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The effects of alpha- adrenergic blockade on norepinephrine-induced changes in blood lipids, procoagulant activity, and inflammatory cytokines in essential hypertension:associations with psychological factors?

Titel Englisch The effects of alpha- and beta-adrenergic blockade on norepinephrine-induced changes in blood lipids, procoagulant activity, and inflammatory cytokines in essential hypertension:associations with psychological factors?
Gesuchsteller/in Wirtz Petra
Nummer 122406
Förderungsinstrument Projektförderung (Abt. I-III)
Forschungseinrichtung Klinische Psychologie und Psychotherapie Psychologisches Institut Universität Zürich
Hochschule Universität Zürich – ZH
Hauptdisziplin Herz- und Kreislaufforschung
Beginn/Ende 01.08.2009 - 31.07.2013
Bewilligter Betrag 180'182.00
Alle Daten anzeigen

Alle Disziplinen (3)

Disziplin
Herz- und Kreislaufforschung
Psychologie
Endokrinologie

Keywords (11)

hypertension; biological stress reaction; norepinephrine infusion; cardiovascular disease; blood lipids; blood coagulation; inflammation; alpha-blocker; atherosclerotic risk factors; psychological stress mechanims; umzug

Lay Summary (Deutsch)

Lead
Lay summary
Bluthochdruck (Hypertonie) ist ein bedeutender Risikofaktor für Herzkreislauferkrankungen. Bei der Vermittlung des Herz-Kreislauf-Risikos scheint es eine wichtige Rolle zu spielen, dass Bluthochdruckpatienten in Reaktion auf psychologischen Stress häufig eine erhöhte Reaktivität in verschiedenen intermediären arteriosklerotische Risikofaktoren zeigen. Hierunter versteht man verschiedene physiologische Parameter wie etwa Blutfette, Gerinnungsaktivität oder Entzündungsaktivität, welche im Zusammenhang mit erhöhtem Herz-Kreislauf- und Arterioskleroserisiko stehen. So steigen bei gestressten Bluthochdruckpatienten neben Stresshormonen sowohl Blutfettwerte, als auch Gerinnungsaktivität stärker an als bei gesunden Kontrollpersonen. Obwohl verschiedene Querschnittstudien nahelegen, dass das Stresshormon Noradrenalin eine verursachende Rolle spielen könnte bei der erhöhten Blutfett- und Gerinnungsaktivität auf Stress, sind die vermittelnden Mechanismen sind jedoch noch nicht klar aufgeklärt.Die vorliegende Studie zielt darauf ab, die Mechanismen der durch Stress ausgelösten erhöhten Reaktivität in intermediären kardiovaskulären Risikofaktoren bei essentiellen Hypertonikern aufzuklären. Wir untersuchen je 24 männliche Hyper- und Normotoniker (Personen mit normalem Blutdruck) und testen ihre Reaktion auf eine Noradrenalin-Injektion in einem Placebo-kontrollierten Design. Die Probanden kommen dreimal zu uns. Sie bekommen an einem Tag eine Noradrenalin-Injektion, welche zu Blutdruckanstiegen führt, wie sie unter Stress beobachtet werden und an einem anderen Tag eine Placebo-Injektion. Vorher bekommen sie entweder eine Substanz verabreicht, welche die Rezeptoren blockiert, über welche die Wirkung von Noradrenalin am stärksten vermittelt werden, sogenannte alpha-adrenerge Rezeptoren (Blocker-Bedingung) oder ein Placebo. Das ergibt folgende Kombinationen: Placebo-Placebo, Placebo-Noradrenalin und Blocker-Noradrenalin. Vor und nach den Infusionen werden als arteriosklerotische Risikofaktoren Blutfette, Blutgerinnungsparameter, immunologische und hormonelle Parameter sowie Blutdruck und Puls untersucht. Darüber hinaus untersuchen wir, ob eine veränderte physiologische Reaktion auf Noradrenalininfusion im Zusammenhang steht mit ausgewählten psychologischen Faktoren, welche mit einer erhöhten Stressreaktivität einhergehen. Besonders interessiert uns dabei, wie gut eine Person sich von anderen Personen unterstützt fühlt (soziale Unterstützung) und wie sie ihre Gefühle reguliert bzw. mit ihren Gefühlen umgeht (Emotionsregulation).
Direktlink auf Lay Summary Letzte Aktualisierung: 21.02.2013

