werment as communicated by physicians. In both projects, two parallel studies will develop and validate a measure of patient judgment skills (Study 1), and examine the impact of patient judgment skills and other elements of health literacy on constructive and destructive self-management activities (Study 2). We will develop, in consultation with physicians, a battery of 10 situational judgment test scenarios with possible action responses for each of the two health conditions. We will test its validity in a Delphi procedure with physicians and a patient survey of groups of 80 patients (Study 1, done twice for each of the two conditions). In Study 2 (also done for both conditions, with 300 patients each), one-on-one computer-aided-interviews will be conducted, administering the literacy and empowerment questionnaires in addition to inquiries about medical history and behavioral measures related to health management and basic demographics. Outcome variables in this study will be degree of self-management activities and appropriateness of use of medication (both as directed by and not as directed by physician). All surveys will be done in Ticino and conducted in Italian.
-