Verantw. Gesuchsteller/in und weitere Gesuchstellende

Zusammenarbeit

Gruppe / Person Land
Formen der Zusammenarbeit
Universität Zürich Schweiz (Europa)
- Publikation
- Forschungsinfrastrukturen
- Austausch von Mitarbeitern

Wissenschaftliche Veranstaltungen

Aktiver Beitrag

Titel Art des Beitrags Titel des Artikels oder Beitrages Datum Ort Beteiligte Personen
Kongress der Schweizerischen Gesellschaft für Psychologie 09.09.2013 Basel
Deutscher Kongress für Psychosomatische Medizin und Psychotherapie (DKPM) 06.03.2013 Heidelberg, Deutschland


Verbundene Projekte

Nummer Titel Start Förderungsinstrument
140960 A Randomized-Controlled Minimal Early Behavioral Intervention Trial to Prevent the Development of Posttraumatic Stress Caused by Acute Myocardial Infarction 01.10.2012 Projektförderung (Abt. I-III)

Abstract

Although essential hypertension ranks among the leading risk factors for vascular diseases, the mechanisms that link essential hypertension with increased incidence of atherosclerosis, the central process in cardiovascular disease, are not fully understood.A review of the literature and our own previous research suggests that hypertensive individuals experience physiological hyperreactivity when faced with psychological stressors. The sympathetic stress hormone norepinephrine (NE) might be involved in the mediation of stress-induced pro-atherogenic changes in blood lipids, coagulation measures, and inflammatory cytokines in essential hypertension, presumably via an a-adrenergic receptor mechanism. Moreover, our own previous findings provide evidence for associations between psychological factors and elevated norepinephrine and blood lipid stress reactivity in essential hypertension. In particular, poor emotional regulation was associated with increased catecholamine and lipid levels after mental stress. However, the underlying mechanisms of stress-induced increases in these atherosclerotic risk factors in hypertension remain to be elucidated.Note that this is a revised application for funding of a proposal submitted to the Swiss National Science Foundation in 09/2006. The planned project aims to investigate crucial mechanisms involved in the stress reactivity of atherosclerotic risk factors in subjects with essential hypertension. In a placebo-controlled single-blind 2x3 factorial design (2 groups, 3 trials), we plan to assess the effects of a stress-effects mimicking exogenously administered norepinephrine dosage on blood lipids, coagulation measures, inflammatory cytokines, and on their interactions, in 24 essential hypertensive men (systolic BP >= 140mmHg and/or diastolic BP >= 90mmHg) compared to 24 normotensive men. Following up on the recommendations by the SNF and five experts (cf. the enclosed reply letter addressing expert comments in detail), we meanwhile conducted a pilot study on 9 normotensive subjects. The pilot study aimed at proofing the feasibility of conducting the study, proofing concepts, and finding the effective dosage of norepinephrine to be infused. Results suggest that a 15-min infusion of 5 µg/min norepinephrine elicits greater increase in blood lipids, coagulation, and inflammation relative to a 15-min infusion of 2.5 µg/min of norepinephrine. The additional use of non-selective a-adrenergic blockade (phentolamine) in the main study, we are herewith applying for, will provide additional information as to whether norepinephrine-induced changes in the measured atherosclerotic risk factors are mediated via an alpha-adrenergic receptor mechanism. The assessment of psychological factors previously associated with higher physiological stress reactivity in hypertension allows to test whether hypertension is independently associated with norepinephrine-induced changes in atherosclerotic risk factors or whether this association is affected (i.e. moderated or mediated) modulated by these psychological factors. We feel that the planned study is feasible, novel and innovative in that it is the first investigating the effects of a- adrenergic blockade on stress-effects mimicking short-term norepinephrine-induced changes in blood lipids, coagulation measures, and inflammatory cytokines in relation to psychological factors, in hypertensive individuals compared to normotensive controls. The assessment of psychological factors allows identifying individuals at higher risk of manifesting coronary heart disease and the underlying psychophysiological mechanisms. A better understanding of psychological and neurobiological mechanisms of the hypertensive stress response may provide important information for developing strategies of interdisciplinary prevention and intervention programs.
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